Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto wordt slechter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto wordt slechter

    Ik had vroeger een Fuji F900, waar ik al snel spijt van kreeg, want de opnames van dat ding waren verre van goed.
    Maar nu ontdek ik een ander probleem. Als ik de foto's ga bekijken beginnen de pixels wazig te worden en begint zelfs de hele foto nog slechter te worden.
    Ik heb veel dierbare foto's van mijn helaas te vroeg overleden moeder en die wil ik als het even kan wel houden.
    Is dit proces niet tegen te houden? En gebeurd dit ook met NEF? (RAW) Want ik heb inmiddels een Nikon D80 en schiet alleen maar in NEF

  • #2
    Re: Foto wordt slechter

    Ik veronderstel dat die fuji een digitaal fototoestel is?

    Digitaal is digitaal, dwz dat er geen kwaliteitsverlies mag optreden.
    Als je de foto nu zou bekijken, of je bekijkt deze foto op je scherm binnen 20 jaar moet deze er hetzelfde uitzien.
    Een pixel kan niet waziger worden of veranderen van info.

    Wat je wel kan hebben is dat je de foto eerste op een klein scherm hebt gezien (bv 15 inch) en je ze nu gaat bekijken op een 24 inch of groter (schermvullend wel te verstaan) dat je bij je 24 inch meer fouten, onvolmaaktheden gaat zien tov je 15 inch scherm.

    Of je nu de foto bewaart als jpeg, tiff, raw, ... maakt eigenlijk niet uit.
    Zolang dat je ervoor zorgt dat je per ongeluk de foto niet bewerkt, gaat de foto niet vanderen (nu niet, nooit niet)
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Foto wordt slechter

      Oorspronkelijk geplaatst door Nikonlady Bekijk bericht
      Ik had vroeger een Fuji F900, waar ik al snel spijt van kreeg, want de opnames van dat ding waren verre van goed.
      Maar nu ontdek ik een ander probleem. Als ik de foto's ga bekijken beginnen de pixels wazig te worden en begint zelfs de hele foto nog slechter te worden.
      Ik heb veel dierbare foto's van mijn helaas te vroeg overleden moeder en die wil ik als het even kan wel houden.
      Is dit proces niet tegen te houden? En gebeurd dit ook met NEF? (RAW) Want ik heb inmiddels een Nikon D80 en schiet alleen maar in NEF
      Absoluut niet normaal, je gaat toch niet steeds je foto's openen als JPG in een bewerkingsprogramma, en dan soms kiezen voor wijzigingen opslaan

      Normaal gezien, kan er niets aan de kwalliteit veranderen bij gebruik van een gewone fotobrouwser, zoals deze in Windows of Bv. ACDSee enz.

      Zorg ervoor dat je geen JPG heropslag of wijzigingen uitvoerd, RAW bestanden blijven normaal gezien hun oorspronkelijke datainhoud behouden.

      Comment


      • #4
        Re: Foto wordt slechter

        je kan ook eens kijken in de properties van de foto's of deze per ongeluk niet onlangs opnieuw bewaard is, of gewijzigd is.
        Kijk anders eens naar de laatste gewijzigde datum van een van de foto's, en komt deze overeen met de datum dat de foto genomen is, of wanneer je deze de laatste keer bewerkt hebt.
        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
        Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Foto wordt slechter

          [MOD] Nikonlady: dezelfde vraag heb je ook in andere forums gesteld en dat is echt niet de bedoeling! De dubbels gaan op slot en dit draadje laat ik open voor verder advies. Gelieve in de toekomst uw vragen in 1 enkel forum te stellen
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: Foto wordt slechter

            Vraag is waarop zijn de foto's opgeslagen en hoe oud zijn ze.
            Het is namelijk zo dat foto's op CD-R's niet onbeperkt houdbaar zijn. Het chemisch proces dat in gang gezet wordt gedurende het branden van de CD blijkt nadien niet volledig te stoppen. Wat het uiteindelijk effect is van die veroudering en weet ik niet, maar ik kan mij voorstellen dat het verlies van bit-jes mindere kwaliteit tot gevolg kan hebben. Vochtigheid , hogere temperatuur en UV zouden een nadelig effect hebben op de levensduur. niet alle merken zijn evenwaardig, vooral de eerste generatie CD-R en vooral CD-RW zijn gevoeliger. Ga maar eens op zoek naar dit item op google.
            vb http://www.infinadyne.com/data_safekeeping.html
            Als de foto's op oude CD-R's zijn opgeslagen kun je ze best copieren op kwalitatief goede CD's of DVD , dan zijn ze terug veilig voor een tijdje. Ik vertrouw ook meer op een dubbele back-up, vb op DVD en Harddisk.
            Het copieren geeft geen kwaliteitsverlies,foto's openen in een fotobewerkingsprogramma en ze nadien terug in jpeg opslaan geeft wel verlies.
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

            Comment


            • #7
              Re: Foto wordt slechter

              Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
              .... ik kan mij voorstellen dat het verlies van bit-jes mindere kwaliteit tot gevolg kan hebben.....
              In een gecompresseerd beeld lijdt het verlies van bits niet tot een slechtere beeldkwaliteit maar vrijwel altijd tot onleesbare data. Natuurlijk verlies je ook geen bits - hoogstens kan een '1' een '0' worden of een '0' een '1'. Omdat meestal de inhoudstabel van een DVD of CD ook wordt aangetast wordt doorgaans de ganse schijf onleesbaar.
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

              Comment

              Working...
              X