Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bewerken RAW of TIFF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bewerken RAW of TIFF

    hallo, croppen (uitsnede) doe ik op een RAW formaat , moet ik daarna de foto eerst omzetten naar TIFF of mag ik eventueel de belichting, tinten en schaduwen ook nog doen in de RAW formaat ??

    werkwijze nu :i

    Als ik een raw foto heb dan crop ik meestal als het nodig is en doe de belichting (+tinten , schaduwen hooglichten ....)

    Dan exporteer ik naar tiff formaat en doe de ruis bewerking in niksoftware en en de verscherping eventueel !

    Daarna exporteer ik de foto naar jpg formaat en naar een grootte dat ik wil. (of is het nodig dat ik in de stap hiervoor de tiff al verklein en dan de ruis doe en verscherping ?)
    Last edited by tav; 30 maart 2014, 21:49.

  • #2
    Re: bewerken RAW of TIFF

    Ken je de 7 stappen van Kelby, of de 11-12 stappen van Piet Vd Eynde (MoreThanWords hier op het forum)? Allemaal zaken die ik op het RAW-beeld doe alvorens in een bepaald formaat (voor mij is dat 16-bits PSD, maar als jij TIFF verkiest) verder te werken. Dan is het voor mij RAW Presharpener en Define, en dan begint mijn Photoshop werk. Op het einde van de rit, na opslag van een multilagig 16-bits PSD --> lagen verenigen, verkleinen, verscherpen met Nik Output Sharpener, veranderen van 16-bits naar 8-bits, profile checken, eventueel kader/signature... en opslaan als JPG.
    Maar op het RAW-beeld inderdaad al heel wat!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: bewerken RAW of TIFF

      Er wordt aangeraden te croppen heel vroeg bij Lightroom. Zo wordt het histogram aangepast aan het zichtbare deel van de foto en zo kan je verder beoordelen. Je kan bljven werken in Ligtroom en zo zijn de volgende bewerkingen minder zwaar.

      Comment


      • #4
        Re: bewerken RAW of TIFF

        Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
        Er wordt aangeraden te croppen heel vroeg bij Lightroom. Zo wordt het histogram aangepast aan het zichtbare deel van de foto en zo kan je verder beoordelen. Je kan bljven werken in Ligtroom en zo zijn de volgende bewerkingen minder zwaar.
        Dit wist ik nog niet, goede tip, thx.
        Groetjes,
        Dominic

        Comment


        • #5
          Re: bewerken RAW of TIFF

          Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
          Er wordt aangeraden te croppen heel vroeg bij Lightroom. Zo wordt het histogram aangepast aan het zichtbare deel van de foto en zo kan je verder beoordelen. Je kan bljven werken in Ligtroom en zo zijn de volgende bewerkingen minder zwaar.
          Idd goede tip wist ik ook nog niet
          Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
          www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

          Comment

          Working...
          X