Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR opname maken of niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HDR opname maken of niet

    de normale opname , dit is de de foto met de normale belichting uit de reeks (-2 0 +2 )



    de HDR bewerking (DPP)


    had de opname een HDR bewerking nodig of niet.
    zo ja wie kan het zonder HDR tot dit resultaat komen.

    DPP HDR instelling waren Vivid , saturation 60 , finess 30 , strenght 25.
    Last edited by dacale; 7 augustus 2012, 11:53.
    Groeten Leon
    http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
    Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

  • #2
    Re: HDR opname maken of niet

    Ik heb de vrijheid genomen om de normale (bovenste) foto een bewerking te geven,als het niet done is jou foto terug te plaatsen haal ik ze zo weg.
    Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar geen Hdr. In jou bewerking zit boven de bomen en berg een halo.
    Jou foto
    https://ggpics.be/

    Comment


    • #3
      Re: HDR opname maken of niet

      laten staan zou ik zeggen , mooi gedaan , als we mogen weten hoe dit ongeveer tot stand gekomen is kunnen we nog wat bijleren.
      Uw versie komt helderder en scherper over en de lichtverdeling lucht ,berg en bomen , prima.
      Groeten Leon
      http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
      Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

      Comment


      • #4
        Re: HDR opname maken of niet

        Oorspronkelijk geplaatst door dacale Bekijk bericht
        laten staan zou ik zeggen , mooi gedaan , als we mogen weten hoe dit ongeveer tot stand gekomen is kunnen we nog wat bijleren.
        Uw versie komt helderder en scherper over en de lichtverdeling lucht ,berg en bomen , prima.
        Geen probleem, bewerkt in NX2 > lichte ruisverbetering> gehele helderheid aangepast met daylighting > verscherpt met hoogdoorlaatfilter( geen idee of dit in andere programa's zit,maar ik vind dit een prachtig iets) > het blauw donkerder gemaakt (kleursturingspunt)> contrast wat verhoogt van de witte wolken (kleursturingspunt)>of doordrukken i.a progr. , dan word de onderkant iets donkerder> de bomenrij onder de berg geselecteerd met vrije selectie en zachtheid rand (doezelaar op 10%),en helderheid aangepast tov de berg>is ook te doen met een zachte borstel en lichter maken,in een ander programma. De onderzijde met een rechthoekige selectie (zachtheid rand (doezelaar op 10%) verzacht, want overscherp door hoogdoorlaatfilter. Algehele levendigheid (kleurversterking) iets aangepast.
        Dat zal het zijn zeker,ik ben er zeker van dat betere fotoshoppers het nog beter zullen doen,het was dan ook maar een eenvoudige aanpassing, met groeten guido.
        Ps . Het donkerblauwe stukje links boven de berg kan ook eenvoudig weggecloond worden, of verwijderd met een gum.
        Last edited by guido.g; 31 juli 2012, 14:46.
        https://ggpics.be/

        Comment


        • #5
          Re: HDR opname maken of niet

          Bedankt voor de deskundige uitleg en de moeite . Aan de hand daarvan ga ik een poging doen in Photoshop , Lightroom of Capture One.
          Als mijn poging in de buurt komt van de uwe post ik ze nog eens met uitleg.
          Groeten Leon
          http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
          Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

          Comment


          • #6
            Re: HDR opname maken of niet

            @guido : bedankt ook voor de uitleg ik kan hier ook veel uit leren , jou versie vind ik beter dan de HDR

            Comment


            • #7
              Re: HDR opname maken of niet

              aan de hand van de uitleg van Guido G. een uitwerking gemaakt in LR2 en Photoshop 4 , uitgaande van de normale opname


              LR2 filter landshape sharp en auto tone

              In PS4 hier is gewerkt met lagen , aanpassingslagen en afschermmaskers om de blauwe kleuraanpassing alleen maar op de lucht toe te passen en de helderheidsaanpassing alleen maar op de
              berg en het bosje.
              Met een helderheidsaanpassing op de lucht zijn de helderste wolken uitgebrand vandaar afgeschermd.

