Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe verbeteren jullie de foto's in één keer (bvb na een lange reis) ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe verbeteren jullie de foto's in één keer (bvb na een lange reis) ?

    Hallo,

    Ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn. Duizende foto's getrokken op vakantie's, uren aan een stuk alles sorteren en kiezen welke de beste zijn, maar dan komt voor mij een (nog) onbekende wereld.

    In een software de balkjes links en rechts bewegen om de foto te krijgen hoe je hem wenst is leuk, maar dat kan je bvb niet doen voor honderden foto's.

    Nu vroeg ik mij af, hoe doen jullie het?
    Auto fix in Adobe?
    Online tooltjes?
    Andere manieren?

    Alvast bedankt !

    Ben

  • #2
    Re: Hoe verbeteren jullie de foto's in één keer (bvb na een lange reis) ?

    In verschillende ontwikkelaars (ik denk bv aan Lightroom, maar d'er zijn er nog) is het mogelijk de aanpassingen die je maakt op één foto, toe te passen op andere van dezelfde reeks. In vele gevallen kan je dat een tijdsbesparing opleveren, al geldt dat natuurlijk alleen voor globale aanpassingen, niet voor lokale (wegwerken van een stofvlekje of iets dergelijks). Ik ben bijna weg van Lightroom (heb nog LR6, maar ga niet naar CC), maar DxO Optics Pro kan die job (een hele reeks -van dezelfde serie- meteen corrigeren) perfect aan!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Hoe verbeteren jullie de foto's in één keer (bvb na een lange reis) ?

      Zoals LesC al zegt: Lightroom biedt hier bijzonder uitgebreide mogelijkheden. Al bij het importeren van je duizenden foto's van de geheugenkaart kan je automatisch een aantal aanpassingen laten doen, bv. lens-/cameraprofielcorrectie toepassen, hernoemen van de bestanden op een systematische manier (ik heb zo een systeem met jaargetal en maand), converteren naar DNG, op hetzelfde moment al een backup maken op een andere plek....

      Tijdens de bewerking heb je dan de mogelijkheid om alle denkbare aanpassingen toe te passen op een set van foto's die je zelf bepaald, of het nu 3 foto's zijn of 300. Het is dus zeker de moeite om dat eens in detail te bekijken.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe verbeteren jullie de foto's in één keer (bvb na een lange reis) ?

        Fantastisch! Dank jullie wel, ik zal dus dringend Lightroom moeten leren want het ziet er maar ingewikkeld uit :-)

        Comment


        • #5
          Re: Hoe verbeteren jullie de foto's in één keer (bvb na een lange reis) ?

          Ik open ze in PS, gewoon in groepjes.
          Indien ik later die instellingen weer wil gebruiken laad ik gewoon een preset in (RAW bewerker).

          Comment


          • #6
            Re: Hoe verbeteren jullie de foto's in één keer (bvb na een lange reis) ?

            Wie LR goed wil leren gebruiken.... de videocursussen van Piet Van den Eynde: Photofacts academy.
            Een echte aanrader.
            Straatfotograaf in Antwerpen

            Comment


            • #7
              Re: Hoe verbeteren jullie de foto's in één keer (bvb na een lange reis) ?

              En de Live-cursussen van Piet dan: daar heb ik meer geleerd dan ergens anders. Goed gegeven, en Piet is een bijzonder aangenaam iemand!
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Hoe verbeteren jullie de foto's in één keer (bvb na een lange reis) ?

                ik bekijk elke foto apart.
                Sony RX10 Mark IV
                nog een fijne dag verder!
                Guido

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe verbeteren jullie de foto's in één keer (bvb na een lange reis) ?

                  akkoord wat die lightroom betreft : daar doe ik ook allesmee, maar in 1 keer verbeteren ??? Dat kan geen enkel programma, den ene is iets overbelicht en den andere iets onderbelicht, en je verbetert die 1ste en zet hem wat donkerder , dan sync.. en al je iets onderbelichte worden nog donkerder dus, ...
                  in lightroom, en elke foto bezien is de enige manier volgens mij.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe verbeteren jullie de foto's in één keer (bvb na een lange reis) ?

                    Ik behandel ook iedere foto apart.
                    Kan maar één goed tip geven: Wees nog meer selectief, Ik heb na een (foto)vakantie van 2-3 weken hooguit 50-60 foto's over.

                    De vakantiekiekjes overdag met familie gewoon Jpeg schieten scheelt je ook een hoop werk.
                    Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                    MIJN WEBSITE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe verbeteren jullie de foto's in één keer (bvb na een lange reis) ?

                      Een tip: geen duizenden foto's maken. Observeren dan pas fotograferen. Dus selectief zijn tijdens het fotograferen.
                      Daarna de gemaakte foto's de een na de andere beoordelen: voldoen ze niet honderd procent gooi ze weg en ga dan pas de overgebleven opnamen een voor een bewerken en optimaliseren.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe verbeteren jullie de foto's in één keer (bvb na een lange reis) ?

