Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe rand selecteren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Hoe rand selecteren

    @schoonspikke en anderen :
    heb een tutorial gemaakt, vanaf nu 2weken beschikbaar en te downloaden op http://wtrns.fr/UfCtZ4o73lPQJd

    Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
    Dit is kort maar krachtig, en zeker bruikbaar.
    Het nadeel hier is, dat de buitenste rand eigenlijk een "offset", of grotere copy is van de bovenste laag, doordat je de foto verkleint. Als je genoeg blurt kan je dit nooit zien, maar ik denk dat in bepaalde situaties misschien wel een soort van dubbel beeld kan ontstaan.
    Een tweede nadeel is dat, als je overal een gelijke rand wil (bvb van 30px) dat je de bovenste laag in de hoogte anders moet verschalen dan in de breedte. Als je uniform verschaalt krijg je links en rechts een andere breedte dan onder/boven.

    Het voordeel is dat je de volledige foto zichtbaar houdt.

    Wat ik doe met mijn kaders is de buitenste pixels wazig maken, en de bovenste laag blijft originele grootte, dus ik verlies wel een stukje van mijn oorspr. foto, wat bij een krappe compo soms net over de rand is.

    Hoe ik het nu doe :
    - CTRL J (bedankt voor de hint, Hilde) --> Laag kopiëren (deze laag wordt later geblurred)
    - CTRL J --> Laag om te maskeren
    - Maak de bovenste laag onzichtbaar
    - selecteer de 2e laag
    - blur de 2e laag met gaussian blur, hoeveelheid hangt af van jouw smaak --> Niet te laag gaan !
    - selecteer de bovenste laag, maak die terug zichtbaar
    - CTRL A --> selecteer alles
    - maak een masker op die laag
    - selecteer dat masker
    - CTRL A --> selecteer alles
    - Edit - Stroke --> width 30-50px, afhankelijk van jouw smaak, dit is de breedte van de vage rand - location inside
    - CTRL D --> deselecteren
    - CTRL-click op masker bovenste laag --> Nu krijg je een selectie van alles binnen de vage rand
    - op de bovenste laag klikken
    - layer - Layer style - stroke --> witte kleur kiezen (voor een wit randje), breedte naar smaak 3-5 px.

    Dit zou het moeten zijn.
    Is wat omslachtig, maar in een actie opgenomen, heb je er geen last van...
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

    Comment


    • #32
      Re: Hoe rand selecteren

      Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
      @schoonspikke en anderen :
      heb een tutorial gemaakt, vanaf nu 2weken beschikbaar en te downloaden op http://wtrns.fr/UfCtZ4o73lPQJd
      Danny mercikes...Ga dat straks eens uitproberen...Een kwestie van afwisseling in je kaders te hebben snappie?
      Mvg, Pascal,Schoonspikke
      Als je schiet..schiet dan raak!
      500 PIXHuawei P30 PRO

      Comment


      • #33
        Re: Hoe rand selecteren

        Ik kom er maar niet aan uit...

        2x de laag kopieren is geen probleem de bovenste niet zichtbaar maken en de 1ste kopie actief maken geen probleem. Dan heel de eerste kopie vervagen met gaussiaans vervagen ook geen probleem. dan de 2de kopie zichtbaar maken en actieveren is volgens mij geen probleem. Maar wat er dan volgt doe ik denk ik iets fout...

        Kan iemand mij hier nog bij helpen?

        Nu zelf nog is wat gezeten en proberen en proberen, het is gelukt maa op een andere manier.

        - eerst hulplijnen aangebracht mbv de linialen.
        - met vierkante selectie kader de hulplijnen gepakt (hulplijnen staan op de plaats zo groot als het kader moet worden)
        - het binnenste gedeelde verwijderd
        - witte rand van een aantal pixels aanbrengen mbv omlijnen
        - selectie omkeren
        - gaussiaans vervagen
        - klaar is twannie
        Last edited by Twannie; 30 oktober 2010, 14:05.
        Greetz Twan

        http://500px.com/TwanGroenen

        Comment


        • #34
          Re: Hoe rand selecteren

          Je moet niet met hulplijnen werken. Ik ga het kort proberen uit te leggen. Maak een kopie van je laag. De onderste laag gaussian blur op de volledige foto. Voeg een masker (wit)toe op de bovenste laag. Selecteer masker ( gewoon klikken op masker). CTRL-A doen. Dan Edit-->Stroke bv. 30px ( dit is de breedte vd rand) en kleur op zwart zetten en 'inside'. Deselecteren ( CTRL-D) en dan CTRL-klik op masker, Edit --> Stroke bv. 3px en wit. Klaar.
          Als deze methode niet lukt kun je mijn methode eens proberen die hier ook ergens staat.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #35
            Re: Hoe rand selecteren

