Tijdens onze vakantie is de EC08 inmiddels al een tijdje afgelopen zie ik... Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zoveel van deze topic heb gevolgd, jammer genoeg. Ik kan helaas ook niet precies zien wat de bedoeling was; ik zag in het topic alleen kruisjes, misschien dat dat nog bijtrekt, tijdelijk probleem?
Maar inmiddels is er dus geen nieuwe EC helaas. Dus geef ik er eentje voor het restant van deze maand. Maar mocht dat te kort zijn, dan loopt deze gewoon door in de maand augustus. Indien er mensen zijn met een nieuw idee voor de volgende challenge, laat me even weten
De challenge die ik voorstel is als volgt:
Omzetten van kleur naar zwartwit, dat hebben de meesten inmiddels wel eens geprobeerd. Andersom, dat is alweer iets anders. Ik geef jullie dus hier een zwartwit-foto (geconverteerd vanuit een kleurenfoto idd) en kleur deze maar eens in. Foto staat onderaan. Save and edit...
Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten. Ik zal halverwege (euh, dat wordt dan 25 juli ofzo) tips geven rondom 'inkleuren'. En ik ben niet alleen benieuwd naar de resultaten, maar ik zal uiteindelijk ook de kleurenversie posten. Niet zozeer om er een wedstrijd van te maken om te zien wie er het dichtste bij zit, maar om te zien hoe de zwartwit-interpretaties uitpakken. En misschien zelfs om te zien dat de fake-kleurenversie mooier is dan de originele, wie weet...
Erik
ps: waarschuwing; dit is best een lastige challenge, dus misschien is 10 dagen wat kort en gaan we in de maand augustus door, misschien toch geen slecht idee in deze vakantieperiode met veel afwezigen.... volgende challenge wordt dan september. Wie ?
![]()
Erik dat is gewoon niet te doen.
Hoe begin je er aan?
Het is niet voor niets dat ik dat zinnetje heb genomen :
"leer mij zwemmen voor ik leer duiken"
dus ik zal wijzelijk wachten tot er iemand uitlegt hoe je dat doet hé?
en ja latte dat laten we maar wit hé![]()
dat omzetten van kleur naar zwart-wit is toch iets waar ik nog veel zal moeten mee experimenteren erik. een van de eerste keren dat ik hier op dit forum beland was, heb ik je zwart-wit actions kunnen downloaden. omdat toen iemand niet meer wist waar die stonden en er toen een behulpzaam forumlid was die was die de link naar het juiste topic wel nog kon leggen. (er zat zelfs een actie bij om een copyrigt-tekstlayer uit te leggen). vooral op jpeg's waren de resultaten toen spectaculair goed. als ik de resultaten vergeleek met eigen probeersels van mij op grotere bestanden, zag ik soms maar een miniem verschil. ik heb nog niet de tijd kunnen nemen om die actions allemaal volledig te ontleden, soms leken er mij tussenstappen bij waarvan ik niet direkt het nut inzag, maar dat zal wel aan mij liggen, vrees ik. in alle geval bedankt voor de waardevolle tips.
ps: deze challenge lijkt mij nogal sterk op het inkleuren van foto's. wil je de originele kleuren evenaren, dan zal het eerder aangewezen zijn om elke fles uitvoerig te bestuderen. meestal gaat dat na het ledigen eerder gepaard met een algehele vorm van hilariteit, laat staan dat er dan nog aan gedacht wordt om de hele foto naar ware kleur te benaderen. deze challenge is voor mij dus een echt wel een kelk die ik vriendelijk aan mijn neus voorbij zal laten gaan.![]()
Zooow zeg.. da's echt een hoop werk.. ik was er aan begonnen, maar ben er na 25 minuten mee opgehouden, waarschijnlijk doe ik het op een te onhandige manier:
voor de flessen heb ik een nieuwe layer aangemaakt , deze op color gezet, en met de penciltool de flessen een kleurtje gegeven..
de kast heb ik snel geselecteerd, en met Hue en Saturation een houtachtig kleurtje proberen te geven..
Tot zover ben ik gekomen... helaas geen tijd om hem helemaal in te kleuren
Whoot Whoot! nu Fuji S7000 ;)
YES YES Eindelijk heb ik mijn 505V!
