Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hdr

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hdr

    Hallo

    Ben nog maar recent bezig met fotografie en ik wil wel eens HDR uitproberen. Moet je echt voor elke HDR foto 3 opnames maken? Of kan je 1 foto ook een HDR-look geven? Zoja, in welk programma? Photoshop ken ik niet goed, ik werk meestal met lightroom maar weet niet of het hiermee kan? Bedankt alvast!

  • #2
    Re: Hdr

    HDR is niet iets wat je zomaar even doet hoor.
    belangrijk is eerst goede "gewone" opnamen te maken.
    en ja...je kan er achteraf een HDR look aan geven, progjes genoeg op het net.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Hdr

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      HDR is niet iets wat je zomaar even doet hoor.
      belangrijk is eerst goede "gewone" opnamen te maken.
      Ik volg bouk. Een fout die veel beginners maken is denken dat HDR de 'Holy Grail' is die elke foto omtovert in een meesterwerk. Helaas,...
      Ook ik raad je aan om eerst de basistechnieken onder de knie te krijgen zodat je erachter komt in welke omstandigheden HDR van pas kan komen. Maar als je echt staat te springen vind je hier veel info over HDR.

      Succes!
      “Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson

      Canon EOS 5D MKII -- Canon EOS 500D -- Canon 24-70 f/2.8 -- Canon 18-55 f/3.5-5.6 -- Canon 50mm f/1.8 -- Canon 70-200 IS f/2.8 -- Tokina 11-16 f/2.8

      Comment


      • #4
        Re: Hdr

        ik wilde het niet zomaar eventjes doen hoor, wilde er meer over weten :-). Vroeg me gewoon af of je steeds 3 identieke (positie dan) foto's nodig had omdat in sommige omstandigheden ik bv niet altijd een statief bij heb etc. Ik zal al eens gaan kijken op die link, bedankt!

        Comment


        • #5
          Re: Hdr

          Een HDR maak je omdat de sensor de DR op de scene niet aankan en dus maak je dan meerdere opnames(onder en over belicht) en voeg je die samen. Is alle info toch in de originele RAW aanwezig, kun je die er met de RAW-converter uitpersen en is er geen HDR nodig, misschien alleen voor de afschuwelijke overdreven HDR-look te krijgen, maar dan kun je net zo goed de toonmapopties in PS gebruiken.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Hdr

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            misschien alleen voor de afschuwelijke overdreven HDR-look te krijgen.
            De ene vind het afschuwelijke en de ander heel mooi dus das een kwestie van smaak haha

            HDR Efex daarmee kun je 1 foto er een HDR look aangeven.
            Ik maak er 5 in RAW en voeg ze samen met PhotomatixPro4

            succes
            Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

            Comment


            • #7
              Re: Hdr

              Oorspronkelijk geplaatst door Salamandra Bekijk bericht
              ik wilde het niet zomaar eventjes doen hoor, wilde er meer over weten :-). Vroeg me gewoon af of je steeds 3 identieke (positie dan) foto's nodig had omdat in sommige omstandigheden ik bv niet altijd een statief bij heb etc. Ik zal al eens gaan kijken op die link, bedankt!
              Om 3 HDR opnames te maken heb je maar zelden een statief nodig. Niet meer dan dat je er eentje nodig hebt om 'enkele' opnames te maken (als er weinig licht is).
              De HDR programma's halen die minieme verschillen tussen de verschillende foto's er meestal wel uit.

              Een groter probleem is het als het onderwerp beweegt. Dan is het ontzettend moeilijk, zoniet onmogelijk, om een mooie HDR te bekomen.
              (Alhoewel zo'n bewegende "geest" in de foto soms ook wel leuk kan zijn).

              Ik gebruik Photomatix Pro als HDR-programma (zoals zovelen hier denk ik).

              Comment


              • #8
                Re: Hdr

                Oorspronkelijk geplaatst door Dekeuj Bekijk bericht
                Om 3 HDR opnames te maken heb je maar zelden een statief nodig.
                Dan moet je wel een camera hebben die de 3 of 5 foto's achter elkaar neemt.
                Als je dat handmatig in moet stellen zul je een statief moeten hebben of je camera ergens op moeten zetten
                Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

                Comment


                • #9
                  Re: Hdr

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sportsterpeke Bekijk bericht
                  Dan moet je wel een camera hebben die de 3 of 5 foto's achter elkaar neemt.
                  .....
                  Ja, uiteraard. Daar ging ik misschien wel een beetje te vanzelfsprekend van uit.

                  (Alhoewel ik denk dat de mogelijkheid tot exposure-bracketing een toch wel redelijk standaard functie geworden is bij de huidige camera's).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hdr

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dekeuj Bekijk bericht
                    Ja, uiteraard. Daar ging ik misschien wel een beetje te vanzelfsprekend van uit.

                    (Alhoewel ik denk dat de mogelijkheid tot exposure-bracketing een toch wel redelijk standaard functie geworden is bij de huidige camera's).
                    Nou de NEX 5 heeft het niet (erg jammer)
                    Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hdr

                      Je kan ook 1 foto maken in RAW en dan daarmee meerdere belichtingen instellen. Heb je in princiepe maar 1 foto nodig en dat kan in sommige gevallen wel makkelijk zijn. Met bv een sportwagen in aktie wordt het maken van 3 of meer gelijke foto's erg lastig
                      "The only easy day was yesterday"

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hdr

                        Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
                        Je kan ook 1 foto maken in RAW en dan daarmee meerdere belichtingen instellen. Heb je in princiepe maar 1 foto nodig en dat kan in sommige gevallen wel makkelijk zijn.
                        Als de info in de RAW zit kun je di eer ook in één belichting uithalen.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hdr

                          nu ben ik benieuwd wat voor camera dat er gebruikt wordt
                          Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hdr

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sportsterpeke Bekijk bericht
                            Nou de NEX 5 heeft het niet (erg jammer)
                            NEX 5 heeft ook de exposure-bracketing funktie , echter maar 3 opname's met een maximale stap van 0.7 EV vb -0.7EV 0 +0.7EV
                            Groeten Leon
                            http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                            Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hdr

                              Oorspronkelijk geplaatst door dacale Bekijk bericht
                              NEX 5 heeft ook de exposure-bracketing funktie , echter maar 3 opname's met een maximale stap van 0.7 EV vb -0.7EV 0 +0.7EV
                              ja klopt maar ik doe altijd 5 foto's van -2 enz
                              Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

                              Comment

                              Working...
                              X