Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Benchmark voor fotobewerking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Benchmark voor fotobewerking

    Ik lees regelmatig dat de specificaties van een Mac niet 1 op 1 vergeleken kunnen worden met die van een Windows PC. Omdat ik op het punt sta een nieuwe computer aan te schaffen en er nog niet helemaal uit ben welk type het gaat worden, zou ik graag te weten komen welke benchmark wat jou betreft een goede indicatie geeft van de fotobewerkingsprestaties. Er zijn nogal wat combinaties van processor (Core 2, i5, i7...), geheugen (4, 8, ....) en videokaart mogelijk Uitgaande van bepaald budget zou ik dan kunnen nagaan welke configuratie de meeste waar (snelheid) voor zijn geld biedt.

    Bij voorbaat dank

    Humphrey

  • #2
    Re: Benchmark voor fotobewerking

    Heb even een iMac geconfigureerd.

    21.5 inch scherm
    3.33GHz Intel Core 2 Duo
    8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 4x2GB
    1TB Serial ATA Drive
    ATI Radeon HD 4670 256MB
    Apple Keyboard met numeriek toetsenblok (Belgisch) & Gebruikershandleiding (Engels)
    8x double-layer SuperDrive
    Apple Mouse
    PRIJS: 1709 euro incl. BTW

    voor een PC met +/- zelfde eigenschappen

    HP Pavilion p6320
    23" scherm (1920x1080)
    Intel Core i3 530 processor
    Windows 7 Home Premium 64-bit
    6GB DDR3 geheugen (3 x 2GB)
    1.5TB 5400rpm harde schijf
    ATi Radeon HD 5450 1GB
    Super Multi DVD-RW Dual Layer
    Gigabit LAN, HDMI, 15-in-1 kaartlezer
    Muis en toetsenbord, TV Tuner
    2 jaar garantie
    PRIJS: 979 euro

    hierbij laat je het scherm van 250 euro achterwege en kost je PC nog 729 euro.

    1709 - 729 = 980 Euro verschil.

    Uiteraard heb je een beeldscherm nodig. Ik opteer voo de EIZO COLOREDGE CG223W om binnen hetzelfde budget te blijven. Met z'n 22inch nog altijd groter dan da van een iMac en kost 889 euro. Uiteindelijk heb je in mijn ogen globaal gezien nu een veel betere PC dan een iMac en je bent bijna 100 euro goedkoper af.

    Het woord is nu aan de Mac-fans die gegarandeerd zullen zeggen dat ik hier een hoop BS zit te verkopen. Heb zelf een 'dure' Mac gehad, en ben blij dat ik daarvan verlost ben....
    Ontwikkeling van PC-onderdelen gaat sneller dan die van Mac, waardoor ze goedkoper en meer up-to-date zijn.

    Maar ja, smaken verschillen

    grt,
    Raf
    Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

    Comment


    • #3
      Re: Benchmark voor fotobewerking

      Hallo Raf,

      Dank voor je reactie. Het is overigens niet mijn bedoeling om de zoveelste Apple - Windows discussie los te maken hoor ... Ik sta op het punt een nieuwe computer aan te schaffen en probeer- los van aspecten zoals "looks", gebruikersvriendelijkheid enz ...-een indruk te krijgen hoe de prestaties van Apple zich tot die van een Windows PC verhouden bij een bepaalde configuratie. Mijn indruk- met name gegeven door Apple-gebruikers- is dat een Apple met minder specs toch in staat is om een beter uitgeruste Windows PC te evenaren.

      Comment


      • #4
        Re: Benchmark voor fotobewerking

        Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
        Hallo Raf,

        Dank voor je reactie. Het is overigens niet mijn bedoeling om de zoveelste Apple - Windows discussie los te maken hoor ... Ik sta op het punt een nieuwe computer aan te schaffen en probeer- los van aspecten zoals "looks", gebruikersvriendelijkheid enz ...-een indruk te krijgen hoe de prestaties van Apple zich tot die van een Windows PC verhouden bij een bepaalde configuratie. Mijn indruk- met name gegeven door Apple-gebruikers- is dat een Apple met minder specs toch in staat is om een beter uitgeruste Windows PC te evenaren.
        Dat was ooit zo toen de besturingssystemen nog een belangrijke rol speelden (nu zijn die ook niet onbelangrijk geworden uiteraard).
        Maar bij de verwerking van een pak foto's tegelijkertijd telt de rekenkracht en tegenwoordig onder de laatste Photoshop versies zelfs de power van de GPU mee. En daar is Apple nu niet bepaald altijd het stevigst uitgerust. Wat denk je dan zelf?
        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
        www.musicinframe.be

        Comment


        • #5
          Re: Benchmark voor fotobewerking

          Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
          Dat was ooit zo toen de besturingssystemen nog een belangrijke rol speelden (nu zijn die ook niet onbelangrijk geworden uiteraard).
          Maar bij de verwerking van een pak foto's tegelijkertijd telt de rekenkracht en tegenwoordig onder de laatste Photoshop versies zelfs de power van de GPU mee. En daar is Apple nu niet bepaald altijd het stevigst uitgerust. Wat denk je dan zelf?