Joehoe! Eindelijk een Digicam CASIO QV!
geeft een leuk effect
jaren 70stijl![]()
toch wel knap hoor, maar het is inderdaad een heel tijdrovend werkje. daarom ben ik er zelfs niet aan begonnen. maar als oefening is dit natuurlijk wèl een goeie.
ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de echte kleuren![]()
hehe, de 'echte' kleuren (dwz, datgene dat mijn camera registreerde, afhankelijk nog van mijn instellingen etc) laat ik uiteindelijk wel zien. Het is niet interessant eigenlijk.
Dit is slechts gedeeltelijk een oefening in het toepassen van kleuren, het is veel meer een oefening in het toepassen van verschillende selectiemethodes. Kort voorbeeld: Stel dat je in één klap een groot aantal van de flessen een groene tint wilt geven. Je kunt die bv selecteren met de toverstaf (en dan géén aangesloten gebied nemen, want dan krijg je wwaarschijnlijk maar één of twee flessen). Doe je dat, worden er waarschijnlijk ook donkere gedeelten in de balk en de tas van de persoon rechts meegeselecteerd. Aangezien die verder losstaan van de flessen, kun je die weer gemakkelijk met bv de lasso van de selectie aftrekken.
Het is dus een oefening in het toepassen van de verschillende selectiemethodes, leren inschatten van toleranties en instellingen van die gereedschappen etc. En daar kun je over lezen, maar je leert er alleen maar echt iets over door het te doen, vandaar deze challenge (niet om hustler te pesten)
Overigens valt dat tijdrovend wel mee als je eenmaal een beetje de juiste keuze voor de gereedschappen kunt inschatten. Om te testen heb ik precies 2 minuten aan de zw-versie gewerkt, en dat levert onderstaande (uiteraard nog niet volledige en zeker niet perfecte) resultaat op:
En let wel: Dit zijn dus niet de èchte kleuren, maar gewoon wat ik in die 2 minuten in elkaar kon zetten (okee kleine hint: ik herinnerde me toevallig wel -van de kleurenfoto dan he- dat het bord met Latte inderdaad geel is en dat de meeste prijsstickertjes op de flessen oranje waren)
Jammer dat niemand zich waagd aan deze challenge![]()
ben d'r aan begonnen toen ik het net minder druk had .. maar die betrekkelijke rust is al terug begraven .. deze opdracht vraagt IMHO tijd en geduld .. als ik het afgewerkt krijg zal ik zeker posten
Ik heb de foto's van EC08 een iets langer dan een maand online gezet. Dit is wel een hele leuke challenge ... spijtig genoeg zal de tijd me weer ontbrekenOriginally posted by Erik Mansvelders
Tijdens onze vakantie is de EC08 inmiddels al een tijdje afgelopen zie ik... Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zoveel van deze topic heb gevolgd, jammer genoeg. Ik kan helaas ook niet precies zien wat de bedoeling was; ik zag in het topic alleen kruisjes, misschien dat dat nog bijtrekt, tijdelijk probleem?![]()
Frank
Erik, dit is gewoon latijn voor mij.
Ik had mij er graag aan gewaagd, maar dan ga ik waarschijnlijk verdrinken.
Je zegt dat je er maar twee minuten werk aan gehad hebt, op twee minuten ben ik gewoon niet vertrokken.
Die lasso die doet niet altijd wat ik vraag hoor.
Neen, breng deze opdracht nog eens terug binnen enkele jaren, dan kan ik misschien duiken.
Ik vind het wel spijtig, had mij er graag aangezet, maar... het zal voor een andere keer zijn.
Iets meer uitleg rondom de edit-challenge van deze maand. Zoals in replies (bij bv reza en hv) al aangegeven, gaat het veel meer om selecties dan inkleuren. Je kunt natuurlijk elk los pixel in de foto met een bepaalde tint gaan overschilderen, maar dan ben je in 2007 nog bezig. Het gaat er dan ook eerder om, dat bepaalde bij elkaar horende delen gezamelijk worden geselecteerd. Door deze dan niet zomaar een vaste kleur te geven, maar een kleurtoon toe te voegen, worden ze ook niet allemaal gelijk gekleurd, maar telt de onderliggende grijswaarde als het waarde mee om nog textuur in een vlak aan te houden.