              Guido nogmaals dank voor de tips.
              Last edited by dacale; 31 juli 2012, 21:55.
              Groeten Leon
              http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
              Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

              Comment


              • #8
                Re: HDR opname maken of niet

                Als je dan toch een bracketing serie hebt geschoten, dan gebruik je beter al je shots ipv 1 jpg (als je er het nodige werk in post processing wilt insteken tenminste). Ofwel maak je van je bracketings een HDR die je dan gebruikt als basis om verder met opliggende layers uit te werken. Of je legt je serie shots in Pshop als layers op elkaar en schetst ze manueel in elkaar met masks en modes. Ik zou de HDR als basis verkiezen, ware het niet dat jouw geposte HDR niet echt bruikbaar is vanwege een verkeerde tone mapping, want die ziet eruit alsof alle schaduwen digitaal ingelicht zijn. Kortom, maak een realistisch ogende HDR met correcte tone mapping, en gebruik die als basis om verder effecten op in te masken en je zal een beter resultaat bekomen dan al wat hierboven is gepost.

                Have fun,
                F.

                Comment


                • #9
                  Re: HDR opname maken of niet

                  Heb je deze foto aan het verscherpen geweest? want die wolken zien er echt niet uit hoor


                  Oorspronkelijk geplaatst door dacale Bekijk bericht
                  aan de hand van de uitleg van Guido G. een uitwerking gemaakt in LR2 en Photoshop 4 , uitgaande van de normale opname


                  LR2 filter landshape sharp en auto tone

                  In PS4 hier is gewerkt met lagen , aanpassingslagen en afschermmaskers om de blauwe kleuraanpassing alleen maar op de lucht toe te passen en de helderheidsaanpassing alleen maar op de
                  berg en het bosje.
                  Met een helderheidsaanpassing op de lucht zijn de helderste wolken uitgebrand vandaar afgeschermd.

                  Guido nogmaals dank voor de tips.
                  Groetjes Rudy
                  Canon EOS 5DMKII / EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM

                  Comment


                  • #10
                    Re: HDR opname maken of niet

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                    Als je dan toch een bracketing serie hebt geschoten, dan gebruik je beter al je shots ipv 1 jpg (als je er het nodige werk in post processing wilt insteken tenminste). Ofwel maak je van je bracketings een HDR die je dan gebruikt als basis om verder met opliggende layers uit te werken. Of je legt je serie shots in Pshop als layers op elkaar en schetst ze manueel in elkaar met masks en modes. Ik zou de HDR als basis verkiezen, ware het niet dat jouw geposte HDR niet echt bruikbaar is vanwege een verkeerde tone mapping, want die ziet eruit alsof alle schaduwen digitaal ingelicht zijn. Kortom, maak een realistisch ogende HDR met correcte tone mapping, en gebruik die als basis om verder effecten op in te masken en je zal een beter resultaat bekomen dan al wat hierboven is gepost.

                    Have fun,
                    F.
                    klopt helemaal de vorige HDR was gemaakt met DPP van Canon , ik heb nu een versie uitgewerkt in Photomatix en daar zijn meer instelmogelijkheden en de halo's rond de berg en bomen zijn verdwenen , Photoshop nu alleen nog maar gebruikt voor belichting +.5,rechtzetten en uitsnijden.

                    Last edited by dacale; 5 augustus 2012, 16:34.
                    Groeten Leon
                    http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                    Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: HDR opname maken of niet

                      Oorspronkelijk geplaatst door dacale Bekijk bericht
                      ik heb nu een versie uitgewerkt in Photomatix en daar zijn meer instelmogelijkheden en de halo's rond de berg en bomen zijn verdwenen , Photoshop nu alleen nog maar gebruikt voor belichting +.5,rechtzetten en uitsnijden.
                      Goed zo. Photomatix is een van de proggies waar 'tone mapping' onder controle te houden is, in tegenstelling tot Pshop. Dubbele dikke duim. Anderzijds is de verwerking nog niet echt 'je dat'. Nu nog verder concentreren op Pshop layer masks & modes...

