Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Halo's verwijderen en voorkomen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Halo's verwijderen en voorkomen

hey

ik heb een probleem na de bewerking van men pics

telkens heb ik de zogenoemde halo's rond men voorwerpen

de stappen die ik meestal doe bij cs4

raw formaat : de 3de laatse schuiver naar rechts

dan open in ps en met schaduuw en hoolichten spelen,om men onderwerp meer sfeer tegeven

en smart sharpen (waarvan ik denk dat het hier mis loopt)

iemand een idee wat ik verkeerd doe en hoe ik bestaande halo's wegkrijg,vindt het jammer voor de foto's??

enkele voorbeelden

facebook : https://www.facebook.com/SpilPics

Re: Halo's verwijderen en voorkomen

laat smart sharpen dan maar weg, is 't dan ok ?

Comment

Typisch iets wat je met teveel H/S lichten krijgt.Maar dat zie je toch gebeuren als je eraan schuift.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ligt dat niet ook aan het programma dat je gebruikt ?
        Ik moet het zoeken, maar laatst zag ik in een beschrijving dat nu juist dát HDR programma zich onderscheid door het gebrek aan halo effecten.(het werkte niet op mijn laptop dus verwijderd en voor photomatix hdr pro3 gekozen)

Ik mag zelf ook graag met dat HDR bezig zijn, vind de foto's er wel mooier op worden.
        Maar overdrijven vind ik dan weer niet mooi.

Eigenlijk komt dat er bij mij op neer dat ik alleen de 3 foto's over elkaar heen zet en verder niets doe, ook door gebrek aan kennis.
        Zoals deze :

Ook duidelijk met halo effect terwijl er toch bijvoorbeeld niets verscherpt wordt en geen schuif wordt aangeraakt. (of het moet standaard aan staan in BDsizer want dit waren eerste foto's verkleint met dat programma)
        Bestaat uit 3 foto's
        Een foto met normale belichting en 2 met 2 stappen over en onder belicht.

Zo hou ik het nu ook met een bewuste reden (maar het stoorde me al wel )
        Ik wil straks verschil kunnen zien als ik dan wel die kennis bezit en handelingen ga uitvoeren zoals in sommige uitleg beschreven staat.

Overigens staat in een van mijn boekjes dat je halo kan verwijderen met matting en dan witte matting verwijderen.
        Of dat goed werkt weet ik nog niet, moet nog uitproberen maar dit boek heb ik net binnen. (Het photoshop kanalen boek)

Ook de opmerking over verscherpen staat daarin beschreven.
        Een foto omzetten naar zwat/wit en daarna alleen het kanaal zwart verscherpen, dan zou je halo's voorkomen net als ruis en andere vervelende bijeffecten van verscherpen ?
        Of dit allemaal werkt gaan we deze winter eens testen.

Edit:
        Na wat googlen kwam ik nog een andere vorm van samenvoegen / mergen van foto's tegen zoals met HDR gedaan wordt.
        Dit onder de noemer Exposure Fusion, wat naast andere voordelen tenopzichte van HDR ook de halo gevolgen zou doen verdwijnen
        Hier 2 site's met wat info, maar er zijn er meer natuurlijk :
        http://www.digital-photography-schoo...how-do-i-do-it
        http://kevinmcneal.wordpress.com/201...-blend-images/
        Last edited by Nick Altena; 10 december 2010, 01:27.
        Nikon D5000 en wat lenzen.

Comment

thx voor de nuttige informatie
          facebook : https://www.facebook.com/SpilPics

Comment

Volgens mij is het 't beste of met de schaduwpartijen te spelen (niet teveel natuurlijk) of met de hooglichten. Gebruik je beide (te intensief) dan creeer je halo's.
            Staat volgens mij helemaal los van het verscherpen.
            Surfzeeuw
            Panasonic G3

Comment

Ik plaats mijn vraag onder deze gedateerde berichten, omdat de titel toch hetzelfde is.

Bij het lichter maken van foto's met onderwerpen die tegen een blauwe lucht zijn gefotografeerd, zoals een vliegende vogel, ontstaat er rondom het onderwerp een lichte rand. Het halo-effect, als ik het goed heb.

Men zou dit via de bewerking ook weer kunnen wegdoen. Kan iemand uitleggen hoe? Ik werk met Adobe Elements 9

Bedankt.

Comment

Working...
              X