Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bewerken met Digital Photo Professional

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bewerken met Digital Photo Professional

    Hello,

    Zette enkele maanden geleden mijn eerste stappen in digitale fotografie en maakte bij mijn eerste reisreportage meteen een echte beginnersfout : maakte 's avonds enkele manuele ("creatieve") opnamen waarbij ik de witbalans-instelling wijzigde van AWB naar gloeilampenlicht. Vergat echter die 's anderendaags terug te zetten, zodat ik nu met een honderdtal sterk blauw verkleurde dagopnames (in JPEG) zit... Kan iemand me een EENVOUDIGE manier uitleggen om die, liefst in batch, naar natuurlijke dag-kleurtemperatuur om te zetten? Het liefst met Digital Photo Professional, aangezien ik nog over geen andere software beschik... maar goede adviezen over andere (en betere) software zijn eveneens welkom! (camera: Canon Eos 450D)
    Dank bij voorbaat!

  • #2
    Re: Bewerken met Digital Photo Professional

    Ben geen kenner, maar ik denk dat je enkel in RAW de witbalans kunt omzetten.
    Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

    Comment


    • #3
      Re: Bewerken met Digital Photo Professional

      PS CS4 zodanig instellen dat ook JPEGs in "Adobe Camera RAW'(ACR) worden geladen, dan kun je de wb ook corrigeren, maar of je deze correctie ook kunt? Je kan altijd even een trial downloaden en proberen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Bewerken met Digital Photo Professional

        met canon DPP kan je de witbalans enkel veranderen als je in raw schiet

        schiet bij 'creatief modi' altijd in RAW !!

        Comment


        • #5
          Re: Bewerken met Digital Photo Professional

          In DPP kunt ge proberen met Tone curve adjustement in RGB uw kleur juist te zetten
          op zicht.
          Dit recept kunt ge saven en ook inladen en paste in uw volgende ingeladen foto's
          Alleen wat in RGB tab is uitgevoerd is toepasselijk voor Jpeg en Tiff Recept file , dus niet de witbalans enz uit de RAW tab.
          Last edited by dacale; 13 augustus 2009, 05:25. Reden: tekst wijziging
          Groeten Leon
          http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
          Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

          Comment


          • #6
            Re: Bewerken met Digital Photo Professional

            Misschien even een foto plaatsen zodat we kunnen zien of we deze nog kunnen bijwerken.
            Gr Ed
            Ik doe het met Canon
            Canon EOS 50 D Signa 70-200mm +converter 2.0/canon 100 f 2.8 mm /en de 400 mm f 5.6 /24-70 f2.8f en een setje tussenringen van Solinger

            Comment


            • #7
              Re: Bewerken met Digital Photo Professional

              Oorspronkelijk geplaatst door sidecar Bekijk bericht
              met canon DPP kan je de witbalans enkel veranderen als je in raw schiet

              schiet bij 'creatief modi' altijd in RAW !!
              waarom enkel creatief modi?
              Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

              Comment


              • #8
                Re: Bewerken met Digital Photo Professional

                Oorspronkelijk geplaatst door dacale Bekijk bericht
                In DPP kunt ge proberen met Tone curve adjustement in RGB uw kleur juist te zetten
                op zicht.
                Dit recept kunt ge saven en ook inladen en paste in uw volgende ingeladen foto's
                Alleen wat in RGB tab is uitgevoerd is toepasselijk voor Jpeg en Tiff Recept file , dus niet de witbalans enz uit de RAW tab.
                Sorry voor die wat late reactie door afwezigheid, maar hartelijk dank voor uw nuttige tip. Ik vermoedde al dat ik het in die richting moest zoeken, maar hoopte ergens dat er nog iets eenvoudigers bestond... Alleen zie ik niet goed hoe ik dat met die "tone curve adjustment" moet aanpakken. "curve"? "straight"? "RGB R G B"? "luminance RGB"? Waar begin ik mee? Hoeveel punten gebruik ik? Kunt u mij hierbij enkele tips geven of verwijzen naar een manual, of verkiest u dat ik eens één van de betrokken foto's doormail? Dank bij voorbaat voor de moeite!

