Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotobewerking voor Afdruk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotobewerking voor Afdruk?

    Hoi,

    Ik bezit een Canon Eos 300D en gebruik Breezebrowser om de foto's automatisch te bewerken voor het web. Af en toe pas ik in photoshop eerst wat levels, usm en contrast toe.

    Maar hoe bewerk ik de foto's als ik ze willen laten afdrukken door één van de vele afdrukcentra?
    - De optie Proofs in Breezebrowser levert op het scherm niet echt een verschil met het origineel?!
    - Kan ik de bewerkte foto's voor het web zomaar laten afdrukken of zijn deze te scherp omwille van de usm?

    Alvast bedankt voor jullie tijd en aandacht,
    Trigger

  • #2
    Re: Fotobewerking voor Afdruk?

    zorg eerst voor Callibratie van je scherm .. anders weet je niet hoe je bewerkt. Callibratie die je met een colorimeter. Een callibratie op zicht is echt te vermijden. Een eenvoudig instapmodel van colorvision spyder kost amper 125 euro, incl. 21% BTW en doet voor enthousiaste fotografen meer dan zijn ding. als je hem aan die prijs niet kan vinden, zend me dan een PM.

    Doe eerst alle bewerkingen zoals contrast, curves etc.

    voer de gewenste crop uit indien nodig.

    voor een 10x15 foto verklein je na je bewerkingen naar 1180x1770 pixels @300 dpi (al is die dpi niet relevant) indien nodig. Voor andere formaten hou je de originele afmetingen.

    eventueel mag je nog een weinig verscherpen volgens je eigen favoriete methode. verscherpen doe je na verkleinen, niet ervoor!

    bij het bewaren ben ik na veel test verrast dat er eigenlijk weinig verschil is in de print tussen een compressie 8, 10 of 12 in Photoshop als je bij een printcentrale afdrukt .. je hebt steeds alle details er nog in zitten. Je hebt dus geen 2MB per foto nodig voor al je details. met 6OOkb kom je ruim toe .. eigenlijk is 350k al voldoende

    als je al je foto's die je niet zal uitvergroten in max resolutie upload verspil je dus je bandbreedte en tijd. de Foto's die je zowel op groot formaat als in klein formaat laat afdrukken stuur je enkel in full resolution ZONDER verscherping op.
    Last edited by Visio; 26 oktober 2005, 23:02.

    Comment

    Working...
    X