Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe beste blauwere lucht? En hoe een toren recht te krijgen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe beste blauwere lucht? En hoe een toren recht te krijgen?

    Hallo,

    Ik heb hier op het forum wat zitten rondneuzen en eigenlijk tot nu nog niet gevonden wat ik zocht of ik geef de juiste trefwoorden niet in om te zoeken. Ik heb 2 problemen waar ik een oplossing voor zoek. Ik werk met photoshop.
    1) Een niet perfecte lichte blauwe lucht donkerder maken. Wat is de beste manier hiervoor?
    2) Ik heb een foto waarbij 2 torens opstaan maar moest op zo een dichte afstand fotograferen dat slechts 1 toren er uiteraard recht op staat en andere dus scheef. Ik heb dit probleem proberen oplossen via :
    Mijn foto volledig te selecteren en dan via tranformatie te kiezen voor verdraaien. En tot op een zeker punt lukt dat wel alleen dat de 1 lijn van mijn toren nu gebogen staat. De buitenste lijnen zijn recht. iemand hier een oplossing voor? of een andere manier om de ene toren ook recht te krijgen?

    Alleszins allemaal al bedankt voor de moeite!!

    groetjes

  • #2
    Re: Hoe beste blauwere lucht? En hoe een toren recht te krijgen?

    wil je ene blauwere lucht restreeks gefotografeerd ,dan koop je best een TIFFEN CIRCULAR POLARIZER ,dit zet je op je lens en kan je zelf bijdraaien hoe donker of lichter je de lucht wilt maken ,kostprijs 70 euro ongeveer voor een canonlens .,maar ze hebben voor sigma nikkor enz .

    Groetjes

    Ardesign
    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

    Comment


    • #3
      Re: Hoe beste blauwere lucht? En hoe een toren recht te krijgen?

      Beste Marie-Rose,

      wat het vertikaal zetten van de torens betreft:
      1. wat je reeds deed via 'transformeren > roteren' is reeds een eerste goede stap
      2. vervolgens zal je op de foto via 'transformeren > perspectief (of vervormen)' nog een extra correctie moeten uitvoeren. Of je hiervoor 'perspectief' of 'vervormen' kiest hangt een beetje van het soort correctie af, dus ... probeer ze beiden misschien eens en zie wat voor jou het makkelijkst werkt en het beste resultaat geeft.
      3. als je echter 'gebogen vertikale lijnen' in jouw foto hebt (tonvorming), dan zal je via 'filter>vervorm>lenscorrectie' moeten werken.
      Wat de blauwe lucht betreft: als je in RAW hebt gefotografeerd, zou ik een extra foto 'ontwikkelen' met een donkerdere lucht. Deze foto in PS als extra laag op de eerste foto leggen en vervolgens alles behalve de lucht wegpoetsen in de bovenste laag.
      Misschien kan je in die 2de laag de lucht via een 'aanpassingslaag' zelfs een 'verloopje/dégradé' geven (donkerdere lucht bovenaan > naar transparant ter hoogte van de horizon)?
      Je mixt dan via dat verloop de donkere lucht van de bovenste laag naar de oorspronkelijke lucht van de onderste laag. Hoe sterk die overgang wordt, bepaal je dan zelf dmv. het verloopgereedchap.
      Alvast succes.
      www.guydewestelinckfotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: Hoe beste blauwere lucht? En hoe een toren recht te krijgen?

        als je met Lightroom werkt is het nog makkelijker om een fletsblauwe lucht dongerder te krijgen
        gewoon naar kleur>blauw>en dan wat spelen met je kleurtoon, luminantie en verzadiging

        Comment


        • #5
          Re: Hoe beste blauwere lucht? En hoe een toren recht te krijgen?

          Blauwe(re) lucht: foto openen en dan selecteren- color range- met je pipetje dan de blauwe lucht aanklikken en de straal eventueel wat aanpassen zodat je al het gewenste blauw meehebt. Als je dan op ok klikt krijg je een selectie van enkel het blauw in je lucht- nieuwe laag maken en een u-curve erop -klaar( of levels aanpassen gaat ook).

          Ik vind dit een zeer handige en makkelijke manier- je kan iedere gewenste kleur in ieder gewenst deel van je foto zo ophalen of aanpassen.

          groetjes,

          Luc

          Comment


          • #6
            Re: Hoe beste blauwere lucht? En hoe een toren recht te krijgen?

            Probeer eens het volgende:
            1) duplicate layer (command J)> blending option : Multipy (vermenigvuldigen)> masker laag aanmaken > daar sommige delen die niet donkerder mogen zijn, met een zwarte zachte borstel terug ophalen > ga terug naar de gedupliceerde laag, met kleurbalans de lucht blauwer maken.

            2) Gebruikt de "hystory brush"> op option "multiply" > gebruik grote zachte borstel (dekking +-20%) en borstel over de lucht> de lucht selecteren en met de kleurbalans blauwer maken

            3) gebruik een zachte grote borstel (lage druk) > op optie "kleur" > kies blauw en verf de lucht blauw, liefst op een geduliceerde laag zodat altijd terug kan gaan met een maskerlaag aan te maken.

            4) Duplicate layer> met kleurbalans meer blauw > maak masker laag > verwijder blauw waar niet nodig is met een borstel op zwart.

            Er zijn veel mogelijkheden, de gemakkelijkste/snelste is de beste.
            Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe beste blauwere lucht? En hoe een toren recht te krijgen?

              Waarom het simpel maken als het moeilijk ook kan zeker?

              Dit is een zeer eenvoudige methode:
                • selecteer in photoshop met de "lasso tool" ruwweg de witte lucht.Je mag rustig een deel van het onderwerp of de achtergrond meeselecteren, zolang er geen witte gedeelten op staan die wit moeten blijven is het allemaal ok.
                • klik op Image - adjustments - selective color
                • achter "Colors" selecteer je "whites"
                • achter "Method" kies je "Absolute"
                • schuif nu "cyan" en "magenta" allebei iets naar rechts. Ik neem voor cyaan gewoonlijk het dubbele van magenta, bvb 20 en 10%
                • klaar
              Als je dit wat geoefend heb doe je dit allemaal in een mum van tijd.
              Beauty need only be a whisper
              Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

              Comment

              Working...
              X