Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera raw voor Canon 5D MK 4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera raw voor Canon 5D MK 4

    Heren, ik werk met photoshop 6, dus zonder abonnement. Ik heb een nieuwe camera Canon 5D MK4. Waar vind ik de update hiervoor om verder te werken met Camera Raw? Bedankt.

  • #2
    Re: Camera raw voor Canon 5D MK 4

    Ik vrees dat je ofwel naar een abonnement gaat moeten overstappen, of van RAW ontwikkelaar veranderen. Ik vermoed dat het CS6 is dat je gebruikt. De laatste versie (die ik ook gebruik op Mac) is 13.0.6 x64.
    Een andere optie is omzetten naar DNG (via de gratis Adobe DNG Convertor).
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Camera raw voor Canon 5D MK 4

      D'er is blijkbaar nog iets anders van toepassing op de RAW foto's van je 5D MK IV, nl. 'dual pixel'. Ik ben daar niet in thuis, maar bij het artikel over ACR supported cameras-Canon, lees ik specifiek dit artikel: https://helpx.adobe.com/x-productkb/...l-raw-cr2.html

      Dus eerst de software van Canon (DPP), en met het resulterende tiff bestand kun je volgens mij jouw CS6 blijven gebruiken.
      Last edited by LesC; 5 juni 2018, 18:31. Reden: DPP ipv DCC
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Camera raw voor Canon 5D MK 4

        Het is inderdaad CS6. De optie "dual pixel" niet. Ik vrees dat inderdaad Adobe ons een abonnement wil aansmeren. Wel jammer, want eerst CS5 aankopen, daarna CS6 aankopen en nu in de steek gelaten daar Adobe...
        Mag ik vragen waar u versie 13.0.6 x64 voor Mac gevonden heeft?

        Comment


        • #5
          Re: Camera raw voor Canon 5D MK 4

          Die moet je in principe via Help>Updates... kunnen vinden. Maar de (allerlaatste!) update geeft toch maar toegang tot ACR 9.1.1, terwijl, als je bij ACR supported cameras gaat kijken (link hierboven al gegeven) je zult zien dat je voor je 5D MkiV ACR 9.7 nodig hebt.
          Ik zie wel dat de laatste "perpetual license" Lightroom (en ik heb geüpgrade tot LR 6.14) jouw Mk IV wel zou ondersteunen (LR 6.7 zou voldoende zijn).
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Camera raw voor Canon 5D MK 4

            Bedankt, in LR heb ik geen probleem maar, door mijn leeftijd misschien, hou ik toch zoveel mogelijk vast aan Photoshop.

            Comment


            • #7
              Re: Camera raw voor Canon 5D MK 4

              Zo, je beschikt over LR? In dat geval is het simpel. In plaats van in Adobe Bridge/ACR je RAW ontwikkeling te doen, doe je dat voortaan in LR. Ik weet het, voor LR moet je importeren, maar je hoeft niet meteen het bestand zelf in de Library te stoppen.
              Ik maak minder en minder gebruik van LR (van heel Adobe eigenlijk), maar heb altijd de Add-functie toegepast:
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment

              Working...
              X