Sinds eind vorige week ben ik de bezitter van een Nikon Coolpix 5700.
Voor de bewerking van de NEF bestanden (RAW) kan ik de bijgeleverde software van Nikon zelf, nl NIKON CAPTURE 3 gebruiken.
Helaas gaat het hier over een trialversie die maar 30 dagen meegaat.
Kent iemand een ander pakket om NEF bestanden te verwerken?
NikonView, die je er als het goed is ook bij hebt gekregen (neem ik aan?)
NikonView dient enkel om te bekijken en dergelijke (acdsee stijl) de capture kan je gebruiken om je camera aan te sturen en om andere tooncurves up te loaden naar je camera.. (toch bij de D-serie, weet niet van de coolpix)Originally posted by Erik Mansvelders
NikonView, die je er als het goed is ook bij hebt gekregen (neem ik aan?)
voor zover ik weet niet veel andere programma's daarvoor,.. ik ken wel de bibbble extensie voor photoshop die werkt ook goed, maar is ook met een trial. Kost gelukkig niet zoveel, en is handiger werken in PS, en ik vnd het ook beter werken (vlotter, handiger).
http://www.outbackphoto.com/reviews/...een bespreking
-Greetz-
Darn.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. - Mark Twain
Hallo Hugo,
Via de Nikon Vieuw, ga je naar de editor
Vandaar kan je de foto in Photoshop laden
Voor sommige bewerkingen in PS zal je de foto van 12 naar 8 bit moeten converteren in PS
Groetjes
Jo(han)
Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.
Dan ben je wel alle mogelijkheden die het RAW-formaat (witbalans nadien veranderen,...) kwijt natuurlijk, maar zo gaat het idd ook,...Originally posted by Jo
Hallo Hugo,
Via de Nikon Vieuw, ga je naar de editor
Vandaar kan je de foto in Photoshop laden
Voor sommige bewerkingen in PS zal je de foto van 12 naar 8 bit moeten converteren in PS
Groetjes
Jo(han)
-Greetz-
Darn.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. - Mark Twain
In NikonView kun je gewoon RAW-foto's editten (tenminste, aangezien je de camera pas een week hebt, ga ik ervan uit dat je geen al te oude versie van NikonView erbij hebt gekregen- ik heb v5). In NikonView klik ik met de rechter muisknop op een NEF-file en selecteer Edit. Daarna verschijnt een dialoogvenster waarin ik bv EV-waarde, witbalans ed kan wijzigen en de file kan opslaan.
Mocht je toch een oudere versie van NikonView hebben, kun je deze gratis via de Nikon-site upgraden. Geen 30-dagen versie dus, maar gewoon gratis voor Nikon-gebruikers (via de site van de NL-importeur moest ik bv eerst het serienummer van de camera invoeren voordat ik toegang kreeg tot het download-gedeelte). Nikon Capture is inderdaad, in tegenstelling tot NikonView, geen gratis programma (en daar zul je dus alleen 30-dagen trials van kunnen downloaden).
Er zit bij de software van de Nikon 5700 een plugin voor Fotoshop. Zodat je de RAW/NEF rechtstreeks in PS kunt openen.
Klopt, Nikon View 5 (inmiddels 5.14) kan het.
Je moet iig er een Nikon View bij je toestel gekregen hebben.
Heb je de versie 4 dan kan je de 5 downloaden, maar dat duurt wel even! Is echter wel de moeite waard.
Succes!
Dag dag
Vonne
The only real failure is to give up trying!
http://www.yvonnew.com
http://www.vonne.web-log.nl
and HFC forever!
oOps,.... allemaal gelijk en ik mis(!) Sorry!!![]()
@ Darn:
Dan ben je wel alle mogelijkheden die het RAW-formaat (witbalans nadien veranderen,...) kwijt natuurlijk, maar zo gaat het idd ook,...
![]()
Neen natuurlijk niet, wel de tools aanklikken natuurlijk.
Of doen zoals Erik schreef. Of je nu boven in de menubalk op "editor" klikt of rechts op de foto: dat is net hetzelfde
Jo(han)
Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.
Originally posted by Jo
@ Darn:
Dan ben je wel alle mogelijkheden die het RAW-formaat (witbalans nadien veranderen,...) kwijt natuurlijk, maar zo gaat het idd ook,...
![]()
Neen natuurlijk niet, wel de tools aanklikken natuurlijk.
Of doen zoals Erik schreef. Of je nu boven in de menubalk op "editor" klikt of rechts op de foto: dat is net hetzelfde
Maar ik denk dat je het ondertussen al gevonden hebt![]()
Jo(han)
jaDankje(!)
Maar de capture 3.5 wordt besteld
-Greetz-
Darn.
Capture 3.5 kan natuurlijk nog wel wat meer dan NikonView (vandaar dat de vriendelijke fabrikant er ons ook voor laat betalen ipv het gratis mee te leveren).
Overigens heb ik zojuist in het forum Camera's en Accesoires een topic genaamd Poor Mans Remote Capture gepost. Kan nog steeds niet zoveel als de commerciele capture 3.5 helaas, maar is wel gratis en werkt prima. Zie aldaar...
Voor de Nikon5000 werkt het in elk geval uitstekend, ik ben benieuwd of anderen met andere camera's dit ook kunnen gebruiken en welke opties ze hebben,
Erik
Aan iedereen die reageerde, mijn hartelijke dank.
Ik ontdek inmidddels de moeglijkheden van mijn nieuwe camera en van de RAW-bewerkingen en ben zeer aangenaam verrast.
Wat de camera betreft is het nog wat wennen. De overstap van de Olympus 3040Z (toch ook een zeer goed toestel!) is minder evident dan ik had gedacht. Maar zo weet ik toch weer wat te doen!
Groetjes, Hugo
Joepie.,.. Eindelijk is het dan zover...
Sinds deze middag de troste eigenaar van een 5700.
Ik hoop ook snel de vele mogelijkheden onder de knie te krijgen.
Nog starters tips van jullie ervaren knippers?
ps.Die plugin voor PS waar vind ik die ?
Groetz
Peter![]()
_--_