Weergegeven resultaten: 1 t/m 18 van 18

Discussie: Donkere foto's

Standaard Donkere foto's

Hallo, wanneer ik mijn bewerkte foto's doorstuur dan zien ze er op ieder scherm anders uit. Soms zijn de heel geslaagde foto's heel donker op andere schermen. Ik weet dat een niet gekalibreerd scherm de foto's anders toont maar had niet verwacht op zoveel verschil. Na een shoot stuur je steeds je foto's door naar de klant maar wat als het beeld helemaal niet zo is zoals jij ze op je scherm hebt. Iemand tips?

Standaard Re: Donkere foto's

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie Cool Bekijk bericht
    Hallo, wanneer ik mijn bewerkte foto's doorstuur dan zien ze er op ieder scherm anders uit. Soms zijn de heel geslaagde foto's heel donker op andere schermen. Ik weet dat een niet gekalibreerd scherm de foto's anders toont maar had niet verwacht op zoveel verschil. Na een shoot stuur je steeds je foto's door naar de klant maar wat als het beeld helemaal niet zo is zoals jij ze op je scherm hebt. Iemand tips?
    veel hangt af van de kleurenruimte die je gebruikt en het kleurprofiel dat ingesloten zit in de foto.

het beste is de Foto doorsturen in SRGB.

Hoe beter een kleurruimte hoe meer kleuren je kunt weergeven.
    adobe RGB is beter dan SRGB

maar hoe beter de kleurruimte, hoe groter het verschil kan zijn bij een ongecalibreerde monitor.

Welk kleurprofiel zit er in jouw foto's die je doorstuurd?

--
    mlap.
    T.T.

Het is ook zo dat de meeste schermen veel te helder staan afgesteld. Het kan best dat als jouw scherm (vrij) goed is afgesteld, en dan verstuurd wordt naar een scherm waarvan de helderheid veel hoger is, dat je het verschil al merkt.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 2TB HD (0SX 10.13.6) - iPhone 4s (iOS 9.3.5)+iPad5 WiFi (iOS 12.0.1)

Is uw eigen scherm gekalibreerd ?
    En dan bedoel ik niet alleen voor kleuren maar ook voor grijstinten

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
    veel hangt af van de kleurenruimte die je gebruikt en het kleurprofiel dat ingesloten zit in de foto.

het beste is de Foto doorsturen in SRGB.

Hoe beter een kleurruimte hoe meer kleuren je kunt weergeven.
    adobe RGB is beter dan SRGB

maar hoe beter de kleurruimte, hoe groter het verschil kan zijn bij een ongecalibreerde monitor.

Welk kleurprofiel zit er in jouw foto's die je doorstuurd?

--
    mlap.
    T.T.
    Hallo, dank voor antwoord. Mijn kleurprofiel staat op RGB

Mijn scherm is niet gekalibreerd. Ik zou een ips scherm aankopen. Kan je mij iets aanraden?

Mijn scherm is niet gekalibreerd. Ik zou een ips scherm aankopen. Kan je mij iets aanraden?
    Laat daar in de eerste plaats de fout al zitten, als het bij jouw zelf thuis al niet goed zit hoe kan het dan bij anderen wel juist zitten
    De eerste stap is altijd zelf thuis kalibreren en als het er bij andere personen niet meer goed uit ziet kan het in ieder geval niet aan jouw zelf liggen hé

Zelf gebruik ik EIZO schermen maar er zijn ook wel goedkopere alternatieven te vinden
    Ik geloof dat hier enkele personen zijn die ondervinding hebben in een goedkoper maar kwalitatief zeker goed scherm zoals een LG bvb
    Hopelijk krijg je hier dus nog een antwoord op

Maar als je een scherm hebt aangekocht kan ik je een Spyder aanbelen om te kalibreren, heel tevreden over en simpel om mee te werken

grts
    Sieg

lijstje:
    EIZO
    BenQ
    NEC

De type duiding ben ik kwijt, maar er zwerft ergens een topic rond wat betreft "monitoren"

Bedankt voor de hulp. Ik heb sinds gisteren een LG scherm van een vriend gekregen. Ips scherm maar moet deze dus nog kalibreren of toch gewoon een nieuwe kopen ...

