Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Datacolor - Spyder 5 Pro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Datacolor - Spyder 5 Pro

    Hallo iedereen,

    Ik overweeg om een kalibratietool aan te schaffen, de Sypder 5 Pro.
    Nu heb ik reeds wel wt informatie enzovoort opgezocht en gelezen maar ik vroeg me af of er hier mensen zijn die deze ook hebben of ervaringen kunnen delen?
    Doe ik er goed aan om dit te kopen of is het eerder nutteloos?

    Het zou moeten dienen voor een Dell laptopscherm te kalibreren.

    Alvast dank
    https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

  • #2
    Re: Datacolor - Spyder 5 Pro

    Het is in ieder geval geen nutteloos iets...

    Let wel dat als je vrij mobiel met je laptop omgaat je eigenlijk voor elke situatie een "profiel" moet aanleggen. Mijn ervaring is dan ook dat je iets langer bezig bent om je laptopscherm juist af te stellen dan een monitor welke principieel altijd op dezelfde plek en redelijkerwijs onder zelfde omstandigheden gebruikt wordt.

    Comment


    • #3
      Re: Datacolor - Spyder 5 Pro

      ik heb de 4. al jaren super tevreden van.
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: Datacolor - Spyder 5 Pro

        de 4 op ne vaste , op een vaste plaats kwa belichting , maar op ne laptop.... verschillende uren , op verschillende plaatsen, ?? al rare beelden gezien.

        Comment


        • #5
          Re: Datacolor - Spyder 5 Pro

          Ik gebruik de 4 op een laptop en heel tevreden van. Zaak is om hem telkens af te stellen onder donkere omstandigheden.
          Mvg,
          Gregory
          www.gvg-photo.com

          Comment


          • #6
            Re: Datacolor - Spyder 5 Pro

            mijn latop stel ik af zonder het omgevingslicht bij te laten rekenen, dus enkel scherm
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: Datacolor - Spyder 5 Pro

              De laptop staat wel steeds op dezelfde plek... Zeker om foto's te bewerken toch
              https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

              Comment


              • #8
                Re: Datacolor - Spyder 5 Pro

                Oorspronkelijk geplaatst door Tavi Bekijk bericht
                Hallo iedereen,

                Ik overweeg om een kalibratietool aan te schaffen, de Sypder 5 Pro.
                Nu heb ik reeds wel wt informatie enzovoort opgezocht en gelezen maar ik vroeg me af of er hier mensen zijn die deze ook hebben of ervaringen kunnen delen?
                Doe ik er goed aan om dit te kopen of is het eerder nutteloos?

                Het zou moeten dienen voor een Dell laptopscherm te kalibreren.

                Alvast dank
                Denk er wel even over na of het calibreren van een laptopscherm wel het resultaat oplevert wat je wenst. 1) Het doel van een schermcalibratie is om exacte kleurweergave te krijgen en dit ook zo uit je printer te krijgen . Dus wat je op je scherm ziet komt ook uit je printer. Je zal dus steeds een printprofiel dienen op te maken ook. 2) het scherm van een laptop is eerder onbetrouwbaar als het gaat om calibratie omwille van het feit dat de hoek waarmee je naar het scherm kijkt steeds anders is en dat de plaats (en dus het omgevingslicht) ook anders is.
                Calibratie heeft maar zin als je workflow fototoestel-scherm-printer (papier) is gekalibreerd. Indien er in deze ketting iets niet is afgestemd haalt calibratie van je scherm alleen niet veel uit. Indien je niet gaat printen en je foto's bevoordeeld alleen op andere schermen wil tonen, haalt het ook niet uit omdat die andere schermen ook niet gekalibreerd zijn ...

                Comment


                • #9
                  Re: Datacolor - Spyder 5 Pro

                  Oorspronkelijk geplaatst door Zilverberg Bekijk bericht
                  Denk er wel even over na of het calibreren van een laptopscherm wel het resultaat oplevert wat je wenst. 1) Het doel van een schermcalibratie is om exacte kleurweergave te krijgen en dit ook zo uit je printer te krijgen . Dus wat je op je scherm ziet komt ook uit je printer. Je zal dus steeds een printprofiel dienen op te maken ook. 2) het scherm van een laptop is eerder onbetrouwbaar als het gaat om calibratie omwille van het feit dat de hoek waarmee je naar het scherm kijkt steeds anders is en dat de plaats (en dus het omgevingslicht) ook anders is.
                  Calibratie heeft maar zin als je workflow fototoestel-scherm-printer (papier) is gekalibreerd. Indien er in deze ketting iets niet is afgestemd haalt calibratie van je scherm alleen niet veel uit. Indien je niet gaat printen en je foto's bevoordeeld alleen op andere schermen wil tonen, haalt het ook niet uit omdat die andere schermen ook niet gekalibreerd zijn ...
                  Daar ben je toch wel verkeerd in hoor
                  Je kalibreert je scherm om je opnames zo natuurlijk mogelijk te kunnen afwerken, waarbij de kleuren overeen komen met de realiteit.
                  Volgens jouw uitleg zou dus iemand die z'n foto's niet thuis uitprint z'n scherm niet moeten kalibreren ? Fout !

