Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto opdelen in meerdere foto's afhankelijk van de zwarting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto opdelen in meerdere foto's afhankelijk van de zwarting

    Weet niet goed waar ik het moet onderbrengen, tips en tricks ? software ? ... maar mijn probleem is het volgende :

    Vertrekkende van een zwart/wit-beeld zou ik dat beeld moeten opdelen in (veel) foto's. De eerste foto bevat alle pixels tot bv threshold 10. De tweede tot 20, de derde tot 40 enz...
    Elke foto op zich zou moeten opgeslagen kunnen worden als een bmp maar van slechts 1 bit diep!
    De bedoeling is uiteindelijk om alle foto's na elkaar te laseren op een plaat (en vermits mijn laser "schiet" of niet "schiet", mag die bmp slechts 1 bit diep zijn).
    Misschien nog een voorbeeldje : stel dat ik een z/w-foto zou hebben die het reliëf van pakweg Zwitserland laat zien, met de hoogste toppen in het wit, de diepste dalen in het zwart.
    De eerste foto zou dan enkel de diepste dalen bevatten, de tweede foto de diepste en de tweede diepste enz.
    Als ik nu al die foto's na elkaar op hetzelfde substraat zou laseren dan zal het diepste dal bij alle foto's worden "belicht" (=materiaal wordt weggeschoten). Eindresultaat is dan een reliëfkaart(je) in 3D...
    Let wel, per keer dat er "belicht" wordt, wordt er afhankelijk van het laservermogen en het materiaal slechts 1 micron materiaal weggenomen... erg diep zal mijn 3D-reliëfkaart dus wel niet worden...

    Hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik eigenlijk wil bekomen, maar ik vind niet (ook niet na behoorlijk wat gegoogle) wat ik zoek. Wanneer het eerder om een gewone foto zou gaan die ik op gecoat papier wil belichten, dan heb ik wellicht met een 10-tal "slices" genoeg, als dat om een kaart gaat die ik in RVS wil branden zal ik eerder 50-100 slices nodig hebben.... en dat wordt wat veel om geheel manueel te doen.
    Graag dus, in eerste instantie een oplossing voor het probleem, en in tweede instantie liefst iets "automatisch"...

    Is er echt niemand die hier een hint kan geven ?
    Last edited by ifiamminghi; 25 juni 2015, 10:43.
    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

  • #2
    Re: foto opdelen in meerdere foto's afhankelijk van de zwarting

    Kan je dat niet met Photoshop actions doen? Tooncurve zetten, dan beeld omzetten naar lijnwerk en bewaren als BMP en vervolgens hetzelfde altijd maar opnieuw met telkens een andere tooncurve. Je moet die actions natuurlijk allemaal aanmaken, maar dat is eenmalig werk.

    Ik zou het hoe dan eerst eens manueel proberen met een beeld. Het zou me niet verwonderen dat een reliefverschil van 0,1 mm na 100 belichtingen visueel niet echt indrukwekkend is. Het beeld met een grof raster weergeven is misschien een fraai alternatief?
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: foto opdelen in meerdere foto's afhankelijk van de zwarting

      Je probleem is dat je een kleuropname eerst moet omzetten naar contrast en diepteinformatie.
      Die diepte zit er er gewoonweg niet in nu. Dus jij zal moeten helpen door eerst maskers te maken. En wel in omgekeerde volgorde.
      Dus eerst selecteren wat het meeste shots nodig heeft en zo opbouwen naar de laag die maar 1 shot moet hebben.
      Via de maskers kan je dan naar z/w gaan en zo je progressieve lagen van "uitdieping" bekomen.

      Lijkt me een leuke uitdaging. Ik vermoed dat het effect wel enkel waar te nemen zal zijn door licht zeer vlak te laten strijken over de afbeelding.

