Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

computerscherm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • computerscherm

    Ik heb al verschillende foto's op het forum geplaatst. Bijna altijd krijg ik de opmerking dat ik mijn foto's meer moet oplichten. Nochtans zijn ze op mijn beeldscherm helder en goed uitgelicht.
    Ik hoorde wel dat het werken met een laptopscherm een vertekend beeld geeft aan je foto's qua belichting.
    Kan je uw scherm instellen zodat je een meer realistisch beeld krijgt? Of moet je je scherm meer onder een bepaal hoek plaatsen?

    bedankt voor uw reactie
    groeten
    gricas

  • #2
    Re: computerscherm

    waarschijnlijk kan je je scherm donkerder instellen met behulp van de fn toets en de toets een toets met zonnetje min
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: computerscherm

      De meeste laptopschermen zijn niet geschikt voor fotobewerking omdat de kijkhoek veel te klein is.
      Daardoor krijg je een heel groot verschil als het scherm een paar graden hoger of lager gedraaid wordt, je weet dus niet wat "juist" is.

      Daar komt nog bij dat zo goed als alle schermen die er op de markt zijn (ook die van laptops) standaard ingesteld zijn op "showroom helderheid" (maximale helderheid).
      Doordat het scherm veel te veel licht geeft krijg je zelf de indruk dat de foto's correct belicht zijn, terwijl ze dan op een juister afgesteld scherm of een afdruk veel te donker worden weergegeven.
      Je kan al beginnen met de helderheid een stuk lager te zetten, meestal moet je zelfs onder de 50% gaan om een correctere belichting te krijgen (een bijkomend voordeel is dat het dan minder vermoeiend wordt voor je ogen).
      Tijdens de bewerking moet je dan de niveaus nog in het oog houden, maar niet voor elke foto kan je daar blindelings op vertrouwen.

      Een gekalibreerd beeldscherm geeft meer zekerheid.

      (Dit topic hoort eigenlijk op een andere plaats in het forum.)
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: computerscherm

        Bedankt voor de info. Ik heb ondertussen mijn scherm al minder fel ingesteld. Ik zal eens zoeken achter een 2de hands beeldscherm om op mijn laptop aan te sluiten.
        Hopelijk zijn de commentaren qua belichting nu beter.
        Ik wist niet dat mijn vraag hier niet thuis hoorde. Sorry daarvoor.

        Comment


        • #5
          Re: computerscherm

          Moderator Note: Verplaatst van Shoot/Discussie (wat dient om over het tijdschrift Shoot te discussiëren naar Fotobewerking, waar je wel meer topics over computerschermen e.d. zult vinden.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: computerscherm

            Op onze nieuwe laptop zie ik geen verschillen (kleuren, helderheid enz) meer bij het wijzigen van de kijkhoek.
            Maar toch ga ik zelden of nooit reacties (op kleuren, helderheid ed.) plaatsen op een foto wanneer ik op mijn laptopscherm kijk, of ik ga het er bij vermelden dat ik later nog eens op mijn 'gewoon' scherm ga kijken.
            Ik heb nu eenmaal meer vertrouwen in het beeldscherm van mijn desktop.
            Bij fotobewerking en/of -beoordeling is een heel goed en eventueel gekalibreerd scherm geen overbodige luxe.
            Pas op wanneer je een 2de hands koopt... waarom doet men het scherm van de hand !?!? Meestal zal de reden zijn "omdat ik een groter scherm wil", zelden of nooit zal men toegeven dat men een beter scherm wil .

            Qua schermen laat ik mij niet meer vangen. Enige tijd geleden een tablet gekocht en bij het bekijken van diverse merken vond ik de beeldkwaliteit bij allemaal goed.... tot ik een amoledscherm mocht aanschouwen. Man, man, man, wat een verschil, zijn meerprijs meer dan waard.

            Comment


            • #7
              Re: computerscherm

              Je hebt eigenlijk een degelijk IPS scherm en een calibratieapparaat (bv. Color Munki of Spyder) nodig om je scherm te calibreren (rekening houdend met je omgevingslicht).
              Helaas is dat echter nog geen garantie daat anderen de fot zien zoals jij hem "ontwikkelde". Eén van de leden gaf al aan dat de meeste mensen de lichtsterkte vn hun scherm nooit aanpassen.
              Ik ben al jaren op zoek naar een software die in staat is om bij het openen van de foto het scherm van de kijker aan te sturen maar dat is blijkbaar nog toekomstmuziek.
              Vandaag is de enige garantie dat een kijker de foto ziet zoals jij hem bedoel, dat je je foto afdrukt.

              Comment


              • #8
                Re: computerscherm

                Het kalibreren van een scherm is op zich een goed idee, maar wordt ook vaak overschat. Zeker als je met een laptop op verschillende locaties werkt met verschillende lichtomstandigheden vervalt eigenlijk al het nut van kalibreren, of je zou het elke keer moeten doen.
                Daarnaast hebben al die andere mensen die jouw foto's bekijken op internet geen gekalibreerd scherm. Dus op jouw monitor zullen de foto's er waarschijnlijk prima uit zien, maar anderen zien (door hun monitor) jouw foto's weer anders (donkerder/lichter, met kleurzweem, vaak blauw of geel).

                Mijn advies: Test het gewoon uit met het afdrukken van je foto's. Als de afdruk overeenkomt met de weergave op jouw scherm, gaat het naar mijn mening gewoon goed. Als je afdruk bijv. donkerder/lichter is, kun je daar voortaan bij het ontwikkelen rekening mee houden.

                Zorg wel dat je minimaal een IPS scherm hebt. TN panelen zijn minder geschikt voor fotobewerking.
                2x Nikon D3 en wat glas :)

                Comment


                • #9
                  Re: computerscherm

                  ik werk op een 8 jaar oud lcd scherm, wat voor paneel het juist is geen idee maar geen ips. Mijn scherm is wel gekalibreerd. Mijn foto's bekijk ik regelmatig op andere schermen en de kleuren zijn meestal vrij accuraat, ook helderheid. Mijn laptop is juist het zelfde alleen beschikt deze over een recent ips scherm. Dit heb ik ook gekalibreerd enkel heb ik er geen rekening gehouden met het omgevingslicht. Prints zijn ook steeds ok enkel via de tv is de helderheid van z/w foto's niet steeds ok.

                  moraal van't verhaal, kalibreer je scherm ok je laptop. Het zal daarom nog niet 100% zijn maar je zal er toch al een pak dichter bij zitten. Hou ook je histogram in het oog, dit is nog een goede indicatie.
                  A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                  Comment

                  Working...
                  X