Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto bewerken in lightroom en photoshop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto bewerken in lightroom en photoshop

    Hallo allemaal

    Ik bewerk mijn foto's in lightroom maar heb wel photoshop nodig voor retouchewerk. Als de foto's dan nadien weer in lightroom komen, doen jullie dan nog bewerkingen in lightroom of niet (bv naar nik software of voorinstellingen toepassen)?

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    Anneke

  • #2
    Re: foto bewerken in lightroom en photoshop

    Dat kan, maar da's niet meteen mijn werkwijze. Zie je, ik gebruik LR hoofdzakelijk voor de RAW-ontwikkeling (en volg daarbij het xx-stappenplan van Kelby - intussen uitgebreid met bepaalde tips van Piet vd Eynde), maar als ik eenmaal daar mee klaar ben, stuur ik als 16-bits PSD naar Photoshop, waar ik al de rest doe. LR kent geen lagen, en van de PSD die eveneens in LR zit, is slechts de bovenste laag in LR bewerkbaar. Ik houd mijn PSDs, en zal vanuit dat formaat mijn eind-JPG (of ander formaat) afleveren in Photoshop.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.3.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.5)

    Comment


    • #3
      Re: foto bewerken in lightroom en photoshop

      Oorspronkelijk geplaatst door indrukwekkend Bekijk bericht
      Hallo allemaal

      Ik bewerk mijn foto's in lightroom maar heb wel photoshop nodig voor retouchewerk. Als de foto's dan nadien weer in lightroom komen, doen jullie dan nog bewerkingen in lightroom of niet (bv naar nik software of voorinstellingen toepassen)?

      Alvast bedankt voor jullie reacties.

      Anneke
      De Nik Software kan je het best in photoshop toepassen , omdat je daar met slimme lagen en slimme filters kunt werken en die kun je altijd editeren.(meerdere filters in 1 PSD).
      Dit kan in Lightroom niet , als je daar een foto afwerkt met een Nik filter dan kan je opnieuw beginnen bij een verandering.

      Normaal heb je Lightroom niet nodig , ik werk via Bridge naar Adobe ACR ( die hetzelfde kan als Lightroom) , vervolgens saven in DNG (het Adobe Raw formaat) en dan naar Photoshop voor de afwerking.
      Groeten Leon
      http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
      Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

      Comment


      • #4
        Re: foto bewerken in lightroom en photoshop

        Bij mij is het OF en niet EN.
        Of van LR in PS en dan is de foto klaar, of alleen LR eventueel met plugins. (Dat laatste zelfs 90% van de tijd)
        ...zonder handtekening...

        Comment


        • #5
          Re: foto bewerken in lightroom en photoshop

          Ik doe zowat alles in Lightroom en pas de laatste stappen, vooral het verscherpen dan, doe ik in Photoshop. Als je in Lightroom "Edit in Photoshop" kiest wordt de bewerkte foto automatisch geïmporteerd in LR. In principe verander ik dan niets meer met die foto.


          Bij de laatste shoots experimenteer ik met een workflow van Phlearn (video over deze workflow: https://www.youtube.com/watch?v=WzSLUky_CTA)

          Ik maak een map per shoot met daarin 3 submappen: Originals, Selected en Export. Deze mappen maak ik in Lightroom zelf zodat ze in een keer zowel op schijf als in Lightroom staan.
          De originele raws komen in... Originals :-)

          Als ik klaar ben in Lightroom doe ik een export van de foto's waarmee ik verder wil in TIFF in de map Selected. Deze bewerk ik dan in Photoshop. Als die klaar zijn synchroniseer ik deze map Selected in Lightroom zodat de bewerkte foto's geïmporteerd worden.

          De foto's die ik wil afdrukken exporteer ik dan naar de map Export. Foto's uploaden naar mijn site, Flickr en Facebook doe ik vanuit de map Selected in Lightroom.

          Op deze manier blijven de raws, bewerkte foto's en JPGs overzichtelijker.

          Ik heb nog maar 2 shoots zo gedaan en het bevalt me wel.
          Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
          Mijn fotosite: www.verschaeren.org
          Mijn website: www.computerhersteller.be

          Comment


          • #6
            Re: foto bewerken in lightroom en photoshop

            Waarom zou je teruggaan naar LR om naar Nik software te gaan? Dat gaat ook prima vanuit PS.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              foto bewerken in lightroom en photoshop

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Waarom zou je teruggaan naar LR om naar Nik software te gaan? Dat gaat ook prima vanuit PS.
              Heb je gelijk in maar ik dacht eerder om nog presets toe te passen in LR en … ik ben nog niet zo vertrouwd met nik software. Zal eens een duidelijke Manuel moet zoeken op internet

              Comment

              Working...
              X