      Comment


      • #4
        Re: foto opdelen in meerdere foto's afhankelijk van de zwarting

        Ongetwijfeld zijn er verschillende manieren.
        Ik zou het 256-rgb grayscale bereik opdelen in stukken van ... x tot y. (bvb 10 slices)
        En alle pixels apart selecteren die in een categorie vallen, en op een aparte jpg (10 in totaal dus) op de juiste plaats zetten.
        De andere pixels zijn dan transparant en niet wit, want dan zie je de volgende niet :-)

        Ik heb daar wellicht de programmatuur voor.
        Als je mij een testje doorstuurt, doe ik dat wel even om te zien of het dat is wat je wil.

        DPaul

        Edit: ik heb dat even geprobeerd, en volgens mij piece of cake.
        Alleen moet je testen op de juiste afspeelsnelheid, niet te rap, niet te traag !
        Best beginnen met een srgb kleurenfoto.
        Last edited by DPaul; 2 juli 2015, 07:41.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: foto opdelen in meerdere foto's afhankelijk van de zwarting

          De threshold functie van photoshop zet alle pixels lichter dan een in te stellen drempelwaarde om naar wit, en de andere naar zwart. Voor elke versie de drempelwaarde wat veranderen en je hebt volgens mij wat je wil. Door er wat mee te spelen kan je er ook gemakkelijk voor zorgen dat je verschillende versies voldoende uit elkaar liggen.

          image>adjustments>threshold (geen idee wat het nederlandse equivalent is maar ik gok op afbeelding>bewerken>drempel oid.)
          Last edited by inm; 12 juli 2015, 19:23.

          Comment


          • #6
            Re: foto opdelen in meerdere foto's afhankelijk van de zwarting

            Zat ook in die richting reeds te spelen... moet uiteindelijk wel bmp's verkrijgen van 1 bit diep (lijkt met PS niet meteen te kunnen, 8 bit diep wel).
            Bovendien wil ik zo een afbeelding (zal eerder om afbeeldingen dan wel om foto's gaan, maar what's in a name?) echt "diep" slicen, niet 10 maar 100 of meer (een "normale" z/w afbeelding is toch een 256 bit diep, niet ?), en al ik dat allemaal manueel moet gaan doen...
            Kan zoiets ook geautomatiseerd worden ?
            Op het net vind ik geen andere software (wel via mathlab) die zoiets doet, mogelijks gebruik ik ook al niet de juiste trefwoorden...

            @Laurens en Xafke, het diepte-effect is inderdaad heel erg klein en eigenlijk enkel met een microscoop zichtbaar te maken. Als je zo een reliefkaartje maakt, dan zie je dus gewoon visueel stomweg een zeg maar z/w reliefkaart zoals die in elke atlas te vinden zijn. Haal je de microscoop er bij dan zie je effectief ook de hoogteverschillen... Je kunt je vragen stellen bij de nuttigheid, maar door dezelfde techniek toe te passen op gewone foto's verkrijg je wel heel aardige effecten.
            Het slicen is nodig omdat de laser "schiet" of "niet schiet", ik kan mijn laser niet een beetje laten schieten.. maar door op een plaats één keer te schieten en op een andere pakweg 10 keer, krijg je wel een visueel verschil.

            Iedereen alvast bedankt om te reageren, ben er nog niet helemaal uit wat nu de beste (en vooral efficiëntste) manier zal zijn... zal nog veel probeerwerk vragen... Mocht iemand alsnog iets hebben om het te automatiseren... (eindresultaat moeten dus bmp-bestanden zijn van 1 bit diep).
            "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

            Comment


            • #7
              Re: foto opdelen in meerdere foto's afhankelijk van de zwarting

              Je begint met de treshold toe te passen.
              Om een 1-bit bestand te krijgen moet je dan als volgt te werk gaan: eerst zet je de afbeelding om in een greyscale (image>mode>greyscale)en vervolgens in een bitmap (image>mode>bitmap). Vervolgens kan je opslaan als bmp met 1 bit diepte.

              Een standaard greyscale is 8bit diep, wat zil zeggen dat er 256 mogelijke grijswaarden zijn maar de treshold heeft dat in ons geval al gereduceerd tot 1 bit effectief. Een 256 bit bestand heeft veel meer grijswaarden.

