Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Helicon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Helicon

    Ik ben een echte beginner. Heb geen idee van de bewerking van foto's en hoe je een foto beter kunt maken vandaar mijn vele vragen hier.

    Ik gebruik het programma Helicon.
    Nu, hoe kan je zien dat je foto beter is na bewerking van het contrast en de belichting?
    En hoe moet een goed histogram eruit zien en kan je dit nog bewerken?

    Alvast bedankt!!

  • #2
    Re: Helicon

    Ik ken de software niet, maar:

    Of een foto na bewerking beter is dan ervoor is subjectief. Als jij vindt dat hij beter is, dan is dat zo.

    Twee: er is geen typisch histogram. Het histogram van een lichte foto zal naar rechts pieken, en een donkere foto zal naar links pieken. Het belangrijkste is eigenlijk dat je zowel links als rechts niks van je histogram "afkapt". Links afgekapt betekent dat je puur zwart zonder detail hebt, en rechts afgekapt betekent dat je met puur wit zit, waar je ook geen detail hebt en bovendien kan je dat detail ook niet meer terug krijgen.

    En dan nog: misschien is het in bepaalde gevallen wel de bedoeling dat je overbelicht of onderbelicht.

    Het is allemaal nogal persoonlijk en afhankelijk van situatie tot situatie.

    Misschien als je meer gerichte vragen stelt, dat je dan ook meer bruikbare informatie gaat krijgen als feedback...
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: Helicon

      En welke software gebruikt u dan?
      Maar das misschien al te ingewikkeld voor mij. Ik zoek ook wel gratis software, omdat ik nog maar een beginner ben en niet weet waar en wanneer deze hobby gaat stoppen.

      Comment


      • #4
        Re: Helicon

        Oorspronkelijk geplaatst door Nie Bekijk bericht
        En welke software gebruikt u dan?
        Maar das misschien al te ingewikkeld voor mij. Ik zoek ook wel gratis software, omdat ik nog maar een beginner ben en niet weet waar en wanneer deze hobby gaat stoppen.
        Gratis software die ik ken is:

        -Gimp
        -Paint.net
        -Proefversie van photoshop
        -Proefversie van NX
        -...
        Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
        Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

        Comment


        • #5
          Re: Helicon

          Met Picasa kom je ook een heel eind, als beginner.
          Helemaal gratis.
          Je foto's bewerken zoveel je wil, je originele foto's blijven altijd behouden.
          Nikon D7000, en wat glas.
          http://blog.seniorennet.be/pacha/

          Comment


          • #6
            Re: Helicon

            Oh bedankt. Dat ga ik eens uitzoeken.

            Comment


            • #7
              Re: Helicon

              Ter info: ik gebruik Adobe Lightroom. Maar als je enkel de hele basic aanpassingen gaat doen voorlopig, dan voldoen de meeste gratis pakketjes wel hoor.
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #8
                Re: Helicon

                Picasa is precies wel heel gebruiksvriendelijk. Ga me daar een beetje meer in verdiepen.

                Comment


                • #9
                  Re: Helicon

                  Photoshop!!
                  Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

                  Comment


                  • #10
                    Re: Helicon

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nie Bekijk bericht
                    Picasa is precies wel heel gebruiksvriendelijk. Ga me daar een beetje meer in verdiepen.
                    Picasa is inderdaad heel gebruiksvriendelijk.
                    Na overstap op RAW ook een hele tijd DPP van Canon zelf gebruikt en nu bezig met Lightroom. En die geef ik nooit meer weg
                    Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                    hier vind je mijn foto's en hier ook

                    Comment


                    • #11
                      Re: Helicon

                      Picasa is gebruiksvriendelijk en gratis.
                      Wil je een stapje verder gaan neem je Lightroom ( aan te bevelen ! ) en eventueel PS CS5.
                      Schrijf je ergens in als avondschool student fotografie en je krijgt het aan "Soldenprijs".

                      Prachtige foto's b.t.w. Jeroen, congrats !
                      Je ( onze ) 1000D is wat verouderd maar niet te onderschatten.
                      Last edited by zoltan; 7 januari 2012, 16:37.
                      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Helicon

                        Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht

                        Prachtige foto's b.t.w. Jeroen, congrats !
                        Je ( onze ) 1000D is wat verouderd maar niet te onderschatten.
                        dank voor het compliment over welke site heb je het? 500px of facebook
                        de foto's of 500px zijn een zeer strenge selectie van die op facebook (die eigenlijk ook al een zeer strenge selectie is van die 7000 andere op de computer )

                        en ivm die 1000D==> Het is niet het materiaal dat ertoe doet, ...
                        en een ouder toestel hebben leert je omgaan met beperkingen. Ik heb bijvoorbeeld leren flitsen omdat de iso redelijk slechte resultaten geeft
                        Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                        hier vind je mijn foto's en hier ook

                        Comment


                        • #13
                          Re: Helicon

                          Sorry maar ik heb ( voorlopig ) enkel gekeken op je facebook account.
                          Wat betreft het materieel ben ik volledig akkoord : heb zelf met een ( USSR) Zenit leren werken waarbij het licht extern werd gemeten en het diafragma zelf, handmatig moest gesloten worden bij het nemen van de foto.
                          GOE BEZIG !
                          Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: Helicon

                            Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
                            Sorry maar ik heb ( voorlopig ) enkel gekeken op je facebook account.
                            Wat betreft het materieel ben ik volledig akkoord : heb zelf met een ( USSR) Zenit leren werken waarbij het licht extern werd gemeten en het diafragma zelf, handmatig moest gesloten worden bij het nemen van de foto.
                            GOE BEZIG !
                            laat ons dan zeggen dat je alles gezien hebt, alleen die foto van de dj met de gouden rand staat in een beter versie op 500px (beetje bijgesneden wegens teveel lege ruimte)
                            Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                            hier vind je mijn foto's en hier ook

                            Comment


                            • #15
                              Re: Helicon

                              Ik gebruik nu Gimp en soms Picasa, in gimp kun je bijna allemaal de zelfde bewerkingen dan in PS.
                              Maar helaas wel met een slechtere kwaliteit.
                              Picasa is vooral handig (vind ik) voor het sorteren van foto' s

                              Groetjes Loïc

                              Comment

                              Working...
                              X