            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
            Je moet niet met hulplijnen werken...
            Ik werk ALTIJD met hulplijnen, maar volg dan ook niet de techniek van Dama. Als ik tewerk ga zoals het boven gegeven en geciteerd 'lijstje', dan lukt het mij ook niet. Als ik het filmpje volg (dat jammer genoeg intussen weg is, maar dat ik tijdig heb kunnen downloaden), dan werkt het zoals het moet. Alleen... een ctrl-J (op Mac een cmd-J) is zoveel eenvoudiger dan eerst ctrl/cmd A, ctrl/cmd C en ctrl/cmd V.

            Ik ga hier niet herhalen wat ik boven reeds heb geschreven maar het gaat om selecteren (al dan niet door gebruik te maken van hulplijnen), eventueel die selectie omkeren om te kunnen blurren en dan opnieuw omkeren (of als eerste stap doen?) om een stroke op de selectie aan te brengen. Niks ingewikkelds aan. Drie lagen... dat mag, hoor, maar moet dat?
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #36
              Re: Hoe rand selecteren

              Als je met hulplijnen werkt worden de afmetingen nooit precies en je kan er geen actie van maken. Ik gebruik gewoon 2 lagen en met mijn andere methode is het gewoon één laag.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #37
                Re: Hoe rand selecteren

                Ik kan m'n hulplijnen perfect met een actie maken, als ik wil (% gebruiken ipv px), maar zoals we allemaal weten: d'er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden (of je kunt hetzelfde resultaat bekomen op zoveel verschillende manieren).
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #38
                  Re: Hoe rand selecteren

                  Heb het filmpje met de tutorial terug op yousendit.com gezet.
                  Expiry : 6.11.2010 --> Snel downloaden dus
                  Hightail Spaces lets you send unlimited files, of any size, to anyone. Collaborate with your team and evolve your work.


                  Oorspronkelijk geplaatst door Twannie Bekijk bericht
                  Ik kom er maar niet aan uit...

                  2x de laag kopieren is geen probleem de bovenste niet zichtbaar maken en de 1ste kopie actief maken geen probleem. Dan heel de eerste kopie vervagen met gaussiaans vervagen ook geen probleem. dan de 2de kopie zichtbaar maken en actieveren is volgens mij geen probleem. Maar wat er dan volgt doe ik denk ik iets fout...

                  Kan iemand mij hier nog bij helpen?

                  Nu zelf nog is wat gezeten en proberen en proberen, het is gelukt maa op een andere manier.

                  - eerst hulplijnen aangebracht mbv de linialen.
                  - met vierkante selectie kader de hulplijnen gepakt (hulplijnen staan op de plaats zo groot als het kader moet worden)
                  - het binnenste gedeelde verwijderd
                  - witte rand van een aantal pixels aanbrengen mbv omlijnen
                  - selectie omkeren
                  - gaussiaans vervagen
                  - klaar is twannie
                  www.damafoto.be
                  Facebook Damafoto

                  Comment


                  • #39
                    Re: Hoe rand selecteren

                    Is dit filmpje nog ergens te vinden ? want het lukt me dus echt niet bij het volgen van bovenstaande uitleg.
                    Ik volg alle stappen....maar er lijkt iets te missen aan info aan het eind van de uitleg want de strook nog de lijn wordt zichtbaar waar het "klaar" zou moeten wezen....
                    Ja, ik ben antiekblond en heb weinig verstand van fotosjoppen , maar als ik het kan zien, zoals waarschijnlijk op dat filmpje, lukt het me misschien wel.
                    Nikon D5000 en wat lenzen.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Hoe rand selecteren

                      Oorspronkelijk geplaatst door ddavid Bekijk bericht
                      ja dat kan,
                      zo'n rand maken en dan een action van maken

                      ik doe dat zo :

