Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste PC voor fotobewerking....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Beste PC voor fotobewerking....

    Met 1400 euro kun je wel een deftige "game-pc" op de kop tikken. Gamers hebben zowaar dezelfde vereisten als fotobewerkers. Het voorstel van Black Bandit "Medion" is zeker aan te bevelen. Zelf vorig jaar voor 1199 euro een Medion-bak gekocht (Windows7) en het werkt PERFECT! De aanwezige beeldschermkaart was zelfs sterk genoeg om een UHD-TV stabiel aan te sturen. Veel succes!

    Comment


    • #17
      Re: Beste PC voor fotobewerking....

      Oorspronkelijk geplaatst door Bangalore Bekijk bericht
      Waarom? Schollaert is met die onzin komen aanzetten, dus hij moet maar over de brug komen.
      Dat is GEEN onzin .. iedereen die actief met ICT bezig is weet dit al jaaaren ... djeezes ?? het Bang & Olufsen syndroom !? ik krijg onderhand de dunne van al die fanboys die niet eens in staat zijn (of het gewoon vertikken) om specs en prijzen te vergelijken en enkel naar de "mooie fruitboer meubels" zitten te kijken die ze voor hun dure centen krijgen ... en dan maar emmeren over "onderbouwde argumenten" .. heck dude, leer specs bekijken en de prijs die er aan vasthangt, misschien kom je dan ooit nog eens achter dat je 3x meer betaalt aan de fruitmarchand dan de waarde van wat je krijgt !
      Voor de rest mag iedereen zich wentelen in the appelmoes tot ze groen zien ...

      Comment


      • #18
        Re: Beste PC voor fotobewerking....

        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
        ...
        ..., Win 8 werd te snel uitgebracht en Win 8.1 vraagt veel van een machine, dat terwijl OSX nog steeds naar energiezuiniger en minder resources evolueert.

        ...
        Mijn advies ? beter uw huiswerk maken voor ge adviezen verstrekt die niet eens kloppen ...

        Comment


        • #19
          Re: Beste PC voor fotobewerking....

          Oorspronkelijk geplaatst door Lenty007 Bekijk bericht
          Met 1400 euro kun je wel een deftige "game-pc" op de kop tikken. Gamers hebben zowaar dezelfde vereisten als fotobewerkers. ...
          Sorry daar ben ik het ABSOLUUT NIET mee eens .. gamers geven een duizelingwekkende smak geld uit aan de grafische kaarten van hun PC ... om te "photoshoppen" heb je daar IMHO geen barst aan. Er zijn betere opties om je geld aan uit te geven (cpu type, geheugen, SSD)

          Comment


          • #20
            Re: Beste PC voor fotobewerking....

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Mijn advies ? beter uw huiswerk maken voor ge adviezen verstrekt die niet eens kloppen ...
            Jammer, ik blijf bij mijn MBPr met 512SSD.



            Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
            ...leeg...

            Comment


            • #21
              Re: Beste PC voor fotobewerking....

              @regulus Is er dan iets mis met kiezen voor een OS?
              ...leeg...

              Comment


              • #22
                Re: Beste PC voor fotobewerking....

                ik ben momenteel aan het kijken naar een zelfbouw werkstation met deze specs:

                Intel® Core™ i7-4930K Processor (12M Cache, up to 3.90 GHz)
                ASUS Rampage IV Formula ROG
                2 x Corsair® Vengeance Pro Series CMY16GX3M2A1866C9
                1 x SSD 512GB
                2 x HDD 3TB in raid 0
                PNY Quadro® K2000D 2GB GDDR5 384 Cuda Cores 51W

                Dit zou mijn nieuwe franken-station moeten worden. Ik heb nu wel gezien dat er een nieuwe quadro aan staat te komen dus het zal waarschijnlijk nog even wachten zijn tot die op de markt is.

                Dat gaat ongeveer een 2500 eurokes kosten maar dan heb je ook wat :-)

                Ik kies bewust voor een zelfbouw windows omdat je dan netjes zelf kiest wat je wel of niet steekt, zelf kiest welke chipset je neemt en je voor die prijs geen mac met die specs kan gekocht krijgen. Behalve dan als je naar een macpro gaat maar die zijn weer een pak duurder...
                Last edited by Jinkx; 20 augustus 2014, 12:21.
                FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                Comment


                • #23
                  Re: Beste PC voor fotobewerking....

