Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto omzetten in sephia of zwart/wit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto omzetten in sephia of zwart/wit

    Ik wil graag een kleurenfoto omzetten naar sephia of zwart/wit in phothoshop CS maar weet niet hoe dit moet.

  • #2
    Re: foto omzetten in sephia of zwart/wit

    al goed om te beginnen

    D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
    Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
    en ewa flitsspeelgoed

    Comment


    • #3
      Re: foto omzetten in sephia of zwart/wit

      Dat is dan ook niet op 1, 2, 3 GOED uitgelegd!
      Ik doe het - héél kort samengevat - op de volgende manier:
      1. Aanpassen > Minder Verzadiging: het beeld wordt nu grijs, écht zwart/wit heeft véél meer contrast nodig. Daarom de volgende punten:
      2. nieuwe laag "Curves"
      3. Je ziet nu een diagram; de 3 punten waar de schuine volle lijn de stippellijnen kruisen, duid ik aan door er telkens één maal op te klikken.
      4. het middenste punt laat ik staan
      5. het onderste punt gaat schuin omlaag (via de pijltjestoetsen; telkens 1 klik omlaag en 1 klik opzij): hiermee maak je de donkere tonen donkerder
      6. het bovenste punt schuin omhoog (zelfde manier): de hooglichten worden opgetrokken
      Dit is de absolute BASIS. Dikwijls moet je je helderheid nog aanpassen en je beeld plaatselijk gaan bewerken d.m.v. maskers. In mijn cursus staat dat uitgelegd over zo'n 25 bladzijden (ruwe schatting; 't is al lang geleden dat ik hem er nog eens heb bijgenomen).

      Comment


      • #4
        Re: foto omzetten in sephia of zwart/wit

        Hi,

        Een snelle en meestal bevredigende methode is :

        - open foto, image menu bovenaan, adjustments, desaturate
        - image menu bovenaan, adjustments, auto levels
        - image menu bovenaan, adjustments, hue/saturation... vink het field colorize rechts onder aan, speel vervolgens met de hue en saturation slider tot je de gewenste sepia look hebt.
        - hierna kan je fine tunen in image menu, levels, speel eens met de midtones, shadows and highlight in vooral de blauwe en groene kleur...

        Deze methode is snel en in de meeste gevallen bevredigend.

        Mvg,

        Patrick.

        http://www.pbase.com/n70
        http://www.shutterstock.com/gallery.mhtml?id=5024

        Comment


        • #5
          Re: foto omzetten in sephia of zwart/wit

          Hallo,
          je gaat naar Afbeelding - Aanpassingen - Kleurtoon/Verzadiging.
          Daar kies je VULLEN met kleur en geeft de kleurcode 40-41-0 in.
          Dat is een sepia-tint.
          Eenvoudig toch ? ;-)

          Comment


          • #6
            Re: foto omzetten in sephia of zwart/wit

            Oorspronkelijk geplaatst door Patrick1958 Bekijk bericht
            - image menu bovenaan, adjustments, hue/saturation... vink het field colorize rechts onder aan, speel vervolgens met de hue en saturation slider tot je de gewenste sepia look hebt.
            Beter nog met een hue/saturation adjustement layer.
            Goede settings zijn vb
            hue : tss 30 en 50
            saturation : rond de 25
            edit : en "colorize" of "vullen met kleur" aanvinken !

            Voor z/w : de nieuwe zwart/wit "filter" van cs3 is een aanrader
            Last edited by PSG; 6 april 2007, 13:01.

            Comment


            • #7
              Re: foto omzetten in sephia of zwart/wit

              Bedankt voor de tips!
              Ik heb het één en ander al geprobeerd en het resultaat is OK.