Een eenvoudig voorbeeld is bv het kartonnen bord met Latte Fresco. Ik had al aangegeven dat dit karton toevallig geel is, dus dat ga ik in het volgende voorbeeld aanhouden. Ik zal er een praktische uitleg van maken, dus het beste kun je dit lezen en de zw-foto ook in PS laden (nadeel van deze uitleg: ik ga dus uit van PS. Andere editors geven vaak vergelijkbare mogelijkheden, dus als je liever met andere software werkt, moet je deze uitleg even zelf 'vertalen').
Laat ik om te beginnen aangeven hoe je dit bord NIET zou moeten inkleuren, zowel wat betreft de selectiemethode als de inkleuring. De omtrekken van het bord zijn relatief eenvoudig met de lasso te selecteren. Maar om nu met de lasso weer de letters uit te snijden, dat is wel heel erg veel werk. In dit geval kun je beter de toverstaf gebruiken. Bij gebruik van de toverstaf is het belangrijk dat je zowel de optie Aangrenzend als de Tolerantie begrijpt. De optie Aangrenzend zorgt ervoor dat je niet in de hele foto dezelfde kleurwaarde (binnen de toleratie) selecteert, maar alleen in een aangesloten gebied. De keuze van de tolerantie is een stuk lastiger, maar de enige manier waarop je daarin wat inzicht krijgt, is het vaak te doen (vandaar bv deze challenge).
Ik weet na jaren werken met toleranties uiteraard ook niet direct als ik een bepaald gebied zoals dat bord zie 'hee, tolerantie 28 is perfect', maar werk meestal een beetje met stappen van 12 (dus tolerantie 12, 24, 36, 48 ed). Door te klikken, zie je daarna wel of je te hoog of te laag hebt 'gegokt' en beslis je ofwel een nieuwe keuze te maken of de selectie aan te passen. In praktische stappen:
1. Selecteer de toverstaf, schakel de optie Aangrenzend in en stel een tolerantie van 24 in.
2. De plaats waar je klikt is belangrijk, dus klik nu met de toverstaf ergens tussen de L en de F eronder.
Nu wordt een groot deel van het bord geselecteerd. Je ziet, omdat de tolerantie niet hoog is en de letters erop donker, dat deze niet worden meegeselecteerd. De selectie is echter niet perfect. We hebben nu dus de keuze om ofwel de tolerantie te wijzigen (als we die hoger maken, wordt er méér bord, maar ook meer andere dingen geselecteerd), of deze te behouden en de selectie zèlf aan te pakken. In dit voorbeeld kies ik voor het laatste.
Laten we dus eerst eens kijken wat er niet klopt. Om het voorbeeld eenvoudig te houden, gebruiken we dus deze tolerantie, hoewel we nu wel iets teveel letters al hebben ingesloten (bv de boog rechtsboven van de A). Belangrijk is echter dat we (vanwege de optie Aangrenzend) de binnenkant van de R en de O niet hebben meegeselecteerd, dat er door te lage tolerantie het bord niet helemaal is geselecteerd (bv de iets donkerder hoek linksonder) en dat er op sommige plaatsen zelfs iets teveel is geselecteerd (kleine stukken van de stellage, bv bovenaan. (opm: aangezien het pixel waar je met de toverstaf op klikte van belang is, is het mogelijk dat je met je uitvoering iets andere resultaten hebt dan ik hier beschrijf, bv dat er ook stukjes rechtsonder ontbreken of dat er meer overbodig is geseelcteerd. Voor de uitleg verder maakt dat niet uit, maar houd er rekening mee in de volgende stappen, dus bekijk je resultaat).
Het toevoegen van de gewenste gebieden, doen we opnieuw met de toverstaf. Door de Shift-toets in te drukken, kun je de selectie uitbreiden (er zijn nog meer mogelijkheden, maar ik gebruik nu even de toetsen erbij).
