Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's verscherpen voor afdruk via een handeling in Photoshop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's verscherpen voor afdruk via een handeling in Photoshop

    Om foto's te verscherpen voor weergave op een scherm zoals bvb hier op het forum heb ik een handeling gemaakt die wat mij betreft perfect werkt. Foto's worden in 2x verkleind tot uiteindelijk max 900 pixels aan de langste zijde. Er wordt ook 2 x slim verscherpen toegepast. Deze methode heb ik overigens hier op het forum 'gepikt'.

    MAAR ik blijf zoeken naar een goede, snelle, gebruiksvriendelijke manier om foto's te verscherpen voor afdruk. Ik heb al van alles geprobeerd en de resultaten zijn nooit helemaal wat ik er eigenlijk van verwacht. Zo heb ik al verscherpt via onscherp masker, via het filter hoogdoorlaat, via plugins in Photoshop als Perfect Photo Suite en Photokit sharpener...

    Is er iemand die me een goede tip kan geven voor het verscherpen van foto's voor afdruk? Is het überhaupt wel een goed idee om dit via een handeling en batchverwerking te laten gebeuren, of moet je dit echt foto per foto apart doen? Ik neem aan dat een fotograaf die bvb 300 foto's van een huwelijk aflevert op een dvd aan zijn klant, dat die deze toch niet één voor één gaat verscherpen?

    Voor alle duidelijkheid mijn workflow; ik vertrek altijd vanuit een RAW-bestand en doe een standaard voorverscherping in Camera Raw, alsook aanpassingen aan belichting, kleur, witbalans, contrast,... Daarna maak ik er een JPEG van en doe ik eventueel nog aanpassingen in Photoshop (vb. retoucheren,..)
    Deze JPEG gebruik ik dan om te verscherpen, 1x voor web-weergave, en 1x als afdrukbestand.
    Ik beëindig mijn workflow dus telkens met 4 mappen;
    -Raw-bestanden
    -Jpegs
    -Bewerkt voor webweergave
    -Bewerkt voor afdruk

    Laat me gerust weten wat er beter kan aan deze workflow want ik ben er zelf niet helemaal tevreden mee



    Als iemand me kan doorverwijzen naar een goede workshop of tutorial/DVD die hier uitgebreid op in gaat hoor ik het graag!!

    Ps; ik heb nog nooit gebruik gemaakt van Lightroom, ik gebruik enkel Bridge, Camera Raw en Photoshop.
    Is lightroom onmisbaar in een goede workflow?

    Alvast bedankt voor de hulp!
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: Foto's verscherpen voor afdruk via een handeling in Photoshop

    Mijn probleem met Lightroom (maar evenzeer met andere RAW-converters - zoals ook Aperture) is dat het verscherpen bij het exporteren gebeurt, en dat je dus niet onmiddellijk op het scherm iets ziet gebeuren. Nu, op het scherm, dat moet dan op 100% zijn, dus zelfs voor afdruk vind ik het verscherpen (bv met Nik) moeilijk in Photoshop. Je moet dus eerst (laten?) afdrukken, voor je er zeker van bent. Nu... ik druk al niet veel, en voor het scherm is wat ik doe normaal wel voldoende.
    Toch onlangs, op suggestie van een bepaalde commentator op mijn foto, Web Sharpener geïnstalleerd, en dat is een Photoshop-actie. Mooi, maar evenmin perfect.

    En deze namiddag ben ik, na een tutorial van bijna één uur, met verschillende filters van Topaz (ondermeer: Topaz Detail, Topaz Clarity...) aan de slag gegaan.

    Vele wegen leiden naar Rome.
    (maar ik hou ervan verschillende software-opties met elkaar te vergelijken )
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Foto's verscherpen voor afdruk via een handeling in Photoshop

      ik doe alle raw-bewerkingen die ik wens ik LR,
      dan exporteer ik de foto's naar PS in TIFF,
      dan verscherpen naar smaak op 2de laag met onscherp masker, eventueel nog plaatselijk bijscherpen met tool
      dan pas converteren naar Jpeg, zou die TIFF tussenstap dan beter of slechter zijn vraag ik mij ook af....
      in batch verscherpen?enkel in LR denk ik dan....
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Foto's verscherpen voor afdruk via een handeling in Photoshop

        Ik verscherp al mijn foto's voor ik deze zelf afdruk op mijn epson stylus 4900. Dit doe ik met een methode van Scott Kelby.
        Je moet de foto zo verscherpen dat ze er op je scherm iets te scherp uitziet zodat de afdruk perfect is . Dit geldt voor foto's die je zelf afdrukt
        Hiervoor maak je een handeling.
        - dupliceer de achtergrondlaag ( cmd +J of Ctrl+J)
        - werk op deze laag; menu filter, verscherpen, onscherp masker.
        Ik pas deze instellingen toe: hoeveelheid: 120, straal: 1 , drempel 3
        - pas deze nogmaals toe ( cmd+F of Ctrl+F)
        - verander de overvloeimodus in lichtsterkte, zodat de verscherping alleen wordt toegepast op de details en niet de kleur.
        - Bepaal nu zelf de dekking: zelf neem ik altijd iets van een 80%
        De foto ziet er nu op je scherm overscherp uit, maar wanneer je hem afdrukt is hij perfect;
        Bij mij werkt dit perfect en pas dit toe op alle foto's die ik afdruk. Via de handeling duurt dit 1 sec.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's verscherpen voor afdruk via een handeling in Photoshop