                      1) alles selecteren
                      2) selecteren - transformatie en dan bovenaan in de eigenschapbalk een relatieve verplaatsing intypen x 50 px en y 50 px
                      (klik op driehoekje ertussen voor "relatief")
                      3) selectie omkeren (1 helft van de kader is dan al geselecteerd)
                      4) selectie opslaan met bv naam "s1"
                      5) selectie transformatie en in eigenschap-balk hoek van 180°intypen
                      6) selectie laden "s1" maar "toevoegen aan de selectie" (ipv als "nieuwe selectie")

                      klaar en werkt goed in action
                      Om voor bovenstaande vraag iets duidelijker te zijn...
                      Ook deze methode geprobeerd.
                      Selectie omkeren (is dat bij select ? / inverse ?) lukt hier dus niet, dat staat in ghost letters en ik vind nergens waar ik dat anders zou moeten doen of daar bij kan komen.
                      Mist daar nog een stukje uitleg wat te doen naar die stap 2 ??

                      Dubbelgeklikt op de layer komt die inverse wel beschikbaar (als dat al de juiste is)
                      Maar dan komt het voglende probleempje... de "in eigenschap-balk hoek van 180° intypen" ? waar vind ik die ?

                      Wat me ook onduidelijk is hoe hier nu een auto-functie van te maken zodat die door slechts een druk op een knop vanzelf zou gaan (zo heb ik het toch begrepen dat dat mogelijk zou zijn) bij toekomstig gebruik...
                      Kan ik dan ook die knop(pen) zelf uitkiezen ?
                      Last edited by Nick Altena; 19 september 2011, 11:24.
                      Nikon D5000 en wat lenzen.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Hoe rand selecteren

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                        Da's een goeie ! Dit werkt !
                        Wel slim gezien, moet ik zeggen

                        Heb ondertussen ook nog wat zitten zoeken en ik ben tot het volgende gekomen :
                        - Volledige laag kopieren
                        - masker op de bovenste laag en masker selecteren
                        - alles selecteren
                        - edit - stroke : een zwarte "stroke" van 50px --> daardoor wordt de onderste laag onder die rand van 50px zichtbaar
                        - blur op onderste laag toevoegen

                        Is iets omslachtiger, maar is ook te automatiseren.

                        Thx !
                        Omslachtiger ??
                        Deze leek mij juist het kortst en eenvoudigst, dus natuurlijk ook meteen geprobeerd.
                        Hier loop ik echter ook vast.
                        De zwarte rand verschijnt wel, das niet het probleem...maar ik zie daar niets meer van in de foto als rand.
                        Een 2de layer ( layer via copy van origineel) toegevoegd en als ik beide op zichtbaar zet...gebeurd er niets.
                        Verschuif ik de fill balkjes in die 2de layer dan komt de hele blur-foto wazig in beeld en blijft juist daar waar het blur zou moeten wezen... die rand ... gewoon zwart.

                        Daarnaast ook hier natuurlijk weer de vraag hoe hier dan een automatisering van te maken.
                        Nikon D5000 en wat lenzen.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Hoe rand selecteren

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
                          ...
                          Selectie omkeren (is dat bij select ? / inverse ?) lukt hier dus niet, dat staat in ghost letters en ik vind nergens waar ik dat anders zou moeten doen of daar bij kan komen.
                          Mist daar nog een stukje uitleg wat te doen naar die stap 2 ??...
                          Na de transformatie, eerst die transformatie goedkeuren, dan kun je select>inverse kiezen
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #43
                            Re: Hoe rand selecteren

                            LesC bedankt voor het antwoord.
                            Inmiddels tussendoor ook even weg geweest maar daarvoor had ik al een bericht klaar staan die ik nu zal plaatsen :

                            Oke...ik ben eigenwijs en als ik iets wil...dan blijf ik proberen ...
                            Maar omdat ik het toch wilde laten lukken op een zo eenvoudig mogelijke manier toch nog maar eens bezig geweest met opnieuw lezen en volgen (proberen te begrijpen van het waarom) van de uitleg van anderen hier.

                            Zo heb ik het nu gedaan:

                            Gewenste foto inladen

                            1: bij layer/layer via copy (of ctrl+j)

                            1a: eventueel deze layer aan klikken zodat die op blauw staat.

                            2: bij filter/ gausian blur naar wens op deze copy

                            3: aan de linker kant Rectangular marquee tool (M) selecteren en een vierkant in je foto maken om de afmeting/dikte van de blur-rand te bepalen.

                            4: daarna delknop op toetsenbord.

                            4a nu is de copy te saven met enkel een blur-rand als resultaat.

