Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's

    Hallo Iedereen,

    In bijberoep ben ik fotograaf en neem ik foto's vooral van baby'tjes..
    Nu de mama's ontvangen enkele foto's op DVD in hoogste kwaliteit. Enkele weken geleden heb ik vernomen dat je de foto in photoshop moet veranderen (Ergens vanboven aan de balkjes) zodat als ze ermee naar de winkel gaan om af te drukken dat de kleuren hetzelfde zijn..

    Kan er mij iemand helpen, wat ik moet veranderen aan de foto's?

    Alvast bedankt!

    Groetjes

  • #2
    Re: Foto's

    Waarschijnlijk bedoel je omzetten naar het sRGB kleurprofiel.
    In welk bestandsformaat lever je af, jpg toch?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door Talithatje Bekijk bericht
      In bijberoep ben ik fotograaf ..
      Nu de mama's ontvangen enkele foto's op DVD in hoogste kwaliteit. Enkele weken geleden heb ik vernomen dat je de foto in photoshop moet veranderen (Ergens vanboven aan de balkjes) zodat als ze ermee naar de winkel gaan om af te drukken dat de kleuren hetzelfde zijn..
      Ik vind dit persoonlijk toch wel een rare vraag voor een fotografe in bijberoep?

      Je moet zorgen dat je kleurprofielen goed zijn, want anders zullen de prints qua kleur verschillen. Zorg ook dat je een goed scherm hebt (gecalibreerd), want prints kunnen dan ook nog wel eens serieus tegenvallen.
      Met babietjes heb je vaak wat 'rodere' huidskleur, want alnaargelang de printcentrale ook nog verschillen kan geven.
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Foto's

        Al dat gedoe met kleurprofielen en monitorcalibratie is overroepen. Zolang de kleuren maar ongeveer goed zijn (zien je foto's er ongeveer uit zoals op print, zien andere fotografen hun foto's er op je scherm ook goed uit) is het voor normale mensen al voldoende. Belangrijkste is dat je foto's licht genoeg zijn. Door de backlight op een LCD en het feit dat mensen vaak 's avonds in het donker op hun pc kijken, lijken afgedrukte foto's altijd veel donkerder dan op scherm. Zorg dus vooral dat je scherm niet te helder staat. En maak zelf eens een afdruk.

        Een anecdote in verband met calibratie. Onze baby werd in het ziekenhuis gefotografeerd door een babyfotografiebedrijfje (naam vergeten), was volledig vrijblijvend dus ik dacht waarom niet. Toen we de prints te zien kregen viel me onmiddellijk op dat die veel en veel te groen waren. Echt niet mooi. De verkoopster (niet de fotograaf - die was waarschijnlijk in een of ander ziekenhuis zijn bandwerk aan het verrichten) begreep absoluut niet dat ik die foto's niet mooi vond, en zei dat ik de eerste ouder was die zou weigeren om de foto's te kopen.

        Trouwens:
        want alnaargelang de printcentrale ook nog verschillen kan geven
        Is dit niet al bewijs genoeg dat een 'ongeveer', op zicht gecalibreerde monitor al meer dan voldoende is?

        En om terug on topic te komen: LesC heeft volgens mij al correct geantwoord. Werk gewoon altijd in sRGB, van in de camera tot de uiteindelijke jpg, doe nergens conversies en je hebt nooit (of zelden) problemen. Dat de kleurruimte iets beperkter is ziet niemand.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door zeekonijn Bekijk bericht
          Al dat gedoe met kleurprofielen en monitorcalibratie is overroepen. Zolang de kleuren maar ongeveer goed zijn (zien je foto's er ongeveer uit zoals op print, zien andere fotografen hun foto's er op je scherm ook goed uit) is het voor normale mensen al voldoende.
          Mja, de wensen van de ene zijn niet die van een andere. Als je fotograaf in bijberoep bent, vind ik dat je toch wel moet zorgen dat wat je aflevert kwalitatief in orde is en niet gewoon 'voldoende voor de normale mens' en dat je dan best toch ook zorgt dat je een beetje weet waar je mee bezig bent. Maar goed.. dat is mijn mening. Mijn eisen liggen misschien hoger dan de 'normale' mens .
          Al doende leert men...

          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
            Mja, de wensen van de ene zijn niet die van een andere. Als je fotograaf in bijberoep bent, vind ik dat je toch wel moet zorgen dat wat je aflevert kwalitatief in orde is en niet gewoon 'voldoende voor de normale mens' en dat je dan best toch ook zorgt dat je een beetje weet waar je mee bezig bent. Maar goed.. dat is mijn mening. Mijn eisen liggen misschien hoger dan de 'normale' mens .
            Mja. Als je fotograaf in bijberoep (of zelfs hoofdberoep) bent is het enige belangrijke dat je tevreden klanten hebt. Allee ja, voor een fotograaf in hoofdberoep is het belangrijkste misschien dat hij ervan kan leven, maar om ervan te kunnen leven is tevreden klanten wel een belangrijke eerste stap.

            En als je je klanten tevreden kunt stellen met 'voldoende', waarom niet? Je hebt zoveel amateurs die professioneel werk kunnen afleveren, maar enkel amateur blijven. En je hebt mensen die misschien wat minder kennis en ervaring hebben, maar toch durven de stap te zetten om er iets mee te doen.

            Met elke fotoshoot die je doet leer je bij, en als je bij elke fotoshoot tevreden klanten hebt, is het toch een win-win situatie. Als je pas professioneel wordt als je al perfecte foto's aflevert, kun je nooit beginnen. Niemand is perfect (ikzelf kom misschien een beetje in de buurt).

            Comment


            • #7
              Re: Foto's

              Zelf zorgen voor prints lijkt mij het beste ! Anders zal dat steeds problemen geven !

              Comment

              Working...
              X