Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EC06 - Perspectiefcorrectie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EC06 - Perspectiefcorrectie

    Ik had Catscratch ivm de nieuwe Edit-challenge een mailtje gestuurd en heb inmiddels bericht teruggekregen. Vanwege verhuizing en drukte (vandaag wordt als het goed is internet thuis weer aangesloten) niet aan de challenge en veel bezoek hier op het forum toegekomen. Ik heb Catscratch daarom gevraagd om zijn challenge naar mei te verschuiven. In de tussentijd heb ik nog wel een volgende challenge voor jullie.

    De vorige challenge was vnl bedoeld om naar het beeld te kijken en zien wat er verandert als je een relatief eenvoudige bewerking uitvoert. De edit-challenge van deze maand is wat technischer van aard, maar niet echt moeilijk of erg arbeidsintensief

    Met een stevige groothoekinstelling krijg je de typische groothoekbeelden. Door je standpunt aan te passen, bv iets te verlagen en ahw omhoog te fotograferen, krijg je de sterk 'achteruitleunende' lijnen van bv gebouwen. Vaak maak je deze keuze bewust, soms wil je deze achteraf corrigeren. Dat kan goed achteraf. Zie het volgende voorbeeld:



    Opname met 19mm groothoek, verlaagd standpunt. De lijnen wijken sterk terug, het bus/tram/metro-hokje lijkt bijna om te waaien. In de volgende afbeelding is het perspectief wat gecorrigeerd:



    De edit-challenge is als volgt: Corrigeer (wijzig) het perspectief in een afbeelding. Dit hoeft niet een correctie als bovenstaande te zijn, je mag bv ook van een 'gewone' foto een groothoek- of zelfs fisheye-achtige foto maken of wat dan ook. Onder correctie versta ik 'door nabewerking datgene laten zien wat je wilde laten zien'. In dit geval dan wel gerelateerd aan perspectief uiteraard

    Succes en veel plezier

  • #2
    Heb ik het mis of is er (nog?) niet veel respons op de ECO?

    Als jullie me toelaten volgende link te posten. Ik vond het wel duidelijk. is het dit wat we zouden moeten toepassen?

    Download HD animated, 3D People live wallpapers and add them to your phone screen quickly and easily. ✅Get your wallpaper for free!


    Kga eens proberen.

    Mvg,
    M.
    Can't go to sleep, clowns are going to kill me !
    Olympus E-PL2 + 14-150.

    Comment


    • #3
      Jamaar, om te kunnen meedoen moet je van die " scheve " foto's hebben om recht te trekken he...

      Comment


      • #4
        Voor scheve foto's hoef je geen extreme groothoekconverter aan te schaffen. Je krijgt ze ook al als je bv een panorama maakt van een kerk (met toren). Of neem een foto van een gebouw waar je in de uiterste groothoekstand van je camera vlak voor gaat staan, door de knieen gaat (of op de grond gaat liggen ) en je camera omhoog richt.

        Maar ik wil ook wel enkele foto's aanleveren, met verschillende correcties. Ik plaats hieronder de verkleinde versies, klik op de link onder de foto om die in groter formaat (ik heb ze 1600 pix neergezet) te laden en te bewerken...

        De foto uit mijn voorbeeld:


        Deze foto in groter formaat: http://forcedf.xs4all.nl/BD/Erik/forum/wide2_1600px.jpg

        of deze:


        Deze foto in groter formaat: http://forcedf.xs4all.nl/BD/Erik/forum/wide1_1600px.jpg

        of iets andere vorm van correctie, een fisheye :


        Deze foto in groter formaat: http://forcedf.xs4all.nl/BD/Erik/forum/fish1_1600px.jpg

        En uiteraard bij deze mijn toestemming om deze foto's te ge- en zelfs misbruiken, ga jullie gang



        Comment


        • #5
          kan je op het einde van de maand eens uitleggen hoe je dit gedaan hebt? ik zou niet weten hoe ik er aan moet beginnen.


          edit: ik denk dat ik het ondertussen al gevonden heb
          straks eens uitgebreid proberen
          Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

          Comment

          Working...
          X