Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe kan je een foto Bijsnijden en toch geen dataverlies hebben ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe kan je een foto Bijsnijden en toch geen dataverlies hebben ?

    Hoi,

    Ik heb vorig jaar een foto genomen van enkele honden in de sneeuw. Een vriendin van mij wil nu enkel haar hond er uit halen zodat ze deze kan
    gebruiken voor een kerstkaart.

    Is het mogelijk om bij te snijden , zonder dataverlies te hebben ?

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Hoe kan je een foto Bijsnijden en toch geen dataverlies hebben ?

    Bijsnijden zonder dataverlies... Dat begrijp ik niet?


    Sent from my iPad using Tapatalk.
    Toon Nikonian
    D700/D7000/glaswerk Nikkor

    Comment


    • #3
      Re: Hoe kan je een foto Bijsnijden en toch geen dataverlies hebben ?

      Inderdaad... wat je wegsnijdt ben je uiteraard kwijt. Je moet ofwel op voorhand een duplicaat maken, ofwel na bijsnijden (crop) een "bewaar als" (Save As) uitvoeren, dan vind je in het origineel nog alle data. Maar het bestand waarin je wegsnijdt, zal uiteraard minder data bevatten.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Hoe kan je een foto Bijsnijden en toch geen dataverlies hebben ?

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Maar het bestand waarin je wegsnijdt, zal uiteraard minder data bevatten.
        Maar als ik me niet vergis, het geen waar het hier om draait ( de hond) zal nog net dezelfde data bevatten als in het originele bestand.
        Voor een kerstkaart zou dit genoeg moeten zijn (natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van je originele bestand.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe kan je een foto Bijsnijden en toch geen dataverlies hebben ?

          De originele foto is 4,96 Mb... wanneer ik de hond dus bijsnij... en er enkel die exacte hond uitneem en de foto dan als 'save as' doe. Dan is de foto maar 256kb meer...

          EN dit is volgens mij toch iets te weinig om een kwalitatieve wenskaart te maken niet ?

          Comment


          • #6
            Re: Hoe kan je een foto Bijsnijden en toch geen dataverlies hebben ?

            Het is me gelukt om de foto bij 3MB te behouden ipv enkele Kb's na bewerking.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe kan je een foto Bijsnijden en toch geen dataverlies hebben ?

              Dat moet wel een hele grote hond zijn ... of een gigantische compressiefactor bij uw vorige operatie ...

              Comment


              • #8
                Re: Hoe kan je een foto Bijsnijden en toch geen dataverlies hebben ?

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Dat moet wel een hele grote hond zijn ... of een gigantische compressiefactor bij uw vorige operatie ...
                Ik had inderdaad iets verkeerd gedaan. Maar geen probleem het is opgelost.

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe kan je een foto Bijsnijden en toch geen dataverlies hebben ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Dat moet wel een hele grote hond zijn ... of een gigantische compressiefactor bij uw vorige operatie ...
                  Ik vermoed het laatste

                  Comment

                  Working...
                  X