Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto verkleinen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto verkleinen

    Ik heb verleden week een paar foto's doorgemaild naar een krant maat ik krijg nu het bericht dat mijn jpg foto's te groot zijn. Ze mogen maximum 5mb zijn. Ik fotografeer altijd in raw in als het nodig bewerk ik ze in lightroom. Hoe verklein ik nu de foto's naar 5mb?

  • #2
    Re: Foto verkleinen

    Dat kun je gewoon kiezen in lightroom bij het exporteren.
    je kunt de resolutie aanpassen, de max. bestandsgrote instellen, en de jpg kwaliteit instellen.

    Dus pas de resolutie ook aan, want een hoge resolutie in een klein bestand, geeft een slechte foto. ;-)

    Comment


    • #3
      Re: Foto verkleinen

      Welke resolutie is dan gebruikelijk?

      Comment


      • #4
        Re: Foto verkleinen

        Resolutie heeft alleen belang voor het afdrukken, maar voor die discussie hier weer losbarst, probeer zoiets in je exportvenster:



        Bij het intikken van 5000K zag ik de kwaliteit van de JPG dalen, maar 78% is nog ruim voldoende. Mocht het resulterend bestand alsnog te 'zwaar' (>5MB) zijn, wat ik niet verwacht, dan tik je een wat lager getal dan 5000K in.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Foto verkleinen

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Resolutie heeft alleen belang voor het afdrukken.
          Klopt, eigenlijk had ik in plaats van resolutie, pixelafmetingen (is daar geen beter woord voor?) moeten staan.

          Maar geeft lightroom bij jou de kwaliteit van de jpg aan als je de bestandsgrote veranderd?

          Als ik in lightroom (6.01) de bestandsgrote beperk, dan zie ik geen verandering in de jpg kwaliteit.
          Ben je zeker dat de kwaliteit naar 78% is gezet?
          Als ik de bestandsgrote te klein instel, en ik klik op "export" dan krijg ik wel een melding dat dit niet mogelijk is

          Comment


          • #6
            Re: Foto verkleinen

            Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
            Klopt, eigenlijk had ik in plaats van resolutie, pixelafmetingen (is daar geen beter woord voor?) moeten staan.

            Maar geeft lightroom bij jou de kwaliteit van de jpg aan als je de bestandsgrote veranderd?

            Als ik in lightroom (6.01) de bestandsgrote beperk, dan zie ik geen verandering in de jpg kwaliteit.
            Ben je zeker dat de kwaliteit naar 78% is gezet?
            Als ik de bestandsgrote te klein instel, en ik klik op "export" dan krijg ik wel een melding dat dit niet mogelijk is
            Je moet niet de kwaliteit terug zetten maar het formaat wijzigen en de jpg in hoge kwaliteit opslaan.
            Bij voorbeeld van 4000 naar 3000 pixels

            Comment


            • #7
              Re: Foto verkleinen

              Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
              Je moet niet de kwaliteit terug zetten maar het formaat wijzigen en de jpg in hoge kwaliteit opslaan.
              Bij voorbeeld van 4000 naar 3000 pixels
              Afhankelijk voor wat de foto moet dienen, gebruik ik beide. ;-)

              Maar LesC had het over exporteren en daar de bestandsgrote instellen zodat lightroom de kwaliteit instelt.
              En volgens mij heeft hij gelijk dat 78% voor vele foto's nog voldoende is.

              Maar bij mij laat Lightroom niet zien welke jpg kwaliteit hij gaat gebruiken om tot de ingegeven bestandsgrote te komen.

              Comment


              • #8
                Re: Foto verkleinen

                Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                Je moet niet de kwaliteit terug zetten maar het formaat wijzigen en de jpg in hoge kwaliteit opslaan.
                Bij voorbeeld van 4000 naar 3000 pixels
                We hebben het over Lightroom, waar je geen JPGs "opslaat", maar als JPG exporteert.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Foto verkleinen

                  Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                  Klopt, eigenlijk had ik in plaats van resolutie, pixelafmetingen (is daar geen beter woord voor?) moeten staan.

                  Maar geeft lightroom bij jou de kwaliteit van de jpg aan als je de bestandsgrote veranderd?

                  Als ik in lightroom (6.01) de bestandsgrote beperk, dan zie ik geen verandering in de jpg kwaliteit.
                  Ben je zeker dat de kwaliteit naar 78% is gezet?
                  Als ik de bestandsgrote te klein instel, en ik klik op "export" dan krijg ik wel een melding dat dit niet mogelijk is
                  Gek genoeg, als ik probeer te doen wat ik vanmorgen snel-snel (nooit goed!) deed, verandert de jpg kwaliteit bij mij ook niet. Mijn LR versie is wel 6.7, maar daaraan kan het niet liggen.
                  Ipv kwaliteit aan te passen is het idd beter om afmetingen aan te passen zoals Eenbes zegt, bv. langste zijde max. 3000px


                  en dan kijken hoe zwaar je bestand nog is.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto verkleinen

                    Oorspronkelijk geplaatst door scor Bekijk bericht
                    Welke resolutie is dan gebruikelijk?
                    Zoals LesC aanhaalde, is resolutie eigenlijk niet het juiste woord, adobe noemt het pixelafmetingen. ;-)

                    Eigenlijk moet je weten wat er met de foto gaat gebeuren.
                    - voor de krant - digitaal of wordt hij afgedrukt
                    - hoe groot wordt hij digitaal weergegeven of hoe groot wordt hij afgedrukt?
                    - wat is de verwachte kijkafstand.

                    Of we proberen het meest aantal pixels door te sturen wat in 5Mb past ;-)

                    maar,
                    Ik heb net 2 foto's omgezet naar 3000 x 2000 pixels en 1 foto is 4,84Mb groot en de andere is 3,9Mb
                    Je kunt dus niet op voorhand zeggen hoeveel pixels je foto mag hebben om juist aan 5Mb te komen.
                    Elke foto is niet evengoed comprimeerbaar.

                    Dus probeer gewoon in Lightroom, stel de maten in in Lightroom, kwaliteit op 100% en kijk hoe groot je bestand wordt.
                    Is het bestand een beetje groter dan de 5Mb, dan kun je ook de kwaliteit een beetje laten zakken, of je verminderd het aantal pixels nog wat.
                    Test de verschillende mogelijkheden, en kijk met welk je tevreden bent.

                    De grote van de jpg foto in Mb kun je door 2 dingen aanpassen.
                    - verander het aantal pixels
                    - verander de kwaliteit

                    combineer de 2, en kijk wat voor jou een tevreden resultaat oplevert.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto verkleinen

                      Iedereen bedankt voor de info. Ik ga alle tips ne keer proberen. Ik probeer zoveel mogelijk de juiste instellingen op mijne camera(nikon D7100) zodat ik zo weinig mogelijk moet nabewerken in lightroom. Als ik ze exporteer keek ik nooit naar die instellingen. Weeral wat bijgeleerd. Misschien gewoon in jpeg fotograferen?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto verkleinen

                        ondanks al wat er hier al geschreven is over dit probleem is het nog steeds een feit dat "verkleinen naar bestandsgrootte" gewoon voer voor idioten is ... .. wie wil nadenken zal begrijpen wat ik bedoel alsook de zin van wat er hier al die jaren al over geschreven werd ;..

                        Comment

                        Working...
                        X