                            Dat zijn feitelijk maar 4 stappen voor de blur rand die eventueel direct of achteraf nog uit te breiden is met de kleurrand (langs de blur-rand aan de binnenkant).

                            Dus ook maar even het volgende geprobeerd:
                            Na het opslaan (in mijn geval als JPG met blur-rand) achteraf toch nog een kleurlijn toegevoegd door
                            die JPG in te laden en dan :

                            5: met nogmaals Rectangular marquee tool (M) de lijn er in gezet.
                            6: dan naar edit / stroke , inside aanklikken en dikte en kleur bepalen voor de lijn in het dan aanwezige vakje of met pipet op de foto , daarna op ok

                            Opslaan als....voor foto met blur-rand én daarin een (kleur)lijn.


                            Nu lukt het dus wel allemaal, maar zou ik graag weten hoe dit nu als een "actie" onder een knop te zetten opdat dit vanzelf gebeurd ?? (en hoe ik die knop dan kan bepalen waar het onder moet komen... )

                            Die gekleurde lijn (stap 5 en 6) hoeft voor mij niet in die actieknop te zitten want dat kan denk ik beter achteraf aangebracht, ik wil namelijk wel steeds die kleur aan kunnen passen per foto....


                            Edit:
                            Intussen is het maken (opnemen) van een actie"knop" gelukt, stond bij het histogram-info-actions schermpje onder het piepkleine driehoekje/uitklapschermpje waar ook de mogelijkheid staat er een knop aan toe te wijzen.
                            Dit is dus nu allemaal gelukt...met één drukje op de knop (shift f8 in mijn keuze) heel snel een blur-rand...al is het handmatig in die 4 stappen ook makkelijk te doen...
                            Last edited by Nick Altena; 19 september 2011, 16:01.
                            Nikon D5000 en wat lenzen.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Hoe rand selecteren

                              Heb je al ooit eens een Action gemaakt?
                              In principe niet moeilijk, gewoon "opnemen" (zoals met een tape recorder) wat je doet.
                              Maar, als je nog niet met Actions geëxperimenteerd hebt, misschien een apart "testsetje" aanmaken:
                              1. Maak een nieuwe set aan, ofwel via het pulldown menuutje, achter de knop rechtsboven het Actions pallet:


                              ofwel via de knop "New set", onderaan het Actions pallet

                              2. Kies dan voor "New Action"


                              3. en zorg dat de action in je pas aangemaakte set terechtkomt. Naam geven en op <Record> drukken.

                              4. Je voert nu de handelingen een voor een uit, zoals je daarstraks beschreven hebt.
                              5. Leer zeker werken met de verschillende "recorder" knopjes onderaan het Actions pallet.

                              De eerste is de stop knop. Die doet je actie stoppen
                              De tweede "brandt" rood zolang de actie aan het opnemen is.
                              De derde (nu niet actief) is om later je action terug te spelen.
                              De vierde dient om een nieuwe set aan te maken (zie ook onder 1 in mijn uitleg)
                              De vijfde dient om een nieuwe actie aan te maken.
                              De prullenmand dient om een mislukte (of niet meer nodige actie) te verwijderen.

                              Experimenteren is de boodschap. Mocht je vragen of problemen hebben, laat gerust weten via deze draad.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment


                              • #45
                                Re: Hoe rand selecteren

                                Ah kijk, das een pak duidelijker uitleg met die plaatjes dan zoals mijn schrijven.

                                Inmiddels was ik er al achter gekomen hoe een actie te maken zoals ik in mijn edit aan gaf.
                                Alleen staat i bij mij nu gewoon onder default omdat ik niet wist hoe een eigen aan te maken.
                                Net nog even bij een andere foto getest en werkt perfect zo onder shift f8 (waar ik het dus onder heb gebracht).
                                Wat een gemak... nu nog even zien of ik die functie/actie ook op mun tablet kan zetten...
                                Ik heb (om mee te beginnen) een medion md 86336 usb tablet gekregen waar je ook langs de rand toch 29 functie knoppen kan instellen (een aantal zijn al voor geprogrammeerd)

                                De knopjes en hun functies had ik niet eens gezien, maar zag van te voeren wel dat je de actie ook weer stop kon zetten wat ik natuurlijk niet moest vergeten.
                                Anders staan immers al je handelingen daarna ook onder die actie

                                Hier werkt het , thanks dus want hierover heb ik nu in ieder geval geen vragen meer.
                                Nikon D5000 en wat lenzen.

                                Comment

                                Working...
                                X