Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's printen in 16 bit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's printen in 16 bit

    Ik hoop dat ik de goede forum afdeling gekozen heb voor mijn vraag.
    Ik neem mijn foto's in Raw en bewerk ze daarna (licht) in Photoshop CS4 of in Lightroom. Een bewerkte foto sla ik in .tif op. Deze heeft dan automatisch 16 bit/kanaal.
    Ik converteer expres niet naar jpeg, omdat dit behalve compressie 8 bit geeft. Maar stel dat ik daarna de foto afgedrukt wil hebben en hem daarvoor naar een afdrukcentrale stuur. Nu heb ik gemerkt dat afdrukcentrales altijd foto's comprimeren naar jpeg en dus naar 8 bit. Ook de betere. Dit geeft ongetwijfeld kleurverlies en een mindere kwaliteit afdruk. Ik heb verschillende centrales gemaild met mijn vraag.
    Bestaan er afdrukcentrales die de 16 bit handhaven en dus een goede print leveren? Of bestaan er inktjets die in 16 bits printen?

  • #2
    Re: Foto's printen in 16 bit

    Er bestaan inkjets die 16 bit printen. Ik geloof dat sommige Epsons dat kunnen, maar het moet ook door je OS ondersteund worden. Vandaar dat je in LR ook die optie hebt in de Print Module. Of het zichtbare verschillen oplevert, kan ik je niet zeggen. 16 bit is vooral belangrijk tijdens je workflow, wanneer je aan het editen bent.
    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

    Comment


    • #3
      Re: Foto's printen in 16 bit

      Een printer speciaal voor 16 bit bestaat niet. Wel als je over kleurprofielen spreekt. Dit is de belangrijkste factor voor kwalitatief goede foto's. Vergeet niet dat wat je op je scherm ziet niet eens het volledige sRGB profiel omvat, tenzij je een duurder s-ips paneel hebt. Wat je op je scherm ziet is ook in 8 bit per kleur, samen met een extra 8 bit voor de grijswaarden.Totaal dus 32bit.

      Comment


      • #4
        Re: Foto's printen in 16 bit

        Canon Pixma pro9500 mark II, deze zou wel 16 bits kunnen printen volgens hun specificaties.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's printen in 16 bit

          Mijn Epson Pro 3800 kan perfect met 16-bit kleurdiepte afdrukken en ik combineer dit met printerprofielen met 16-bit kleurnauwkeurigheid.
          Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

          Comment


          • #6
            Re: Foto's printen in 16 bit

            Hartelijk dank voor de reacties. Ik zal eens naar deze printers gaan kijken

            Comment


            • #7
              Re: Foto's printen in 16 bit

              in 16 bits printen is totaal zinloos
              8 bits is meer dan ruim voldoende
              In 16 bits foto's bewerken kan wel nuttig zijn vanwege het nuttige te veel aan informatie.

              Comment

              Working...
              X