          Ik doe ongeveer hetzelfde wat Gipsi zegt maar dan voor online te plaatsen (meestal op Facebook)
          Foto's lijken dan heel vaak te scherp in Photoshop maar wanneer ik deze online plaats komt het tot een goede scherpte.
          Volgens mij zal die methode ook voor afdruk wel werken.
          https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

          Comment


          • #6
            Re: Foto's verscherpen voor afdruk via een handeling in Photoshop

            Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
            Ik pas deze instellingen toe: hoeveelheid: 120, straal: 1 , drempel 3
            - pas deze nogmaals toe ( cmd+F of Ctrl+F)
            - verander de overvloeimodus in lichtsterkte, zodat de verscherping alleen wordt toegepast op de details en niet de kleur.
            - Bepaal nu zelf de dekking: zelf neem ik altijd iets van een 80%
            Dat is inderdaad een goed idee. Met die laag er bovenop kan je makkelijk met de slider spelen om de sterkte van de unsharp mask af te stellen.
            Ik denk dat jouw instellingen goed zullen werken voor afdrukken, waarbij je het aantal pixels niet te fel hebt gereduceerd.
            De tip die ik erbij zou geven als iemand dit wil gebruiken voor verkleinde versies om op het scherm te bekijken, is om het percentage en de radius een beetje naar beneden te halen tot 70-90 en 0,5-0,7. Ik vrees dat je anders een oververscherpt effect krijgt met vrij sterke halo's rond de randjes. Voor schermweergave kan je uiteraard makkelijk experimenteren met de instellingen en de dekking van de extra laag tot je het gewenste resultaat hebt. Voor afdrukken mag het er op het scherm inderdaad vaak een tikkeltje overdreven uit zien.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Foto's verscherpen voor afdruk via een handeling in Photoshop

              [QUOTE=gipsi;4216770]Ik verscherp al mijn foto's voor ik deze zelf afdruk op mijn epson stylus 4900. Dit doe ik met een methode van Scott Kelby.
              Je moet de foto zo verscherpen dat ze er op je scherm iets te scherp uitziet zodat de afdruk perfect is . Dit geldt voor foto's die je zelf afdrukt

              En voor foto's die je laat afdrukken bij een centrale, of als je een fotoalbum maakt?

              Comment


              • #8
                Re: Foto's verscherpen voor afdruk via een handeling in Photoshop

                Oorspronkelijk geplaatst door GillesH Bekijk bericht
                En voor foto's die je laat afdrukken bij een centrale, of als je een fotoalbum maakt?
                Ook.
                Maar een testafdruk is altijd een goed idee. Je hebt vaak geen zekerheid over de automatische processing bij de afdrukcentrale.
                In een ideale situatie lever je je JPGs aan in sRGB, nabewerkt zoals jij ze wil, en drukt de centrale ze af zoals ze zijn. Hun machines zijn gecalibreerd en van een kleurprofiel voorzien, zodat ze jouw sRGB zo goed mogelijk kunnen reproduceren. Automatische verscherping en contrastaanpassing wil je echt niet als je zelf al de moeite hebt gedaan om de foto af te werken naar jouw smaak.
                Last edited by Pieter G.; 22 oktober 2014, 10:49. Reden: correctie quote
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's verscherpen voor afdruk via een handeling in Photoshop

                  Owkee, zo gaan we het doen. Ik ga testdrukjes laten maken, met output verscherping bij export naar jpg en zonder

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's verscherpen voor afdruk via een handeling in Photoshop

                    [QUOTE=GillesH;4219452]
                    Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
                    Ik verscherp al mijn foto's voor ik deze zelf afdruk op mijn epson stylus 4900. Dit doe ik met een methode van Scott Kelby.
                    Je moet de foto zo verscherpen dat ze er op je scherm iets te scherp uitziet zodat de afdruk perfect is . Dit geldt voor foto's die je zelf afdrukt

                    En voor foto's die je laat afdrukken bij een centrale, of als je een fotoalbum maakt?
                    Voor fotoboeken en afdrukken in een centrale pas ik dit niet toe. Als de mogelijkheid er is vink ik ook uit dat ze mijn foto's niet meer mogen bewerken, omdat ik deze al zelf bewerkt heb in PS.
                    Ik heb dezelfde foto's laten afdrukken ( bij pixum ) en zelf afgedrukt en het resultaat ( scherpte) is zo goed als hetzelfde. Alleen kan ik bij mijn afdrukken het papier kiezen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's verscherpen voor afdruk via een handeling in Photoshop

                      Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
                      Ik heb dezelfde foto's laten afdrukken ( bij pixum ) en zelf afgedrukt en het resultaat ( scherpte) is zo goed als hetzelfde. Alleen kan ik bij mijn afdrukken het papier kiezen.
                      maar bij een afdrukcentrale kun je normaal gezien er toch vanuit gaan dat de duurzaamheid van kleuren beter zou moeten zijn
                      (coatings ed)
                      en dat de kleuren minder vlug afvlakken en vervagen door zonlicht.
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's verscherpen voor afdruk via een handeling in Photoshop

                        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                        maar bij een afdrukcentrale kun je normaal gezien er toch vanuit gaan dat de duurzaamheid van kleuren beter zou moeten zijn (coatings ed)
                        en dat de kleuren minder vlug afvlakken en vervagen door zonlicht.
                        Ik print zelf haast niks meer, dus ik geef ook geen geld meer aan een echte fotoprinter, maar de kwaliteit van de inkten voor eigen gebruik lijkt mij meer dan behoorlijk. De duurzaamheid van het resultaat van een afdrukservice zou hoedanook beter moeten zijn, gezien de gebruikte hardware in vergelijking met een inkjet voor thuis. Of is dat een naieve gedachte?
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment

                        Working...
                        X