|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Haloo,
Ik had een vraag over het opslaan als JPG in phototshop. Ik doet het gewoon met 'opslaan als' dan kies ik JPG als kwaliteit kies ik het hoogste (12). Hij staat standaard op 250 dots per inch. Het resultaat is echter veel fletser dan de png. Net alsof er een waas over heen zit. Ook de details gaan voor een groot deel verloren. Kan het door de website komen? Want ik zie nu dat ik in mijn viewer of voorvertoning (MAC) geen verschil zie tussen beide formaten. Vallen foto's gewoon niet mooi te uploaden? Laatst gewijzigd door Deadstar; 18 december 2008 om 22:39 |
|
|||
|
Kan je een voorbeeld hier tonen?
|
Bedankt! Dit doe ik zeker onder Bewerken --> kleurinstellingen? (in PS)
Moet ik daar in de werkruimte kiezen voor sRGB IEC 61966-2.1?? Mijn Grijs en Stenkleur staan beide op Dot Gain 15% is dit goed? n hoe zit het met beleid voor kleurbeheer? Deze staat bij RGB op ingesloten profielen behouden. |
|
||||
|
Citaat:
das als je in adobe normaal werkt en eens 1 file in srgb wilt omzetten
|
Open je foto in PS en convert to profile (sRGB als het voor webdoeleinden is - de s staat voor screen). Ga NOOIT in het wilde weg profielen toekennen (assign profile) als je niet weet wat je doet.
Waarom sRGB? Enkel safari en firefox (als je het expliciet aanzet ondersteunen namelijk colormanagement). Elke andere browser zal je foto weergeven in de, relatief kleinere, sRGB-kleurruimte. Vergeet ook je kleurprofiel niet mee in te sluiten natuurlijk. Wat de grijswaardes betreft. De dotgain staat voor de puntaangroei op een drukpers, dus is hier niet van belang > omzetten naar sRGB is de boodschap. Voor schermtoepassingen gebruik je ook steeds 72ppi (pixels per inch) en geen 250dpi (dots per inch of weer de puntjes op een offset-plaat, met 250dpi kan je drukker niks aanvangen, met 1200dpi wel, wat ca 300ppi is - hangt af van zijn lpi-raster, maar da's nog een ander verhaal) |
|
|||
|
Excuseer, maar assign profile doe je niet. Tenzij je gigantische kleurverschijvingen wil hebben. Je gaat namelijk je RGB-waardes verhuizen naar een nieuwe kleurruimte. Als deze nieuwe kleurruimte veel groter of kleiner is dan je oorspronkelijke kleurruimte dan doe je dit echt niet ongestraft.
De nummertjes blijven namelijk hetzelfde maar krijgen het uitzicht van hun plaats in het "nieuwe" gamut. Converteer relatief colorimetrisch en het uizicht blijft quasi gelijk ook in je nieuwe kleurruimte. Experimenteer maar eens met een omzetting van prophotoRGB of CIE-RGB naar je eigen scherm-RGB (zowel via assign als via convert) en je ziet direct wat ik bedoel.
|
Waarom 250 DPI? Of is het om erg groot te printen?
Voor web is 72 DPI voldoende hoor, en je spaart heel wat KB's uit
|
|
|||
|
Citaat:
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| duotoon opslaan als jpg | Kade | Fotobewerking | 3 | 22 mei 2007 11:30 |
| opslaan als jpg in ps gaat ineens niet meer... | MadMax | Ter Zake | 8 | 15 mei 2007 20:28 |
| Hoe camera laten herkennen als Mass Storage Device ipv die Camera wizard | bwerbrou | Software | 4 | 14 juni 2006 19:26 |
| Kleurverandering na opslaan in Photoshop CS2 | Neo-242 | Fotobewerking | 2 | 7 juni 2006 20:34 |
| Alles en nog wat over... | Alfa Centauri | Chit Chat - Archief | 1 | 21 oktober 2002 21:00 |
![]() |