          Mijn boerenverstand zegt me dat de snelheid waarmee iets wordt uitgevoerd zal afhangen van:

          1 de kwaliteit/mogelijkheden van de individuele hardwarecomponenten
          2 de wijze waarop de hardwarecomponenten met elkaar "samenwerken"
          3 hoe goed de software gebruik kan maken van de mogelijkheden van de hardwarecomponenten (kan me voorstellen dat nieuwe software-versies nodig zijn om optimaal te kunnen profiteren van de nieuwste componenten)

          Onderdeel 1 is relatief makkelijk na te gaan maar hoe de overige aspecten doorwerken in de prestaties is voor mij koffiedik kijken. Vandaar mijn vraag over het bestaan van een of andere benchmark die de fotobewerkingsprestaties van een configuratie duidelijk zou kunnnen maken.

          Voor mijn begrip: GPU zegt iets over de mogelijkheden van een videokaart?

          Comment


          • #6
            Re: Benchmark voor fotobewerking

            Hi,

            via deze link vind je een photoshop-benchmark die zowel op Windows als op Mac draait:

            http://www.kitguru.net/site-news/zar...benchmark-v14/

            Aan het einde van het artikel kan je hem ook downloaden....

            Greetz,


            JD

            Comment


            • #7
              Re: Benchmark voor fotobewerking

              Oorspronkelijk geplaatst door remorfer Bekijk bericht
              Hi,

              via deze link vind je een photoshop-benchmark die zowel op Windows als op Mac draait:

              http://www.kitguru.net/site-news/zar...benchmark-v14/

              Aan het einde van het artikel kan je hem ook downloaden....

              Greetz,


              JD
              Thanks voor deze link, ik ben hem nu aan het runnen op mijn MacBook Pro met CS4, ga hem vanavond eens thuis op mijn PC (ook met CS4) draaien ... en dan vergelijken.

              UPDATE : MacBook Pro 17", 2.8 Ghz Intel Core 2 Duo, 4gb 1067 Mhz DDR3 en 500 gb 7200 rpm SATA disk (ongeveer 2300 Euro zonder CS4) ... totaal voor de benchmark : 1056.2 seconden ...


              UPDATE 2 :
              PC 1 : Dell XPS8100 PC i7 860 2.80 Ghz, 8Gb 1.333 Mhz Dual Channel DDR3 (4x2Gb), 2Tb 7200 rpm (dual 1 TB Raid O) (ongeveer 949 Euro zonder CS4 en zonder scherm, wat op 259 Euro/stuk kwam Dell 2209WA) ... totaal voor de benchmark : 620.8 seconden ...

              PC 2 : Dell Inspiron 530, Intel Core 2 Dua E8400 3.00Ghz, 4 gb ram, 640 Gb HD 7200 rpm (ongeveer 800 Euro 2 jaar geleden zonder CS3) ... totaal voor de benchmark op CS3 804 seconden ...


              Dus 1000 Euro goedkoper ... en sneller ... je kan zeggen dat er nu een i7 in de MacBook Pro kan genomen worden, maar bottom line blijft dat de PC minstens even snel zal zijn en toch zowat 40% goedkoper is ... voor het prijsverschil PC/Mac koop je een officiële PhotoShop CS5 hé

              Mark
              Last edited by LamboCars; 23 juli 2010, 18:56. Reden: update PC
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

              Comment


              • #8
                Re: Benchmark voor fotobewerking

                Ahaa... en update twee (de pc) hopelijk op ongevree glijk(w)aardige specs?
                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                www.musicinframe.be

                Comment


                • #9
                  Re: Benchmark voor fotobewerking

                  Zelf ook even getest op mijn 4 jaar oude pc, ik wou het toch eens weten:

                  Intel Core 2 Duo 6600 (2.4Ghz), 2GB 1066Mhz Corsair Dominator DDR2 (op 800Mhz geclockt), Nvidia 8800GTX
                  Toendertijd kostte die iets van een 1000€, zonder HD's. Steken 4 WD's van 320Gb in.
                  Oh ja, Windows XP (32 bit)

                  Ik heb wel gemerkt dat die op momenten begon te swappen, dus 2GB ram is niet genoeg om die benchmark degelijk te
                  doen. Als ik ooit eens meer mem voorzie (gepland), zal ik die nog eens opnieuw draaien.