              Het automatiseren kan je met een action doen in photoshop (window>actions). De eerste keer is dat wel wat werk omdat je dan alle stappen één keer maueel moet doen, maar daarna is dat maar gewoon afspelen. Het converteren en opslaan zou je eventueel en een aparte action kunnen steken die je dan vanuit je hoofdaction telkens opnieuw oproept om zo weer wat werk te sparen.

              Eens die action af, kan je dat als je wil als batch laten uitvoeren file>automate>batch of er een droplet voor maken file>automate>droplet

              Scripten kan in Photoshop ook, maar dat heb ik zelf nooit gedaan dus daar kan ik je niet echt mee helpen, maar dat is, als ik het me goed herinner, in een javaScript achtig taaltje.

              Comment


              • #8
                Re: foto opdelen in meerdere foto's afhankelijk van de zwarting

                Ben al een eindje verder... Idd eerst threshold toepassen, omzetten naar greyscale en dan naar bitmap. Tot daar geen probleem.
                Intussen heb ik dus ook een action gemaakt met bovenstaande volgorde en dan een save as, gevolgd door de nodige undo's opdat ik weer mijn origineel zou hebben.
                Op die manier zou ik dus zoveel acties kunnen maken als ik thresholds wil. Die actions zijn ook te groeperen onder een bovenliggende action, dus dat zou reuze meevallen indien ik die actions ook nog eens zou kunnen editeren. Voor het threshold-level lukt dat, maar niet voor het opslaan! Als ik daar de naam van het bestand wil wijzigen kan ik weer geen 1-bit meer kiezen... (oplossing kan natuurlijk zijn dat ik alle actions apart opneem, maar editeren zou veel sneller gaan)
                Is er een mogelijkheid om de bestandsnaam automatisch te laten "incrementeren" ?
                (via automate->batch ? ...zie ik (nog) niet zitten)

                Alvast reeds bedankt voor de info (omzetten naar bitmap was hiervoor een belangrijke sleutel)
                "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                Comment


                • #9
                  Re: foto opdelen in meerdere foto's afhankelijk van de zwarting

                  Als je dit voor veel afbeeldingen wil doen zou ik als volgt te werk gaan:

                  Maak een save action met Image>duplicate, omzetten naar greyscale, bitmap, save en vervolgens afsluiten zonder opslaan van het duplicate.
                  Voor elke stap in een action staat een vinkje en een soort van vierkant knopje. Met dat vinkje kan je een stap overslaan, met dat knopje geef je aan of je de ingestelde waarden wil uitvoeren zoals ze voorzien zijn of dat je die nog wil aanpassen als de action loopt. Voor het opslaan heb je dat wel nodig denk ik. De autonummering ga je dan wel zelf moeten doen, maar photoshop regelt alle stappen tussendoor automatisch dus daar spaar je toch een hoop tijd mee uit.

                  Maak een hoofdaction waarin je
                  een treshold adjustment layer aanmaakt
                  deze de eerste waarde geeft die je wil gebruiken
                  de save action oproept
                  teruggaat naar de adjustment layer en de waarde aanpast
                  de save action oproept
                  en zo verder tot je alle stappen hebt gehad.

                  Dat is wat werk met die hoofdactie omdat je alles 1 keer moet doen maar werkt daarna wel gemakkelijk.

                  Mogelijk lukt die automatische nummering van de bestanden bij het opslaan wel als je via een batch gaat, want daar heb je de mogelijkheid om de save as instellingen te negeren en eigen namen te genereren waarbij een volgnummer ook een optie is.

                  Als het maar over een paar afbeeldingen gaat dan zou ik waarschijnlijk alleen voor de save action gaan, deze koppelen aan een toestenbord snelkoppeling, en de treshold stappen manueel uitvoeren.
                  Last edited by inm; 15 juli 2015, 09:11.

                  Comment

                  Working...
                  X