Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

    Ik ben al enige tijd een tevreden gebruiker van een Canon 9000F en kan toch zeggen dat de resultaten die hier uitkomen voor me van voldoende kwaliteit zijn.
    De dia’s en negatieven worden door Canon Scangear vrij van stof gemaakt, stof is toch wel iets wat ik niet graag in mijn digitale foto’s terug wil zien.

    Aangezien het deftig inscannen toch zeer behoorlijke en tijdrovende klus is, zie ik er in alle eerlijkheid tegenop om hier maanden tussen alle andere bezigheden door mee bezig te zijn

    Daarom wou ik hier vragen of jullie eventueel recente goede ervaringen hebben met winkels, die dia’s en negatieven scannen en deze tevens aan een deftig resultaat afleveren
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

    Euh, niemand met enige ervaring hier
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

    Comment


    • #3
      Re: Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

      Ik sta voor hetzelfde probleem.
      Ik ga een scanner kopen Epson V800 of een V850. Deze laatste kost iets meer maar je hebt de negatiefhouders dubbel.
      In deze scanner gaan 3 stroken kleinbeeldnegatieven of 12 dias.
      Het scannen duurt wel wat maar je kan ondertussen iets anders doen en eventueel al de volgende negatiefstroken in de extra houder steken.
      Voor mij zal het ook een werk van lange adem zijn. Maar ik denk dat als je goed resultaat wenst je beter op deze manier werkt. Achteraf kan je nog zien wat je doet met de scanner, eventueel verkopen ......
      Het vorige model (V700 V750) was nog interessanter, daar kon je 4 stroken gelijktijdeig laden.

      Comment


      • #4
        Re: Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

        Alvast bedankt voor je reactie
        Aangezien ik reeds van een dia-negatiefscanner (Canon 9000F) ben voorzien, lijkt een geheel nieuwe investering niet aangewezen.
        Vraag me deels toch sterk af, wat het resultaat en de prijzen zoal zijn wanneer je deze helse klus aan externen zou overlaten
        Sony A7 mkIII
        Is all I need :-)

        Comment


        • #5
          Re: Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

          Je dia's digitaal fotograferen. Gaat veel vlugger en dikwijls met verbijsterend goed resultaat
          gr. Joop
          Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

          Comment


          • #6
            Re: Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

            Oorspronkelijk geplaatst door Motokop Bekijk bericht
            Je dia's digitaal fotograferen. Gaat veel vlugger en dikwijls met verbijsterend goed resultaat
            gr. Joop
            Misschien dat dit voor dia's een snelle oplossing kan betekenen, maarvhelaas is dit niet van toepassing voor negatieven, toch?
            Sony A7 mkIII
            Is all I need :-)

            Comment


            • #7
              Re: Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

              Ben momenteel ook bezig met digitaliseren.
              Fotograferen gaat vrij goed.Werkwijzeude diaprojector,matglas erin,lampje vervangen door een 25 w,macro objectief,vroeger hier reeds beschreven op BD.
              Werkt vrij goed.Gaat niet voor negatieven tenzij je inkadert.
              Anders zeer handig;druk op transport projector,druk op ontspanner etc.Met wat belichtingscorrectie,zeer behoorlijke resultaten.En snel.
              Ik gebruik nu echter een Reflecta Digitdia,enkele jaren geleden via BD gekocht,nu pas in actie gesteld.50 dia's in een lader.Heeft wel 3 uur nodig om dit te scannen.(Op 5000 DPI,Tif,etc.Is die 5000 dpi werkelijk 5000 dpi??,in jpeg en lager dpi zal wel sneller zijn,maar je scant ze ook maar éénmaal in).Werkt op een rustgestelde,(zoals ik),PC.
              Maar daar eindigt het niet.Je moet ze ook corrigeren.Goede dia's geen probleem,maar 40 jaar oud,wel wat meer werk aan.Doe ik wel op mijn actieve PC.
              Ben benieuwd wat de ervaringen zijn met fotowinkels.Inscannen zal perfect zijn,maar of het resultaat zonder bewerking ook perfect is???
              Ik volg dit.

              Comment


              • #8
                Re: Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

                Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                Ben benieuwd wat de ervaringen zijn met fotowinkels.Inscannen zal perfect zijn,maar of het resultaat zonder bewerking ook perfect is???
                Ik volg dit.

                Dit wil ik uiteraard ook graag weten
                Sony A7 mkIII
                Is all I need :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

                  Ik zou zeggen doe het zelf, maar huur een degelijke scanner.
                  Zo heb ik er 8000 gedaan (het archief van mijn pa). Ik huurde een scanner en laptop, en dan moest ik alleen nog de ladertjes (50 dias' inschuiven. Een uurtje later (in hoogste kwaliteit, de volgende.
                  En ja, natuurlijk kan je dan met photoshop of lightroom afwerken.

