Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik van overlay blending en levels per kleurkanaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Gebruik van overlay blending en levels per kleurkanaal

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    @SF: Ik versta dat jij je geheimen niet wil prijsgeven, maar is dat precies niet één van de bedoelingen van een forum? Of is het alleen maar opscheppen wat men kan, maar zeker niet laten zien, en zeker niet in zijn potten laten kijken?
    Oh, ben ik nu al een opschepper !
    00.00 Gone

    Comment


    • #17
      Re: Gebruik van overlay blending en levels per kleurkanaal

      Er bestaat een mooie uitdrukking in het Nederlands, die helaas wat in onbruik is geraakt.
      Zijn licht onder de korenmaat laten schijnen.
      Kernnis moet gedeeld worden, anders gaat ze verloren.
      Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

      Comment


      • #18
        Re: Gebruik van overlay blending en levels per kleurkanaal

        Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
        Er bestaat een mooie uitdrukking in het Nederlands, die helaas wat in onbruik is geraakt.
        Zijn licht onder de korenmaat laten schijnen.
        Kernnis moet gedeeld worden, anders gaat ze verloren.
        Ik geef 2 uur per week "workshop" ( voor 27 man)!
        .... is dat genoeg???
        Moeten is nooit leuk en ken ik niet, zeker hier niet
        SF
        00.00 Gone

        Comment


        • #19
          Re: Gebruik van overlay blending en levels per kleurkanaal

          mss niet de plaats om het hier te vragen, maar kan er door BD geen workshop voor beginners ingericht worden? Moet niet gratis zijn. Pas eentje gevolgd bij VAN ROEYAUTOMATION. Was gegeven door professionele fotograaf, weliswaar van Canon maar dat deed er eigenlijk niet toe. 20 EUR voor een dag ... (inclusief broodjeslunch ...) kan die fotograaf nog wat investeren in zn materiaal ...
          heb zelf (nog) geen spiegelreflex maar mn bridgetoestelleke kan ook wel wat ... en er waren spiegelreflexen ter beschikking voor de deelnemers (allemaal Cannonekes ) ...
          Spijtig maar kan begrijpen dat professionele fotografen niet zo maar hun "geheimen" prijsgeven ... zij moeten ook hunne kost verdienen he ...
          Ah ja, foto is door aanpassingen heel wat verbeterd!)
          Zonder moeite bereik je enkel wat de moeite niet waard is ...
          www.allaerts.be Canon EOS 7D MK II, 5D MK III met Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM en Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM II; Sigma Fishey; Canon 50 mm 1.8; Finepix S 9600

          Comment


          • #20
            Re: Gebruik van overlay blending en levels per kleurkanaal

            Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
            Ik geef 2 uur per week "workshop" ( voor 27 man)!
            .... is dat genoeg???
            Moeten is nooit leuk en ken ik niet, zeker hier niet
            SF
            Natuurlijk is dat genoeg. Maar je heb nu eenmaal een tip van de sluier opgelicht..
            Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

            Comment


            • #21
              Re: Gebruik van overlay blending en levels per kleurkanaal

              En wie A zegt kan ook B zeggen..maar moet niet..
              Als je de kat bij de melk zet...Tja dan krijg je dit he?
              Hou ons dan liever niet in de spanning en zwijg in het vervolg.. of verklap je technisch geheim.
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

              Comment


              • #22
                Re: Gebruik van overlay blending en levels per kleurkanaal

                Misschien moet SF méér workshops geven (ik wil me gerust inschrijven!) en minder tijd op het forum doorbrengen, tenzij dit misschien een verdoken vorm van reclame is? Ik vertel het je hier niet... daarvoor moet je eerst mijn workshop volgen!
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #23
                  Re: Gebruik van overlay blending en levels per kleurkanaal

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Misschien moet SF méér workshops geven (ik wil me gerust inschrijven!) en minder tijd op het forum doorbrengen, tenzij dit misschien een verdoken vorm van reclame is? Ik vertel het je hier niet... daarvoor moet je eerst mijn workshop volgen!
                  Amen.
                  Mvg, Pascal,Schoonspikke
                  Als je schiet..schiet dan raak!
                  500 PIXHuawei P30 PRO

                  Comment


                  • #24
                    Re: Gebruik van overlay blending en levels per kleurkanaal

                    Goed zo!
                    Ik kom hier al zelden of nooit meer, maar alles kan beter
                    00.00 Gone

                    Comment


                    • #25
                      Re: Gebruik van overlay blending en levels per kleurkanaal

                      dacht dat dit een forum was om iet bij te leren ??????

                      greets
                      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                      www.korandoke.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: Gebruik van overlay blending en levels per kleurkanaal

                        Origineel van Roevca:


                        De kleuren van een foto kunnen op diverse wijzen versterkt worden. Een betrekkelijk eenvoudige manier wil ik hier beschrijven. Het resultaat is het volgende plaatje. Daarbij dient opgemerkt te worden dat ik niets aan Niveaus en Curven gedaan heb.