              Comment


              • #8
                Re: foto omzetten in sephia of zwart/wit

                Voor mijn omzettingen naar sepia gebruik ik meestal XNVIEW
                Dit programmatje heeft hiervoor een speciale functie, die véél betere resultaten geeft dan PS en zonder veel gedoe
                (alleen nog een beetje het contrast verhogen)
                Zie bvb hier; andere tinten van sepia zijn eveneens mogelijk

                (ik zeg niet dat het met PS niet even goed kan)
                Last edited by mexicano; 3 april 2007, 15:35.
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #9
                  Re: foto omzetten in sephia of zwart/wit

                  wil je de mogelijkheid om meerdere/keuze kleuromzettingen te gebruiken kun je ook het volgende doen. 1)Foto openenen 2)Onder image naar> mode 3)
                  mode > grijswaarden OK 4) Opnieuw naar mode kies voor duo/...toon 5) kies gewenste kleur en bv zwart. Sucses. Gr, Paul
                  M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto omzetten in sephia of zwart/wit

                    gebruik vooral NOOOOOOIT "aanpassen" of "adjust" functies om je foto in zwart wit te zetten
                    NEVER EVER!!!

                    heel slecht plan om de volgende reden: de kleur informatie van je beeld word gewoon weggegooid, alsook bepaalde helderheden, je hebt geen controle over welke informatie in welke kanalen word weggegooid.

                    Een betere methode is:
                    -in je layers laag een nieuwe laag aanmaken met Hue/saturation en de saturation op 0 trekken, dit geeft vooral goed bij foto's die NET niet overbelicht zijn.
                    - Of met channel mixer 80 - 20 - 0 ongeveer rond die waarden in te voeren, hier kan je mee spelen natuurlijk hangt van je beeld af.

                    Deze beide methoden gooien geen informatie weg (je kleurenfoto blijft dus bewaard zodat je ten alle tijden kan teruggaan) en geven je meer controle over welke (RGB) kanalen er harder doorkomen of net niet.

                    Sepia kan je ook doen in Hue/saturation laag door rechtsonder de functie "colorize" aan te vinken en dan een mooie sepia kleur te zoeken naar eigen smaak en keuze (want dat verschilt al wel eens van persoon tot persoon)

                    enjoy!

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto omzetten in sephia of zwart/wit

                      Oorspronkelijk geplaatst door hewientjah Bekijk bericht
                      gebruik vooral NOOOOOOIT "aanpassen" of "adjust" functies om je foto in zwart wit te zetten
                      NEVER EVER!!!

                      heel slecht plan om de volgende reden: de kleur informatie van je beeld word gewoon weggegooid, alsook bepaalde helderheden, je hebt geen controle over welke informatie in welke kanalen word weggegooid.
                      Ik heb ondertussen al véééééééééééél en nog vééééééééééél meer foto's omgezet in zwart/wit. Eerste wat ik doe is een nieuwe laag aanmaken en daarop desatureren toepassen (Aanpassen > Minder verzadiging).
                      Nooit, maar ook nog nooit heb ik IETS gemerkt van verlies aan informatie.
                      ALS er al iets zou verdwijnen, dan zou het toch zo compleet te verwaarlozen zijn, dat je al een mega-super-de-luxe-compleet-erover-zijnde-volledig-bij-de-haren-getrokken pixelpeeper moeten zijn die een hele dag niets maar dan ook eens totaal niets anders te doen heeft dan voor de PC / Mac te zitten...
                      Bovendien: een tijdje terug nog naar de tentoonstelling "Inside" geweest van mijn docent Lieven Nollet (de EERSTE die in Belgische gevangenissen fotografeerde, dus lang voor de over-het-paard-getilde Lieve Blanquaert er haar inspiratieloze beeldjes schoot... maar dit geheel terzijde ): 50 zw/w foto's van ongeveer één meter die allemaal volgens deze manier bewerkt zijn. Als jij er iets op kunt aanmerken, krijg je nen bak...

                      Comment


                      • #12
                        Re: foto omzetten in sephia of zwart/wit

                        Ik denk dat er weinig zo subjectief is als een zwart/wit omzetting.
                        Maar ik zou toch ook niet direct kiezen voor de desaturatie piste.
                        Maar vb voor portretten kan enkel het rode kanaal of het lightness channel (LAB)
                        goed werken. Ik zou eerder voor die piste kiezen.
                        Misschien een klein verschil, maar toch....
                        En het kost niets

                        Voor landschappen dan weer niet.
                        Daar vind ik het best uit elk kanaal dit deel te nemen dat het best zijn ding doet. Deze technieken zijn echter langdradig.
                        Naar gebruiksgemak, snelheid, controle, én resultaat vind ik de nieuwe zwart/wit filter van cs3 toch wel een aanrader.

                        Comment

                        Working...
                        X