                  Totaal: 1046.4 seconden
                  Last edited by malavon; 23 juli 2010, 16:25. Reden: OS
                  Have fun!
                  EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

                  Comment


                  • #10
                    Re: Benchmark voor fotobewerking

                    Update van benchmark op de PC bijgevoegd ... resultaat zoals verwacht

                    Mac 1056.2 seconden <> PC 620.8 seconden

                    Heb er mijn 2 jaar oude PC ook nog even bijgezet, zelfs deze 'oude bak' haalt het in 804 seconden, en die heeft toen maar 850 euro gekost maar draait wel PhotoShop CS3 hé, dus niet echt te vergelijken jammer genoeg.

                    Mark
                    Last edited by LamboCars; 23 juli 2010, 18:57.
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Benchmark voor fotobewerking

                      Zo,

                      da's ook rechtgezet. Waar zitten de fanboys nu? Op hun duim te zuigen over intuitief gebruiksgemak en virussen zeker?
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Benchmark voor fotobewerking

                        Oorspronkelijk geplaatst door remorfer Bekijk bericht
                        Hi,

                        via deze link vind je een photoshop-benchmark die zowel op Windows als op Mac draait:

                        http://www.kitguru.net/site-news/zar...benchmark-v14/

                        Aan het einde van het artikel kan je hem ook downloaden....

                        Greetz,


                        JD
                        Bedankt Zelf behoor ik tot degenen (of moet ik zeggen de enige ....) die geen Photoshop gebruiken; ik heb echter een voorgevoel dat er vast wel enkele Photoshoppende collega BD-ers de score voor hun computer met ons zullen delen.

                        Oorspronkelijk geplaatst door malavon Bekijk bericht
                        Zelf ook even getest op mijn 4 jaar oude pc, ik wou het toch eens weten:

                        Intel Core 2 Duo 6600 (2.4Ghz), 2GB 1066Mhz Corsair Dominator DDR2 (op 800Mhz geclockt), Nvidia 8800GTX
                        Toendertijd kostte die iets van een 1000€, zonder HD's. Steken 4 WD's van 320Gb in.
                        Oh ja, Windows XP (32 bit)

                        Ik heb wel gemerkt dat die op momenten begon te swappen, dus 2GB ram is niet genoeg om die benchmark degelijk te
                        doen. Als ik ooit eens meer mem voorzie (gepland), zal ik die nog eens opnieuw draaien.

                        Totaal: 1046.4 seconden
                        Bedankt Malavon ....

                        Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                        Update van benchmark op de PC bijgevoegd ... resultaat zoals verwacht

                        Mac 1056.2 seconden <> PC 620.8 seconden

                        Heb er mijn 2 jaar oude PC ook nog even bijgezet, zelfs deze 'oude bak' haalt het in 804 seconden, en die heeft toen maar 850 euro gekost maar draait wel PhotoShop CS3 hé, dus niet echt te vergelijken jammer genoeg.

                        Mark
                        Merci Mark

                        Een eerste voorzichtige conclusie is dat de Apple van Mark bij deze benchmark qua prijs/snelheidverhouding niet bijster goed scoort. Ik ben benieuwd of andere Apple gebruikers dit ook onderschrijven ......

                        Comment


                        • #13
                          Re: Benchmark voor fotobewerking

                          Bij de Macs ligt de configuratie een beetje 'vast'. Daar zijn niet gigantisch veel opties.
                          Bij een pc kan je alle kanten uit qua HD's (van Eco's tot velociraptors), CPU's, en ook GPU's. wat tot een breed scala aan tijden zal leiden.
                          Ik zal dit weekend op mijn PC en op de laptop ook eens draaien.
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Benchmark voor fotobewerking

                            660.1 sec

                            AMD PhenomII X4 965 , 3.8Ghz / 4GB RAM 1400 Mhz CL7 DDR3 /onboard HD3300 128MB / OCZ Vertex 2 100GB SSD / Photoshop CS5
                            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                            Mijn bird foto's en urbex foto's

                            Comment


                            • #15
                              Re: Benchmark voor fotobewerking

                              Wat is eigenlijk het verschil tussen een Mac en een gewone windows pc dat zoveel mensen een Mac verkiezen voor fotobewerking?

                              Mijn vraag is eigenlijk waarom een mac zoveel beter is voor fotobewerking, want eigenlijk kan een windows pc met dezelfde specs toch exact hetzelfde doen? Want het valt mij op dat iedereen maar Mac zegt maar eigenlijk bar weinig argumenten hebben om hun menign te staven.

                              Volgens mij wordt het ook wat aangeleerd, als ik mijn vrienden bekijken die kunstschool doen die hebben allemaal een Mac, volgens mij alleen door de school. :P

                              Comment

                              Working...
                              X