                  Recente versies van Adobe PS etc maken voor veel van hun grafische functies en filters wel stevig gebruik van hardware acceleratie, indien aanwezig. Een videokaart met OpenGL 2.0 acceleratie en 1 GB videoram is wel een minimum. Anderzijds, zowat elke recente low-end Nvidia of ATI kaart is dus goed genoeg, tegenwoordig hebben zelfs die kaarten al 2 GB onboard.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                  Comment


                  • #24
                    Re: Beste PC voor fotobewerking....

                    Waarom werken de grafische mensen met een Mac?

                    Misschien een uitzondering:
                    Heb een foto gemaakt van 6,50 lang en 2,8 meter hoog aan 150 dpi met meerdere lagen, voor een IT manager, dit met een iMac 27 " i3 - 3,2 Ghz - 8 GB ram... hij kreeg de foto niet open op zijn sterke PC?
                    Hij was verwonderd wat deze Mac i3 aankon!?
                    Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Beste PC voor fotobewerking....

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Nog 1 kleinigheidje : dat er geen virussen bestaan voor Apple is dikke zever. Ze bestaan ook voor Linux, en er zitten jammer genoeg erge tussen : iemand die een Synology NAS heeft met de oude software en die Synolocker heeft zien passeren zal daar niet mee kunnen lachen hebben. Zorg er dus altijd voor dat je software up to date is, en je voorkomt al behoorlijk wat problemen...
                      20 jaar Apple en nog nooit 1 virus gehad.
                      Vriendelijke groet, laGrange
                      http://lagrange.1x.com
                      "You don't take a photograph, you make it" Ansel Adams

                      Comment


                      • #26
                        Re: Beste PC voor fotobewerking....

                        Oorspronkelijk geplaatst door Digi-art Bekijk bericht
                        Waarom werken de grafische mensen met een Mac?

                        Misschien een uitzondering:
                        Heb een foto gemaakt van 6,50 lang en 2,8 meter hoog aan 150 dpi met meerdere lagen, voor een IT manager, dit met een iMac 27 " i3 - 3,2 Ghz - 8 GB ram... hij kreeg de foto niet open op zijn sterke PC?
                        Hij was verwonderd wat deze Mac i3 aankon!?
                        Grafici werkten vooral met Apple omdat de software die zij nodig hadden in de beginjaren alleen voor Apple beschikbaar was. Quark Express, Photoshop, Framemaker e.d. Ook was er op de Mac goed kleurbeheer aanwezig en op de PC's van destijds niet.

                        Momenteel ben ik met mijn 9 jaren oud Toshiba laptopje met 4GB geheugen bezig met een Photoshop document van 150x150cm en 70 lagen. Het bestand is 450mb of zoiets en het is niet echt een probleem. Snel is vanzelfsprekend anders...
                        http://www.smuttynose.nl

                        Comment


                        • #27
                          Re: Beste PC voor fotobewerking....

                          Oorspronkelijk geplaatst door Digi-art Bekijk bericht
                          Waarom werken de grafische mensen met een Mac?

                          Misschien een uitzondering:
                          Heb een foto gemaakt van 6,50 lang en 2,8 meter hoog aan 150 dpi met meerdere lagen, voor een IT manager, dit met een iMac 27 " i3 - 3,2 Ghz - 8 GB ram... hij kreeg de foto niet open op zijn sterke PC?
                          Hij was verwonderd wat deze Mac i3 aankon!?
                          Dat zal dan aan de manager hebben gelegen. Er is geen foto denkbaar die niet op een willekeurige windows pc te open is...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lagrange Bekijk bericht
                          20 jaar Apple en nog nooit 1 virus gehad.
                          Dat weet je niet. Virussen doen hun werk het liefst zonder dat de gebruiker dat merkt...

                          Jan

                          Comment


                          • #28
                            Re: Beste PC voor fotobewerking....

                            Ik heb geen exact advies voor je, maar wil wel mijn ervaringen met je delen.