Bedankt. Kleurprofiel in de foto's is RGB ��

Bedankt voor de hulp. Ik heb sinds gisteren een LG scherm van een vriend gekregen. Ips scherm maar moet deze dus nog kalibreren of toch gewoon een nieuwe kopen ...
    Het is niet een ander scherm of kalibreren maar het is een scherm en kalibreren
    Een scherm dat rechtstreeks uit het fabriek komt moet ook bij je thuis nog eens gekalibreerd worden
    Geen enkel scherm kan gekalibreerd worden in een fabriek naar de situatie zoals bij jouw thuis is want dat is bij iedereen anders

grts
    Sieg

Dag Stieg, kan jij mij wat info geven over de spyder die je zou aanraden om te kalibreren. Zou het al eens doen op het LG scherm dat ik nu staan heb.

Grts Stefanie

Ik heb zelf ook een Spyder en ben hier heel tevreden over.

Op dit moment zitten ze aan versie 5.

https://www.datacolor.com/photograph...pyder5-family/
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

ikzelf gebruik de spyder 5 pro, ik gebruik dit zowel op de laptop als op het pc scherm, fotobewerking doe ik alleen op de pc.
    ik ben zeer tevreden over het gebruik
    Mvg,
    Annie

Bedankt. Kleurprofiel in de foto's is RGB
    over RGB word tegenwoordig bijna niet meer gesproken.
    het gaat nu meestal over SRGB Adobe RGB en Pro Foto RGB.

ik kan het verschil proberen uit te leggen, maar anderen hebben dat al goed gedaan ;-)
    zie link.

https://www.digitalefotografietips.n...iel-te-kiezen/

--
    mlap.
    T.T.

Helderheid en contrast hebben naast de kleuren een grote invloed op je foto's.
    Schermen staan van fabriek uit veel te hel en veel te blauw afgesteld.

Als jou scherm te helder staat ga je wanneer je foto's afwerkt deze donkerder maken (met als gevolg dat ze op andere schermen of bij afdrukken te donker gaan zijn).

let bij het bewerken ook even op je histogram dat kan al een aanwijzing geven of je goed of verkeerd bezig bent
    Discussiemanager
    een non-conformist op een non-conformistische wijze
    *** member of the Belgium Strobist Group ***

Hier ook een Spider5 gebruiker die erg tevreden is met deze calibratie-tool.
    Dat schermen veel te helder staan heb ik ook ervaren. Een iMac scherm moet je bv. erg terugschroeven om juist te zitten.
    Met de Spider5 kan je bij de calibratie dus ook de helderheid van het scherm wijzigen tot het juist zit. (juist wil zeggen het juiste aantal candela, afhankelijk van jouw werkruimte)
    Doen dus, dat calibreren.
    Fuji X-T2 + 23 f2 + 50 f2 + Velbon Statief + Spyder 5 Elite + beetje strobist licht + 27"iMac met PS en LR
    Student Digitaal Atelier van Academia te Borsbeek

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
    Hier ook een Spider5 gebruiker die erg tevreden is met deze calibratie-tool.
    Dat schermen veel te helder staan heb ik ook ervaren. Een iMac scherm moet je bv. erg terugschroeven om juist te zitten.
    Met de Spider5 kan je bij de calibratie dus ook de helderheid van het scherm wijzigen tot het juist zit. (juist wil zeggen het juiste aantal candela, afhankelijk van jouw werkruimte)
    Doen dus, dat calibreren.
    Misschien toch eens tijd dat ik mijn spider 2 ga upgraden ;-)

Soortgelijke discussies

1. HELP! Donkere foto's
    Door Jasse in forum Algemeen
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 12 april 2011, 09:43
  2. Donkere foto's
    Door KGY in forum Objectieven
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 23 februari 2009, 13:15
  3. Te donkere foto's
    Door probie in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 34