                  Ik heb die gehuurd in Bredene : http://www.frame-it.be/


                  Veel success

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

                    ik scan ook met een reflecta digitdia 6000 maar heb toch volgende problemen:
                    kwaliteit van een foto afkomstig van dergelijk kleine dia is toch niet helemaal wat ik wil.
                    inscannen van oude dias ingekaderd in dunne kartonnetjes (en niet in plastic raampjes) is een probleempje
                    voor de rest: snel en vrij goed

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

                      Hoezo niet????
                      Verklaar u nader. Waarom dia's wel en negatieven niet?
                      Gr. Joop
                      Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

                        Foto's van dia's zijn nooit wat je ervan verwacht.
                        Foto's van ingescande negatieven evenmin.
                        Dit allemaal ivg. met hetgeen wij nu gewend zijn door digitale camera's.
                        Problemen met de eerste dia in de lader is gekend.
                        Stuur eventueel een PM met je problemen ivm. kartonnen kadertjes etc.,want dit gaat eigenlijk buiten het kader van dit topic.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

                          Hallo,

                          Bij mij was het hem ook niet meer om de kwaliteit te doen, toen ik de dia's van mijn vader en mijzefl (ik kon alleen maar met een goedkoop kodakske automatisch fotograferen), maar om de herinneringen. Die dozen dia's bleven onaangeroerd staan, namen vook veel plaats in. Nu zijn ze ingescand en de kwaliteit is behoorlijk. De herinneringen kunnen weer opgehaald worden. Ik had hierboven geadviseerd huur het materiaal en doe hetzelf dan heb je zelf wat controle.

                          Deze 2 kwamen zo uit de scanner (nu wat gescaled om hier te tonen). Beoordeel mijn foto's niet. Ik was tiener indertijd en blij dat ik iets van mijn eerste eigen vakanties kon vastleggen.

                          Zonsondergang bij een berghut op meerdaagse tocht in Oostenrijk.



                          Eén of andere pas die we later ook met de fiets gedaan hebben, maar 't fototoestel dan wel niet meegenomen




                          Bij mij was het dus meer om de emotionele waarde dan de kwaliteit te doen, maar ik vind het al bij al behoorlijk. Niet te vergelijken met wat uit mijn huidige Canon 6D rolt.


                          Groeten,

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

                            Oorspronkelijk geplaatst door rockfire Bekijk bericht
                            Hallo,
                            Deze 2 kwamen zo uit de scanner (nu wat gescaled om hier te tonen).
                            Bij mij was het dus meer om de emotionele waarde dan de kwaliteit te doen, maar ik vind het al bij al behoorlijk. Niet te vergelijken met wat uit mijn huidige Canon 6D rolt.
                            Buiten dat de foto's er redelijk soft uitzien is het spanresultaat zeer goed te noemen

                            Intussen ben ik in mijn zoektocht naar het al of niet zelf inscannen van dia's en negatieven, bij een winkel terecht gekomen met de volgende opties.

                            1) Archivering: inscannen van negatieven + opervlakkig vrij maken van stof dmv airbrush => €0.55/negatiefbeeld.
                            2) Pro-Scan: inscannen van negatieven + vrij van stof, haartjes, vlekken, krasjes => €0.83/negatiefbeeld.

                            Activatiekost => €12
                            Garantie: Alvorens de gehele opdracht te laten doorgaan, krijg je eerst een proefvoorbeeld aangeleverd van methode 1 en methode 2, hierna kies je de gewenste methode om gehele opdracht naar keuze te laten doorgaan.

                            Wat betreft de dia's: Aangezien het er gelukkig niet zo heel veel zijn, ga ik de reeds uitgeselecteerde dia's trachten zelf op mijn Canon 9000F te verwerken.
                            Last edited by Moris; 3 februari 2017, 17:08.
                            Sony A7 mkIII
                            Is all I need :-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

                              Is dat alleen voor het inscannen of is daar ook een voorbeeld bij wat het positief beeld zou zijn???
                              Want stofjes en krasjes verwijderen is iets,maar kleurzweem,waar de meeste oudere negatieven toch last van krijgen, verwijderen is weeral iets anders.
                              Hoeft niet dramatisch te zijn als je foto's bekijkt in je album.Negatieven inscannen geven meestal deze zweem toch minder.
                              Probleem misschien bij het negatief (ontwikkelen) of de drager (film),maar ik denk dat er indertijd door die ontwikkelcentrales toch ook wat geknoeid werd.(Verschil kwaliteit van sommiges foto's nu,rood zweem en anderen niet,en als je negatieven inscant ,duidelijk minder).Eigenschap van kleurfoto's in de jaren zeventig ??
                              Ben benieuwd naar je ervaringen.

                              Comment

                              Working...
                              X