Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

externe harde schijf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • externe harde schijf

    ik gebruik een mac computer, als ik nu een externe harde schijf aanschaf en ik wil deze ook gebruiken op windows computer , moet ik de externe harde schijf dan naar fat 32 formatteren,

    Maar dan is de grootste file dat ik in 1 keer kan opslagen beperkt tot 4 GB heb ik gelezen, als ik er een file heb van 6GB kan ik deze toch in 2 keer opslagen neem ik aan ?

    Een andere optie is een externe schijf uitsluitend op mac te gebruiken en als ik eens een file wil bekijken op de PC deze file dan op een usb stick te zetten ??

    Wat zouden jullie doen of wat doen jullie .
    mvg
    erik

  • #2
    Re: externe harde schijf

    Persoonlijk zou ik dat laatste (formatteren voor Mac en overbrengen op stick of andere manier voor transfer naar PC) adviseren, maar een en ander hangt ervan af hoe vaak je nog een PC gebruikt.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: externe harde schijf

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Persoonlijk zou ik dat laatste (formatteren voor Mac en overbrengen op stick of andere manier voor transfer naar PC) adviseren, maar een en ander hangt ervan af hoe vaak je nog een PC gebruikt.
      ik gebruik nog weinig een PC , dus is de beste optie de laatste denk ik.

      Comment


      • #4
        Re: externe harde schijf

        Je kan de schijf natuurlijk ook formateren in het exFAT formaat.

        Deze kan vanaf Windows Vista SP1 gebruikt worden en kan je ook gebruiken met Mac OS X vanaf versie 10.6.5.

        En deze kan theoretisch bestanden tot 2^64 (16 exbibytes) aan.


        Ik heb dit zelf al gebruikt op enkele van mijn 2.5" harde schijven. Het voordeel is dat zelf voor Linux een mogelijkheid bestaat om deze schijven te lezen.

        PS: Er zou ook een hotfix bestaan voor Windows XP, maar dit heb ik nog niet geprobeerd.
        Mvg,
        Rudy Mas
        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

        Comment


        • #5
          Re: externe harde schijf

          Ik heb mijn schijf geformateerd in FAT32

          Comment


          • #6
            Re: externe harde schijf

            Alles staat in Mac formaat, behalve eentje die is FAT(32) om te kunnen overzetten naar PC als dat nodig is.

            Comment


            • #7
              Re: externe harde schijf

              Als ik bestanden naar PC moet overbrengen, gebeurt dat via:
              - WeTransfer (bv zware bestanden naar en van mijn oudste zoon)
              - USB stick (waarmee ik 'pendel' tussen mijn iMac en de PCs op school waar ik Photoshop volg)
              - CD-Rom
              Maar, omwille van stabiliteit en complete compatibiliteit met mijn "all Mac" huishouden, zijn alle externe HD's, en dat zijn er intussen wel enkele, specifiek geformateerd voor Mac.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: externe harde schijf

                Al mijn externe disken zijn geformatteerd in ntfs op windows.
                Om te kunnen schrijven vanaf de Mac, heb ik eerst de software Tuxera NTFS erop geinstalleerd (niet gratis). Compatiebel met Mountain Lion.
                Werkt heel goed.

                Comment

                Working...
                X