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Datacolor - Spyder 5 Pro

                    Owja, hier de Spyder 5 Pro in gebruik, zeer tevreden van al zullen er wel "betere" merken zijn
                    Zowel m'n Eizo scherm op de PC als m'n laptopscherm zijn met deze gekalibreerd

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Datacolor - Spyder 5 Pro

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Je kalibreert je scherm om je opnames zo natuurlijk mogelijk te kunnen afwerken, waarbij de kleuren overeen komen met de realiteit.
                      Volgens jouw uitleg zou dus iemand die z'n foto's niet thuis uitprint z'n scherm niet moeten kalibreren ? Fout !
                      Inderdaad. Laat dat duidelijk zijn.
                      Calibratie en profiling zijn gerelateerd maar staan niet gelijk aan elkaar.
                      Calibratie heeft uiteraard zijn nut als je de kleur, helderheid en contrast zo natuurgetrouw mogelijk wil hebben op je scherm. Als anderen een slecht gecalibreerd scherm gebruiken, is dat hun probleem.

                      Ik ben het wel met Zilverberg eens dat een workflow met volledige profiling enkel nut heeft als elke stap in de ketting van correcte calibratie en profiling voorzien is. Digitale fotografen zullen intussen al wel weten dat het spelen met sRGB en AdobeRGB zowel in de browser als bij afdrukcentrales voor vervelende verrassingen kan zorgen...
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Datacolor - Spyder 5 Pro

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                        Inderdaad. Laat dat duidelijk zijn.
                        Calibratie en profiling zijn gerelateerd maar staan niet gelijk aan elkaar.
                        Calibratie heeft uiteraard zijn nut als je de kleur, helderheid en contrast zo natuurgetrouw mogelijk wil hebben op je scherm. Als anderen een slecht gecalibreerd scherm gebruiken, is dat hun probleem.

                        Ik ben het wel met Zilverberg eens dat een workflow met volledige profiling enkel nut heeft als elke stap in de ketting van correcte calibratie en profiling voorzien is. Digitale fotografen zullen intussen al wel weten dat het spelen met sRGB en AdobeRGB zowel in de browser als bij afdrukcentrales voor vervelende verrassingen kan zorgen...
                        Exact! Je mag dan al een gekalibreerd scherm hebben als iemand je foto bekijkt op een slecht of niet gekalibreerd scherm ziet je foto er toch niet goed uit.
                        Ik vind een gekalibreerd scherm belangrijk als je ook gaat printen... Als ik mijn bewerkte foto naar een fotolab breng om te printen dan kan ik er bijna zeker van zijn dat de print qua kleuren gelijk is aan wat ik op het scherm zag.
                        Dit primeert voor mij.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Datacolor - Spyder 5 Pro

                          Oorspronkelijk geplaatst door Den Bekijk bericht
                          Als ik mijn bewerkte foto naar een fotolab breng om te printen dan kan ik er bijna zeker van zijn dat de print qua kleuren gelijk is aan wat ik op het scherm zag.
                          Dit primeert voor mij.
                          Als je tenminste aangeeft van je foto NIET meer te bewerken en/of door de automatische aanpassing te halen.
                          Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Datacolor - Spyder 5 Pro

                            Oorspronkelijk geplaatst door Den Bekijk bericht
                            Exact! Je mag dan al een gekalibreerd scherm hebben als iemand je foto bekijkt op een slecht of niet gekalibreerd scherm ziet je foto er toch niet goed uit.
                            Maar de opname is dan in ieder geval goed op het internet geplaatst als je scherm is gekalibreerd !
                            En iemand die een beetje deftig bezig is met fotografie kalibreert z'n scherm, dus de serieuze kijker ziet je kleuren dan wel goed

                            Oorspronkelijk geplaatst door Den Bekijk bericht
                            Ik vind een gekalibreerd scherm belangrijk als je ook gaat printen... Als ik mijn bewerkte foto naar een fotolab breng om te printen dan kan ik er bijna zeker van zijn dat de print qua kleuren gelijk is aan wat ik op het scherm zag.
                            Dit primeert voor mij.
                            Dan zal je toch wel het profiel moeten hebben van desbetreffende printservice, als je dat niet hebt zijn je opnames ook niet goed geprint !

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Datacolor - Spyder 5 Pro

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Daar ben je toch wel verkeerd in hoor
                              Je kalibreert je scherm om je opnames zo natuurlijk mogelijk te kunnen afwerken, waarbij de kleuren overeen komen met de realiteit.
                              Volgens jouw uitleg zou dus iemand die z'n foto's niet thuis uitprint z'n scherm niet moeten kalibreren ? Fout !

                              grts
                              Sieg
                              Beste Sieg,

                              Indien je niet thuis print en dus via een printcentrale moet je steeds de printprofielen gebruiken van de printcentrale en tijdens je bewerkingen in bv Photoshop via softproofing werken. Er zijn echter weinig printcentrale met printprofielen. Anders haalt inderdaad een gecalibreerd scherm geen fluit uit.

                              Indien je thuis print, dien je trouwens ook steeds via softproofing te werken.

                              Comment

                              Working...
                              X