                            Toen ik een jaar of wat terug voor dezelfde keuze stond heb ik gekozen voor een iMAC. Aperture er op en gaan. Na jaren wintendo was het flink wennen en sommige zaken blijven behelpen (de "Finder" bijvoorbeeld vind ik een draak). Verder is de combinatie met sommige hardware om te huilen zo slecht. Ik heb een Canon Pixma Pro9500 Mk II printer en een ColorMunki kleurcalibratie-apparaat. Het maken van kleurprofielen voor deze printer is vrijwel niet te doen op de MAC - kleurmanagement blijft er met z'n tengels tussen zitten (en dat wil je nu juist NIET als je de proefdruk maakt voor de calibratie!). Het scherm is verder niet helemaal egaal qua lichtsterkte, in de hoeken is'ie gewoon wat donkerder. Het scherm spiegelt daarnaast behoorlijk - het was lang zoeken voordat ik een goede positie had gevonden waarin de achtergrond zo weinig mogelijk van invloed was op het scherm.

                            Qua software blijf ik zoeken naar de juiste tools en nu gaat Apple met Aperture stoppen (mijn versie ondersteunt overigens de RAF file van de Fuji X-T1 niet, dus ik moest sowieso op zoek naar andere software....).

                            Ik gebruikte de laatste tijd vooral Canon's DPP voor het verwerken van de RAW files van mijn 5DII maar met de uitbreiding van het arsenaal met de Fuji gaat dat niet werken natuurlijk. Toch naar LightRoom dan? Of afwachten wat Apple gaat doen met "Photos"? De iCloud gaat het niet worden wat mij betreft, nog meer vendor-lockin, daar zit ik niet op te wachten. Capture One misschien? Ergo, ik weet het nog niet.

                            De MAC is nog niet afgeschreven (nu ja, economisch vast wel, technisch natuurlijk nog lang niet), maar ik zit er dus nu wel over te dubben om hem toch maar te gaan vervangen door een windows machine. Aan de andere kant, dat windows 8... ik heb er nog geen fiductie in.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Beste PC voor fotobewerking....

                              Oorspronkelijk geplaatst door jev Bekijk bericht
                              Aan de andere kant, dat windows 8... ik heb er nog geen fiductie in.
                              Ik had eerst ook last met Windows 8, maar dan heb ik "Classic Shell" gedownload en geïnstalleerd, nu werk ik met die Windows 8 pc gewoon zoals ik dat vroeger deed met XP en Windows 7.

                              De X-Rite eye-one display 2 krijg ik op de Windows 8 pc niet meer aan de praat, er is ook nergens software te vinden waarmee die nog te gebruiken is (die wordt zelfs niet herkend als ik die aansluit).
                              Ze zullen bij X-Rite liever hebben dat je een nieuw apparaat koopt, daarom zorgen ze gewoon niet voor de aangepast software.
                              Klantvriendelijk is dat in ieder geval niet...

                              Maar voor alle andere randapparatuur was er geen enkel probleem, zelfs voor de al wat oudere Canon scanner was er nog software te vinden (met de stap van Windows 98 naar XP kon ik de scanner die ik daarvoor gebruikte ook weggooien).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Beste PC voor fotobewerking....

                                Hier een trouwe apple gebruiker ;-), die toch soms op een windows pc werkt. Uiteindelijk heb je als fotograaf een snelle processor nodig, een goed scherm en een heel goede grafische kaart en dat kan uiteraard zowel bij Windows als bij Mac. Ik zou hoe dan ook meteen zorgen voor voldoende werkgeheugen, want de files kunnen al eens behoorlijk veel ruimte innemen tijdens het bewerken. Zeker als je vnl met PS werkt en je meerdere files tegelijk hebt openhangen.

                                Dat gezegd zijnde, ben ik gewoon een apple fan en vind ik dat ze veel gebruiksvriendelijker zijn. Ik heb ook de indruk dat Adobe Creative Cloud eerder gemaakt is met een mac in het achterhoofd dan een windows.

                                Je kan trouwens voor minder geld dan je zou denken een goede mac aankopen. Het voordeel is ook dat de "goedkopere" toestellen nog steeds heel performant zijn. Het is niet omdat je voor mac kiest dat je meteen een MacPro moet nemen he ;-)

                                Comment

                                Working...
                                X