3. Houdt de Shift-toets ingedrukt en klik linksonder in het bord (in het gedeelte dat niet is geselecteerd maar dat er wel bijhoort). KLik bv linksonder, midden tussen de hoek en de poot van de F.
4. Klik ook in de binnenkant van de O en de R.
5. Laat de Shift-toets los.
Nu is het bord redelijk goed geselecteerd. Zoals gezegd kan je eigen resultaat ietsje afwijken van wat ik hier heb (vanwege de posities waar je klikte). In mijn geval is de linker bovenhoek nog niet helemaal geselecteerd (en is er linksonderin teveel plank geselecteerd).
Ongewenste gedeelten verwijderen gaat hier het beste met de lasso. In dat geval moet je de Alt-toets ingedrukt houden om stukken weg te halen.
(nb: je kunt nauwkeuriger werken door eerst bv in te zoomen op het bord met wat omtrek erbij)
6. Selecteer de lasso en houdt de Alt-toets ingedrukt.
7. Ga met lasso rondom de delen die niet in de selectie horen. Ga dus linksonder relatief nauwkeurig rondom de rand van het bord en je kunt minder nauwkeurig daarna het stuk van de plank wegsnijden.
8. Laat de Alt-toets los, houdt de Shift-toets ingedrukt en voeg de ontbrekende stukjes aan de selectie toe (bv linksboven).
Als het goed is, heb je nu ongeveer de volgende selectie:
Verdere evt verfijningen laat ik even buiten beschouwing en ga er vanuit dat deze selectie goed genoeg is. Dan is vervolgens de methode van inkleuren van belang. We kiezen dus voor een geel bord.
Ook nu weer, hoe je dat niet moet doen: Kies een bepaalde kleur geel als voorgrondkleur en selecteer daarna Bewerken > Vullen en selecteer bij Gebruik de optie Voorgrondkleur. Dit geeft het volgende resultaat:
De kleur geel wordt nu wel heel erg egaal over de selectie uitgesmeerd. Dus als je de stappen hebt uitgevoerd, druk dan op Ctrl+Z om het inkleuren ongedaan te maken. Gebruik nu de volgende wat realistischer methode (ook hier zijn er weer meerdere mogelijkheden, maar ik gebruik hier Kleurbalans).
1. Druk eerst op Ctrl+H om de selectie stippellijn te verwijderen.
Deze stap is niet noodzakelijk, maar ik vind het vaak gemakkelijker beoordelen als ik die stippellijntjes niet zie. De selectie blijft overigens behouden, alleen zie je nu de stippellijnen niet meer.
2. Selecteer Afbeelding > Aanpassingen > Kleurbalans.
In het dialoogvenster Kleurbalans zijn standaard de middentonen geselecteerd. Deze passen we als eerste aan.
3. Voeg geel toe door de schuif Geel-Blauw richting Geel te schuiven (bv tot -80, zie de waarde in het 3e vakje).
4. Selecteer de optie Schaduwen en voeg opnieuw geel toe. Schuif bv helemaal naar links (-100).
5. Selecteer de optie Hoge lichten en voeg opnieuw geel toe, maar nu iets minder, bv -30).
6. Voeg ook nog ietsje rood toe, door de eerste schuif iets naar rechts te verplaatsen (bv tot +15, de waarde in het eerste vakje). Hierdoor wordt het geel in de hoge kleuren iets meer oranje als het ware.
7. KLik op OK om de kleuren toe te passen.
Dit geeft het volgende resultaat. En zoals eerder gezegd, is het niet belangrijk of dit nu precies het bord is (in kleur), maar vergelijk het vooral met de afbeelding hierboven. In deze laatste versie blijven de verschillen op het bord aanwezig.
