Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dringende vraag photoshop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dringende vraag photoshop

    Hallo,
    Ik wil het kaartje van het lentefeest van mijn zoontje graag zelf maken in photoshop. Ik heb een voorbeeld gevonden van hoe ik het kaartje wil maken, nl een foto met wazige achtergrond en dan een grote kader met 16 kleine kaders waarin een aantal foto's staan en de rest de wazige achtergrond laten zien) maar het lukt me niet . Kan er iemand mij stap voor stap duidelijk uitleggen hoe ik zelf tot dit resultaat kan komen. Ik heb photoshop CS5.1
    Voor diegenen die mij willen en kunnen helpen... alvast enooooorm bedankt!!
    P.s; ik heb het voorbeeld maar ik krijg hier geen bijlage aan vast ...

  • #2
    Re: dringende vraag photoshop

    Oorspronkelijk geplaatst door ilsje Bekijk bericht
    Hallo,
    Ik wil het kaartje van het lentefeest van mijn zoontje graag zelf maken in photoshop. Ik heb een voorbeeld gevonden van hoe ik het kaartje wil maken, nl een foto met wazige achtergrond en dan een grote kader met 16 kleine kaders waarin een aantal foto's staan en de rest de wazige achtergrond laten zien) maar het lukt me niet . Kan er iemand mij stap voor stap duidelijk uitleggen hoe ik zelf tot dit resultaat kan komen. Ik heb photoshop CS5.1
    Voor diegenen die mij willen en kunnen helpen... alvast enooooorm bedankt!!
    P.s; ik heb het voorbeeld maar ik krijg hier geen bijlage aan vast ...
    Die bijlage plaats je bij jouw provider.
    En daarna plaats je hier de link van die bijlage via "afbeelding invoegen".
    Van de provider krijg je een aantal Mb of Gb. gratis op zijn servers.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: dringende vraag photoshop

      [Mod-LesC]Deze link

      brengt je bij de helpdesk, die je alles vertelt over hoe een foto te plaatsen.
      In het kort:
      1. foto verkleinen om te voldoen aan de BD-normen (max. 900 pixels langste zijde). Daarvoor zijn verschillende softwareprogramma's bruikbaar.
      2. foto uploaden naar een hosting site van keuze (bv Photobucket, Dropbox, Flickr, Picasaweb...) en het adres van de foto noteren. Een adres begint normaal met http en eindigt op jpg (= formaat van het bestand)
      3. dat adres in je post tussen de image tags (IMG) plaatsen.
      Succes!
      Mvg,
      LesC, BD-Moderator[/Mod]
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: dringende vraag photoshop

        En om intussen te antwoorden op je vraag (stap voor stap).
        1. Nieuw document aanmaken van de "geschikte afmetingen", nl. de afmetingen van je kaartje. Neem bijvoorbeeld wit als achtergrondkleur. Kun je later nog wijzigen. Persoonlijk raad ik je ook aan ervoor te zorgen dat de resolutie van alle "onderdelen" (zowel nieuw doc als aparte foto's) dezelfde is, en als dat voor de drukker is, gebruik ik 300 dpi.
        2. De foto die je als achtergrond (wazig) wilt gebruiken, leg je bovenop de witte background. Als je de transparantie (ik gebruik de E versie, en spreek van Opacity) aanpast, dan wordt de foto waziger, en schijnt de witte achtergrond door. Zoals boven al gezegd, je kunt dat wit nog altijd veranderen, bv in grijs, of in een kleur naar keuze.
        3. Dan is het tijd om de nodige hulplijnen (Guides) te trekken, zodat je foto's netjes komen waar jij ze wil hebben.
        4. Dan begin je met één voor één al die foto's te openen, eventueel bij te snijden (crop) tot de juiste maat, en via kopieer/plak (copy/paste) aan het nieuwe doc toe te voegen. Elke foto verschijnt op een nieuwe laag. Via Edit>Transform kun je alsnog de grootte van die bepaalde laag (=foto) aanpassen. Je kunt uiteraard ook nog altijd met je foto schuiven, via de Move-tool.
        5. Dat doe je zo voor al je foto's. Je kunt bijvoorbeeld een laagstijl toekennen (bv slagschaduw, of omlijning, zodat de foto's wat "loskomen" van de achtergrond). Doe dit voor één foto, en kopieer dan de laagstijl (fx) naar de andere fotolagen.
        6. Ook tekst verschijnt op een nieuwe laag. Via het tekstpallet kun je kleur/tekstgrootte en al wat je maar wil instellen.
        7. Bewaar regelmatig; liefst als een PSD of een TIFF formaat; het document met meer en meer aparte lagen. Het kan redelijk "zwaar" worden. Mijn PSDs lopen niet zelden >300MB.
        8. Op het einde van de rit, gooi je alle lagen op elkaar (flatten layers) en bewaar je als een JPG, waarmee je naar de drukker kunt. Ik bewaar naast die JPG ook de afgewerkte PSD, om eventueel nog wijzigingen aan te brengen, indien nodig. Als je één laag gemaakt hebt, kun je dat niet meer.

        Succes!

        PS reeds meer dan een jaar geleden hebben wij hebben op vraag van iemand een tutorial gemaakt van hoe je tewerk kunt gaan. De eerste is van Renée Neirynck, de tweede van mijzelf. De pdf's zitten in mijn Dropbox, en je kunt ze dus downloaden via de volgende links:

        en


        Die tutorials zijn niet specifiek gemaakt voor een communiekaartje, maar het principe blijft hetzelfde.
        Last edited by LesC; 14 oktober 2013, 11:50.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: dringende vraag photoshop

          Voor iemand met zo'n dringende vraag, vind ik niet dat TS snel antwoordt. Meer nog: Ilsje is sinds haar vraagstelling niet meer op het forum geweest!
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: dringende vraag photoshop

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Voor iemand met zo'n dringende vraag, vind ik niet dat TS snel antwoordt. Meer nog: Ilsje is sinds haar vraagstelling niet meer op het forum geweest!
            Dat weet je niet. Niet iedereen die hier lid is is ook automatisch ingelogd bij het lezen.

            Comment


            • #7
              Re: dringende vraag photoshop

              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              Dat weet je niet. Niet iedereen die hier lid is is ook automatisch ingelogd bij het lezen.
              Dat klopt, zo ken ik er nog.
              (maar even een teken van leven geven, zeker na zo'n dringende vraag, is toch het minste dat men zou verwachten, niet?)
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: dringende vraag photoshop

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                maar even een teken van leven geven, zeker na zo'n dringende vraag, is toch het minste dat men zou verwachten, niet?
                Ja, ik heb de indruk dat men vaak eenzelfde vraag op meerdere fora stelt en dan bij het verkrijgen van een antwoord niet de moeite neemt om bij de andere fora nog langs te gaan, laat staan te bedanken. Ik zie het hier regelmatig gebeuren.

                Comment


                • #9
                  Re: dringende vraag photoshop

                  tja....enige vorm van beleefdheid zie je niet vaak meer tegenwoordig...
                  http://www.jvs-photography.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: dringende vraag photoshop

                    Dank U voor de links Les.
                    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                    Comment

                    Working...
                    X