                        De RGB versterking van de kleur gaat als volgt in PS:
                        - Open de foto
                        - Ga naar Lagen (F7)

                        In de tab Lagen zie je de foto als de laag Achtergrond.

                        - Kopieer de laag Achtergrond (Ctrl+J)

                        Er is nu een nieuwe laag aangemaakt, genaamd Laag 1. Die laag heeft de kleur blauw gekregen als teken dat die laag geselecteerd is.

                        - Klik op de tab Kanalen

                        Je ziet nu dat vier kanalen geselecteerd zijn (alle kanalen zijn blauw). We gaan nu bij de kanalen Rood, Groen en Blauw naar het contrast kijken.

                        - Klik nu op kanaal Rood.

                        Je ziet dat kanaal Rood geselecteerd is (kanaal is blauw). Er komt nu een zwart-wit contrast beeld van het kanaal Rood. We gaan nu alle kanalen afzonderlijk bekijken om te bepalen welk kanaal het meest contrastrijke is.

                        - Klik nu op kanaal Groen
                        - Doe hetzelfde bij kanaal Blauw

                        Volgens mij is kanaal Blauw de meest contrastrijke. Dat moeten we onthouden.

                        - Klik nu op kanaal RGB

                        Alle kanalen zijn nu weer geselecteerd. Het beeld heeft weer alle kleuren.

                        - Klik op de tab Lagen

                        We zijn weer terug in Lagen en de laag Achtergrond 1 is nog steeds geselecteerd. Die laag gaan we nu aanpassen met het contrast van het blauwe kanaal. We gaan nu naar het menu van PS.

                        - Klik op Afbeelding en kies Afbeelding toepassen

                        Het scherm Afbeelding toepassen wordt geopend. We gaan nu een aantal variabelen veranderen.

                        - Verander kanaal RGB in blauw (dat was immers het meest contrastrijke kanaal). Als het goed is, staat overvloeien nog steeds op Normaal (zo niet, verander de waarde in Normaal). Indien de dekking niet 100% is, verander die dan in 100%. Voor de rest wordt er niets geselecteerd
                        - Klik op OK

                        Op het scherm zie je nu zwart-wit afbeelding. Dit is in feite het contrastrijke blauwe kanaal. Het kanaal waar we de oospronkelijke foto mee gaan oppeppen.
                        Links boven in het tabblad lagen zie je de overvloeimodus Normaal. De waarde Normaal gaan we nu vervangen.

                        - Klik op de overvloeimodus Normaal. Er opent zich een scherm en kies met de muis Lichtsterkte
                        - Indien je de versterking te intens vindt, is de dekking rechtsboven in de tab Lagen te veranderen door op het woord 'dekking' te klikken en (nog steeds ingeklikt) de muis naar links en rechts te bewegen. Je zult zien dat het dekkingspercentage dan verandert

                        Op het scherm zie je nu een foto als hierboven staat. Zij die een beetje thuis zijn in Lagen weten dat het plaatje verder aangepast kan worden door op eerst op laag Achtergrond te klikken. Kies dan het rondje met de diagonaal aan de onderzijde van de tab Lagen. Er opent zich een schermpje en Niveaus, Curven, etc. kunnen hier aangepast worden.
                        Indien je klaar bent met de verdere aanpassingen, gaan we alle lagen samenvoegen.

                        - Klik op het zwarte driehoekje met de punt naar beneden aan de rechter bovenzijde van de tab Lagen. Er opent zich een schermpje en kies Een laag maken.
                        Last edited by Peterdep; 17 juli 2009, 16:00. Reden: Correctie taalfout

                        Comment


                        • #27
                          Re: Gebruik van overlay blending en levels per kleurkanaal

                          Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                          Ik kom hier al zelden of nooit meer, maar alles kan beter
                          Inderdaad, je kan ofwel wegblijven ofwel stoppen met uw zever.
                          Ik herinner me nog levendig de tijd dat je hier zelf vragen kwam stellen en ik heb je dan met plezier de antwoorden gegeven.
                          Nu is meneer blijkbaar omhoog gevallen en doet niets liever dan : ik weet heeeet, maar ik zeg het nieeeet. Net alsof we uw truukjes nodig hebben. Please, get a life.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Gebruik van overlay blending en levels per kleurkanaal

                            Bedankt voor uw verhelderende en duidelijke uitleg PSG

                            Comment


                            • #29
                              Re: Gebruik van overlay blending en levels per kleurkanaal

                              mooie en duidelijke uitleg van Peterdep

                              Comment


                              • #30
                                Re: Gebruik van overlay blending en levels per kleurkanaal

                                Oorspronkelijk geplaatst door GameBE Bekijk bericht
                                Bedankt voor uw verhelderende en duidelijke uitleg PSG
                                Dan moet je eerst een vraag stellen.
                                En anders zoek je hier maar eens op mijn naam naar de talloze keren dat ik al een uitleg heb gegeven.

                                Comment

                                Working...
                                X