Ik hoop dat bovenstaande uitleg duidelijk genoeg is vooral voor diegenen die nog niet veel met de verschillende selectiemethoden hebben gewerkt. En ik hoop ook dat niet de indruk is gewekt dat het relatief eenvoudige bord net zo gemakkelijk is als bv de flessen in het rek (maar deze zijn ook weer niet zo heel veel moeilijker trouwens, mits je de juiste selectiemethodes gebruikt - en belangrijker nog: mits je die selectiemethode weer op slimme manier corrigeert, zoals we hier bv hebben gedaan met de Alt/Shift en de toverstaf/lasso. Er zijn nog flink wat andere methoden, en dan doel ik niet alleen op de magnetische lasso, maar bv ook op de optie Selecteren > Kleurbereik en dan Schaduwen of Middentonen te kiezen. Dit levert een stevige en chaotische selectie op, maar die kun je heel snel met de lasso en ingedrukte Alt-toets beperken. Deze opties heb ik bv in mijn eerdere 2-minuten voorbeeld gebruikt om even snel wat flessen te selecteren en snel de stellage uit die selectie te verwijderen. Mijn uitgangspunt was daarbij dat ik 'slechts' twee minuten wilde besteden, en dus is het resultaat ook niet perfect. Dat zie je bv duidelijk aan het feit dat op heel wat plaatsen de rode schappen iets teveel grijze/witte randjes hebben. En dat de rode paal op het schort van de man ietsje rood lekt op een paar plaatsen. Maar met wat verfijning is dat redelijk snel te verhelpen.
De bedoeling van deze challenge is dus niet dat de originele kleuren moeten worden hersteld (is ook zinloos, ik heb immers de kleurenfoto). Maar een gevoel voor de juiste selectiemethode en zeker de instellingen daarbij zoals bv de tolerantie, daar zijn geen regels voor, dat moet je gewoon doen. En voor de nieuwsgierigen naar de originele kleuren, hierbij dan tot slot nog de kleurenfoto. Maar laat dat je niet weerhouden om toch de methoden te oefenen, niet eens per se voor deze challenge, maar als je je een keertje verveelt...
Erik (met véél dank voor deze oefeningen)
Iets klopt er niet :
en wél vanaf :
Kleurbalans kan ik niet kiezen want dat ziet grijs, trouwens alles daar wat met kleurcorrecties te maken heeft is niet te kiezen (grijs)
Iets vergeten of over het hoofd gezien, of een fout hier ?
bij mij kan ik de optie kleurbalans wel kiezen, sonyke. normaal gezien is er geen reden waarom je een selectie niet zou kunnen aanpassen.'k zou niet zo direkt weten waardoor die optie grijs is bij jou, waarschijnlijk staat er ergens iets niet juist. (misschien sta je niet in RGB modus, of sta je in layer mask, of op een verkeerde laag, of zo) 't zal wel iets heel kleins, maar soms moeilijk te vinden instellingetje zijn. maar vanaf hier, kan ik dat niet zien hee.Originally posted by Sonyke
Erik (met véél dank voor deze oefeningen)
Iets klopt er niet :
en wél vanaf :
Kleurbalans kan ik niet kiezen want dat ziet grijs, trouwens alles daar wat met kleurcorrecties te maken heeft is niet te kiezen (grijs)
Iets vergeten of over het hoofd gezien, of een fout hier ?
![]()
De meest voor de hand liggende reden lijkt me dat je afbeelding geen RGB is. Dit zou moeten worden aangegeven in de titelbalk van het afbeeldingsvenster. Als je de afbeelding bv als grijswaarden hebt opgeslagen, zijn de kleurenopties niet beschikbaar.Originally posted by Sonyke
...Kleurbalans kan ik niet kiezen want dat ziet grijs, trouwens alles daar wat met kleurcorrecties te maken heeft is niet te kiezen (grijs)
Maar ook als het wel een RGB-afbeelding is, kan het zijn dat je bv in één kanaal werkt. In dat geval zie je bv (Groen) ipv RGB in de balk. Ook in dat geval zijn de kleurenopties grijs.
Controleer dus eerst even of de afbeelding idd RGB is en of je niet in een enkel kanaal werkt.
Prima ! Ik heb het gevonden en aangepast :
Afbeelding - Modus - RGB-kleur (stond in grijswaarden)
Maar iedere keer dat ik de ZW-afbeelding hier copiëer, PS open, kies nieuw, dan plakken, staat dat iedere keer terug opnieuw in grijswaarden...is in princiepe niet erg dan terug opnieuw Afbeelding - modus - RGB-kleur.
Is dat normaal ?
Bedankt, nu kan ik mijn oefening verder afmaken !