                        Soms heeft men een hele reeks foto's die allemaal onder dezelfde omstandigheden, met het zelfde licht, dezelfde lensparameters enz. zijn gemaakt. Dan is het vaak mogelijk om de bewerkingsinstellingen van een van die foto's op alle andere foto's van die reeks te overdragen. Vandaag had ik zelfs een reeks die allemaal met dezelfde crop-instellingen mochten besneden worden. Je kunt het zo gek niet bedenken welke eigenschappen soms overgedragen mogen worden. Dan is het aangenaam om dat snel te kunnen doen per synchronisaties.

                        Over wat Eenbes schrijft: ik heb daar een heel andere aanpak, en met goede reden, meen ik. Ik gooi nooit of nooit iets weg (tenzij een foto technisch echt totaal onbruikbaar is, bv. totaal zwart omdat de lenskap erop zat) maar gebruik de mogelijkheden in Lightroom om foto's te sorteren, zowel volgens technische als ook inhoudelijke kwaliteit. Je kan foto's sterretjes geven, je kan kleurenlabels gebruiken om voorkeuren aan te duiden, je kan collections maken, keywords gebruiken ... te veel om allemaal op te noemen. Er is zelfs de label Reject (toets x) voor foto's die je niet bruikbaar vindt, je kan die dan aan het zicht onttrekken in Lightroom zonder dat ze weg zijn.

                        Ik gun me die luxe (in feite geen reuzegrote luxe bij de huidige prijzen van opslag) om meerdere redenen. Bijvoorbeeld: een slechte foto kan als foto op zich onbruikbaar zijn maar toch informatie bevatten die je om andere redenen niet wil vergeten. Bv. plekken waar je ook geweest bent, personen die aanwezig waren, situaties die zich voordeden. Zelfs informatie die je nu niet belangrijk vindt, kan later wel leuk of belangrijk zijn.
                        En dan weet ik niet hoe het met anderen is, maar ik ontwikkel me op vlak van fotografie verder over de jaren heen, hoop ik toch. De manier hoe ik kijk, hoe ik fotosessies aanpak, mijn vaardigheden in fotobewerking, dat gaat allemaal vooruit (met onder andere het effect dat ik soms schrik over mezelf, over wat ik jaren geleden voor een brol heb geproduceerd). Ik ga regelmatig door mijn archieven van jaren geleden op ontdekkingsreis. Daar haal ik niet zelden foto's naar boven waar ik toen niet zo veel in zag en waarin ik nu een parel ontdek. Foto's die me jaren geleden om subjectieve redenen niet veel betekenden, betekenen me nu veel, juist om andere subjectieve redenen.

                        Dus ik zou waarschuwen voor het weggooien van foto's. Soms zie ik mensen die al ter plaatse beginnen met foto's te wissen van het geheugen in het fototoestel. Ze zouden volgens me tenminste mogen wachten tot ze de foto thuis groot op hun scherm zien.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe verbeteren jullie de foto's in één keer (bvb na een lange reis) ?

                          Ik herken zoveel waarheid in de reacties.
                          Zelf ben ik sowieso geen voorstander van verwijderen, ik verwijder geen foto's behalve als ze echt onbruikbaar zijn (zoals AndyDi aanhaalde).
                          Misschien (eigenlijk wil ik het niet toegeven) ben ik niet kritisch genoeg. Na 4000 foto's en 3x te sorteren is het geen uitzondering als ik nog 900 foto's overhou.
                          Het is meestal pas bij het tonen dat ik aan de reactie's van de mensen kan zien dat ik er een paar foto's wel degelijk had kunnen uithalen.

                          Lightroom aanschaffen, lessen volgen en véél oefenen zal de volgende stap zijn denk ik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe verbeteren jullie de foto's in één keer (bvb na een lange reis) ?

                            Ik zou je selectieproces iets meer aanpassen dan...
                            Je hoéft nl niet alles weg te gooien, echt niet
                            Ik heb bij m'n laatste huwelijk (3025 foto's) zo gewerkt:
                            Alle gelukte foto's (scherp genoeg, de beste van 4 opeenvolgende, enz) geef ik in lightroom 5 sterren, dat doe ik met de pijltjestoetsen en de nummerieke toetsen, werkt snel en handig, de rest verwijder ik.
                            Dan enkele dagen later met diezelfde toetsen kan je ook een kleurtje geven aan de toppers (diegene die ertoe doen, het verhaal vertellen, enz)
                            Ik verwijder nu niks, maar als ik ga bewerken filter ik de foto's op die kleur en bewerk ik enkel die foto's, meestal neem je er de andere foto's er al niet meer bij dan, maar je bent ze niet kwijt....

                            Hoop dat je'r iets mee bent!

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe verbeteren jullie de foto's in één keer (bvb na een lange reis) ?

                              Ik ben er zeker iets mee, dat zijn wel handige tips.
                              En als je de foto's bewerkt, hou je dan ook de onbewerkte foto's en hoe?

                              Comment

                              Working...
                              X