Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon G1, witbalans en Photobox

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon G1, witbalans en Photobox

    Dit zijn de voornaamste elementen van mijn probleem.
    Ik heb met een Canon G1 met de eigen flash foto's genomen, die er ook op het scherm goed uitzagen.
    Ik vond de afdrukken van bij Photobox ook goed -zoals altijd trouwens - maar pas toen ik die ergens toonde in een ruimte waar er niet te veel licht was, viel het mij op dat er een nogal roze schijn opzat.
    Heeft dat te maken met witbalans, of kan ik het met de versie Photoshop Limited van bij het toestel al wat bijwerken?
    Zou de externe flash, waar ik al lang over denk, op zich al een oplossing geven?
    Aangezien ik nog jaren een grote amateur zal blijven -ondermeer wegens tijdsgebrek - zou ik graag een vrij eenvoudig antwoord krijgen (of een verwijzing naar een eenvoudig antwoord). Ik heb al zeer veel bijgeleerd op dit forum, dat ik dagelijks tracht 'bij te houden', maar als de experts bezig zijn, moet ik nog te veel passen.



    <font size="1" color="darkgray">Edited by - tklapgat on 20 March 2002 19:48:18</font>

  • #2
    Tklapgat, ik denk dat je de moeilijkste vraag stelt die te stellen valt. We kunnen je foto niet zien en je afdrukken ook niet. Voorts vertel dat je de foto's bekeek bij zwak licht maar niet wat voor licht.

    Ik denk dat je al moeite genoeg zult hebben om te bepalen of jouw foto's niet te roze zijn. Wat de afdrukcentrale er verder mee deed zullen zij hopelijk wel weten maar of ze jou zullen vertellen wat er mis ging, als er al wat mis ging, lijkt me sterk.

    Bekijk de foto's eens gewoon helder daglicht geen volle zon, hoe zien ze er dan uit?

    Sterkte,

    Groetjes,
    Willem


    Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
    http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

    Comment


    • #3
      Hoe één dwaze meer vragen kan stellen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden.

      Het was het licht in de vooravond als het zo wat te duister begint te worden in de woonkamer maar als het 'licht' nog niet aanmoet.

      Maar toen we meer in het licht gingen staan tegen het raam, bleef die rozige schijn.
      Ik zal eens proberen te scannen.

      Comment


      • #4
        Er bestaat niet zo iets als een stomme vraag. Een vraag is de basis van- en voor kennis en ontwikkeling. Derhalve, BLIJF vragen.

        Kun je in de G1 de kleurbalans zelf instellen? Er zijn videocamera's die een witte lensdop hebben waarmee de witbalans kan worden ingesteld. Misschien heeft iemand in je omgeving zo'n ding en mag je de dop even lenen. Anders kan een goede fotograaf je helpen een goede witbalans in te stellen met zijn grijskaart. Opnames gemaakt, voor en na de instelling, zullen je kunnen vertellen of de automaat het goed doet of niet. Let wel, handmatige instellingen gelden uitsluitend ter plaatse.

        Hoe komen je foto's bij de afdrukker? Rechtstreeks, zonder tussen bewerking in Photoshop?
        Of ga je zelf nog wat nabewerken? Is er in Windows, als daarmee werkt, wel een kleurprofiel aan je camera verbonden? En is het kleurbeheer in Photoshop 'juist' ingesteld?

        Je kunt proberen de foto's direct van de camera of opslagmedium te laten afdrukken. Op die manier elimineer je de kans dat er kleurvertalingen plaatsvinden.

        Scannen om de foto's te laten zien is kleurtechnisch niet een goede methode. Je scanner hoort een eigen kleurprofiel in Windows te hebben maar is waarschijnlijk niet gecalibreerd. Er zullen dan redelijk oncontroleerbare kleurvertalingen plaatsvinden.

        Groetjes,
        Willem


        Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
        http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

        Comment

        Working...
        X