                Comment


                • #9
                  Re: Bewerken met Digital Photo Professional

                  Oorspronkelijk geplaatst door denodeniet Bekijk bericht
                  Sorry voor die wat late reactie door afwezigheid, maar hartelijk dank voor uw nuttige tip. Ik vermoedde al dat ik het in die richting moest zoeken, maar hoopte ergens dat er nog iets eenvoudigers bestond... Alleen zie ik niet goed hoe ik dat met die "tone curve adjustment" moet aanpakken. "curve"? "straight"? "RGB R G B"? "luminance RGB"? Waar begin ik mee? Hoeveel punten gebruik ik? Kunt u mij hierbij enkele tips geven of verwijzen naar een manual, of verkiest u dat ik eens één van de betrokken foto's doormail? Dank bij voorbaat voor de moeite!
                  Post maar eens een link naar uwe foto .
                  dan heb ge waarschijnlijk meerdere kansen en oplosmogelijkheden ter aanbieding.
                  maar verreist was afwerken in DPP.
                  Groeten Leon
                  http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                  Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bewerken met Digital Photo Professional

                    Als ik me niet vergis, kan je foto per foto (ik weet dat je om batch vroeg...) een witpunt aanduiden met het pipetje. Misschien kan je daarmee verder ? Heb dit zelf wel nog niet geprobeerd, maar het wordt beschreven in de helpfunctie van dpp onder Tone Curve Adjustment.
                    Last edited by dgdirk; 31 augustus 2009, 20:42.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bewerken met Digital Photo Professional

                      Misschien helpt dit wel ..

                      http://www.usa.canon.com/dlc/control...ticleTypeID=49

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bewerken met Digital Photo Professional

                        Hello Dacale,
                        Dank voor je reactie, maar ik begrijp er eerlijk gezegd niet veel van... vond wel die link met het wereldbolletje, maar aangezien ik geen http-adres heb... ik weet ook niet wat "vervalt de [IMG] code" betekent... zoals ik bij het begin al schreef ben ik een debutant!
                        kan ik die foto(s) bijvoorbeeld niet gewoon naar je (mij nog onbekende) e-mail adres sturen?
                        Dank bij voorbaat!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bewerken met Digital Photo Professional

                          ik begrijp u nu nog minder , hebt ge nog nooit een foto op forum gezet , indien ja,link
                          plaatsen is indentiek voor U , ge plakt uw webadres van die foto in het venstertje na het
                          klikken op het blauwe bolletje indentiek zoals figuur invoegen.
                          maar als ge het voorbeeld van uw bericht bekijkt staat daar ipv een foto een ondestreept webadres vb
                          http://www.flickr.com/photos/8323118...22419/sizes/o/

                          ge ziet nu zet BD automatisch[URL= en [/URL] code ipv [IMG] en [/IMG]

                          die code's ziet ge voor het verzenden en ook als ge uw tread aanpast , anders staat daar alleen http adres van webspace of fotostack
                          Panoramio.com
                          Flickr.com
                          Canon online album
                          dit zijn enkele van de vele gratis , maar beperkt in upload, te gebruiken fotostacks.
                          Last edited by dacale; 5 september 2009, 06:38.
                          Groeten Leon
                          http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                          Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bewerken met Digital Photo Professional

                            Eindelijk wat tijd gevonden om hier werk van te maken! Ja, dit is inderdaad de eerste keer dat ik foto's op het forum zet (ik zei toch al dat ik een debutant was?)
                            Hopelijk maken de bijgevoegde links mijn probleem duidelijk. Het betreft 2 foto's van bekende onderwerpen : de beroemdste tempel van Petra (The Treasury) en de skyline van Aqaba, waarvan voldoende voorbeelden (met de juiste, natuurlijke kleur) op het internet te vinden zijn. Dank bij voorbaat voor elke succesvolle verbetering hieraan! [URL="http://www.flickr.com/photos/42426820@N02/3913610272/in/photostream/"] [URL="http://www.flickr.com/photos/42426820@N02/3913610774/in/photostream/"]

                            Denodeniet
                            PS : ik apprecieer enorm dat je me wegwijs helpt te maken, maar het veelvuldig gebruik in je antwoorden van typisch (mij onbekend) vakjargon maakt het begrijpen voor een debutant soms erg moeilijk (en ik ben echt geen imbeciel!)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bewerken met Digital Photo Professional

                              Met Picasa 3 (gratis te downloaden via google), kun je de witbalans nog aanpassen. Als je dubbelklikt op een foto, kom je uit bij basisbewerkingen, afstellen en effecten. Bij afstellen ga je naar het onderste: het pipet. Je klikt ermee op een wit gedeelte van de foto en je witbalans wordt ermee aangepast. Niet dat het zo denderend is maar je kunt er hopelijk nog wat mee redden.
                              http://www.paulvanrooy.be

                              Comment

                              Working...
                              X