Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Formaat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Formaat?

    Hey iedereen,
    Als amateur heb ik nu reeds een hele reeks foto's op mijn schijf staan.
    Nu wil ik er enkelen op een cdtje branden en laten afrukken in een labo. De ene op klein formaat en de andere dan weer op A4 formaat.

    Waar moet ik op letten bij het opslaan op cd? Wat zijn de gangbare afmetingen en in welk formaat moet ik deze op cd zetten?
    Zet ik deze best in een map met vermelding welk formaat of hoe?

    Een hele boel vragen.

    Hopelijk kunnen jullie mij daar wat in helpen.
    Alvast bedankt.

    Beverly.

  • #2
    Originally posted by beverly
    Hey iedereen,
    Als amateur heb ik nu reeds een hele reeks foto's op mijn schijf staan.
    Sowieso zou je best AL je foto's regelmatig op CD zetten. Niet alleen een kwestie van harddisk space te besparen, maar vooral van een backup te hebben. Als je nu een zware diskcrash hebt, zijn mogelijks al je foto's naar bitheaven !

    Originally posted by beverly
    Nu wil ik er enkelen op een cdtje branden en laten afrukken in een labo. De ene op klein formaat en de andere dan weer op A4 formaat.
    Waar moet ik op letten bij het opslaan op cd? Wat zijn de gangbare afmetingen en in welk formaat moet ik deze op cd zetten?
    Zet ik deze best in een map met vermelding welk formaat of hoe?
    Wel, om te beginnen is het nog het beste om gewoon met je labo of drukker concreet af te spreken. In nagenoeg alle gevallen werkt de drukker echter via Windows-gebaseerde software en kunnen ze dus perfect je CD met alle directories enz... lezen. In dat geval kan je dan het best het volgende doen :
    * maak een afzonderlijke directory per formaat. Bvb 10x15-mat, 20x30-glans etc...
    * binnen elke directory zet je dan natuurlijk de foto's die je in dat formaat wenst.
    * wil je sommige foto's meerdere keren, kan je nog best die foto's gewoon meerdere keren met verschillende filename in die directory zetten. (Wanneer je foto's nog manueel gecorrigeerd worden door de labo-operator heb je dan wel het risico dat ze er ietsje verschillend kunnen uitzien). Tenzij we natuurlijk spreken over meer dan 2 of 3 exemplaren...
    * eventueel kun je nog zelf de resize naar 300dpi doen, maar in principe doen de drukkers dat ook zelf. Qua formaat neem je best high-quality JPG. (TIFF is nog beter maar dan staat je CDke ook snel vol).

    BTW, ik zou in elk geval ook onderscheid maken tussen een CDke om bij de drukker binnen te doen (ik gebruik gewoon steeds dezelfde CDRW), en CDs om je archief/backup bij te houden !

    Henk

    Comment

    Working...
    X