                      Veel succes.
                      F.

                      Comment


                      • #12
                        Re: HDR opname maken of niet

                        Waarom zou je hier met deze omstandigheden aeb gebruiken?
                        Hdr is hier ook niet nodig hoor. Om het verschil in de lichtere en donkere gedeeltes te compenseren kan onder deze lichtomstandiheden die je hebt makkelijk met 1 opname in Dpp gewerkt worden door gewoon de Raw te bewerken.

                        Ik gebruik nog steeds ook aeb maar ook alleen maar om te blenden of wanneer de lichtomstandigheden me dwingen om overal detail te hebben...
                        Mvg, Pascal,Schoonspikke
                        Als je schiet..schiet dan raak!
                        500 PIXHuawei P30 PRO

                        Comment


                        • #13
                          Re: HDR opname maken of niet

                          Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                          Waarom zou je hier met deze omstandigheden aeb gebruiken?
                          Hdr is hier ook niet nodig hoor. Om het verschil in de lichtere en donkere gedeeltes te compenseren kan onder deze lichtomstandiheden die je hebt makkelijk met 1 opname in Dpp gewerkt worden door gewoon de Raw te bewerken.

                          Ik gebruik nog steeds ook aeb maar ook alleen maar om te blenden of wanneer de lichtomstandigheden me dwingen om overal detail te hebben...
                          klopt helemaal , maar als ge meerdere opname's samenvoegd tot een pano kan deze manier van werken u heel wat werk besparen.(zie pano en toch HDR met photomatix)
                          het helderheids verschil tussen de meerdere opname's licht dichter bij elkaar ondanks het verschil in het aanwezige licht tijdens de momentopname's.
                          Last edited by dacale; 7 augustus 2012, 10:51.
                          Groeten Leon
                          http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                          Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: HDR opname maken of niet

                            Ik zie niet in waarom je in deze omstandigheden 3 opnames zou moeten maken.
                            Bij de enkele opname zie je in het histogram geen dichtgeslopen gebieden en geen uitgebrande delen, dus is bracketing niet echt nodig.
                            Het enige wat je moet doen is deze foto (en ik hoop dat je in Raw schiet) ontwikkelen in een raw ontwikkelaar zoals LR.
                            Sleep de regelaar schaduwen naar rechts, hooglichten een tikje naar beneden , levendigheid een beetje omhoog alsook de helderheid.
                            wat bedoel je met uw laatste post ? AEB heeft niets te maken met al dan niet een pano maken , een pano maak je best in manuele modus zodat de belichting altijd dezelfde is.

                            Comment


                            • #15
                              Re: HDR opname maken of niet

                              Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
                              Ik zie niet in waarom je in deze omstandigheden 3 opnames zou moeten maken.
                              Bij de enkele opname zie je in het histogram geen dichtgeslopen gebieden en geen uitgebrande delen, dus is bracketing niet echt nodig.
                              Het enige wat je moet doen is deze foto (en ik hoop dat je in Raw schiet) ontwikkelen in een raw ontwikkelaar zoals LR.
                              Sleep de regelaar schaduwen naar rechts, hooglichten een tikje naar beneden , levendigheid een beetje omhoog alsook de helderheid.
                              wat bedoel je met uw laatste post ? AEB heeft niets te maken met al dan niet een pano maken , een pano maak je best in manuele modus zodat de belichting altijd dezelfde is.
                              als ge uw veel werk wilt besparen dan heeft AEB en HDR bij het maken van een pano zelfs in Manuele Mode een groot voordeel ( tijdschrift FOTOGRAFIE juni 2008).
                              Last edited by dacale; 7 augustus 2012, 11:49.
                              Groeten Leon
                              http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                              Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

                              Comment

                              Working...
                              X