Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alternatief voor LR ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alternatief voor LR ?

    Woensdagavond een alternatief gezien voor PS (Affinity) en dat heeft me toch doen besluiten dat ik eens moest nadenken over de toekomst van mijn fotobewerkings programma's.

    En eigenlijk ligt het pijnpunt vooral bij Lightroom : één van de sterke punten van lightroom is de database die er achter zit. Aan de hand van keywords, datum, camera, lens, extensie (tif of jpg of cr2 of nef of...) kan je makkelijk foto's terug vinden.

    Ook het gebruik van verzamelingen en slimme verzamelingen om foto's te groeperen per tema, om een serietje op te bouwen, om... vind ik super interessant.


    Met al het gedoe van Adobe de laatste tijd vraag ik me echter af of er voor specifiek deze functionaliteiten een alternatief is ?
    Last edited by Iegienie; 27 oktober 2017, 09:00.
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: Alternatief voor LR ?

    DxO Optics Pro zou ik zeggen is de moeite waard om eens te bekijken. Momenteel zo'n $ 199 en het programma is ook echt van jou.
    Geeft tientallen mogelijkheden om te sorteren en terug te vinden zoals LR. Als RAW bewerker misschien wel beter dan LR en ACR; vooral de RAW-ruisreductie is ongeëvenaard. Telkens er een nieuw cameramodel of lens op de markt komt krijg je die automatisch binnen als update. Het gebruik is heel intuïtief en zelfs op automatisch doet die het fantastisch. Werkt niet met layers maar dat zou kunnen veranderen in de toekomst zo ik had opgevangen.
    Er is een 30-day trial dus probeer het eens.

    Comment


    • #3
      Re: Alternatief voor LR ?

      Stel, je gebruikt DxO als camera converter + database, kan je dan zoals bij LR -> PS eventueel van DxO -> Affinity, of bijvoorbeeld van DxO naar Darktable (die nu blijkbaar in beta op windows draait) ?
      mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

      Comment


      • #4
        Re: Alternatief voor LR ?

        Rechts onderaan is het vakje "export". Daar kan je kiezen voor "export to application"; bij mij staat daar LR en PS. Je kan ook het formaat kiezen: tiff, dng of jpeg.
        Ik vermoed met tiff en dng dat je dan ook eenvoudig naar affinity en darktable zal kunnen gaan.
        Hun ondersteuning is echt zeer goed; heb ik het verleden al eens een vraag per e-mail gestuurd en daags nadien een vriendelijk antwoord gekregen.

        Comment


        • #5
          Re: Alternatief voor LR ?

          ok. interessant, dank je wel !
          mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

          Comment


          • #6
            Re: Alternatief voor LR ?

            Wat jij zoekt is een DAM, en dat is DxO, zelfs in z’n nieuwste versie van deze week, nog niet.
            MacPhun (eerst enkel voor Mac, nu ook voor de overkant) wordt SKYLUM. Geruchten gaan dat zij heel hard aan een DAM werken.
            ON1 RAW Photo 2018 ondersteunt nu al LR keywords e.d. en biedt zelfs een migratietool aan.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Alternatief voor LR ?

              En hoe ver staat darktable eigenlijk met deze dingen ?
              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

              Comment


              • #8
                Re: Alternatief voor LR ?

                Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                DxO Optics Pro zou ik zeggen is de moeite waard om eens te bekijken. Momenteel zo'n $ 199 en het programma is ook echt van jou.
                Geeft tientallen mogelijkheden om te sorteren en terug te vinden zoals LR. Als RAW bewerker misschien wel beter dan LR en ACR; vooral de RAW-ruisreductie is ongeëvenaard. Telkens er een nieuw cameramodel of lens op de markt komt krijg je die automatisch binnen als update. Het gebruik is heel intuïtief en zelfs op automatisch doet die het fantastisch. Werkt niet met layers maar dat zou kunnen veranderen in de toekomst zo ik had opgevangen.
                Er is een 30-day trial dus probeer het eens.
                De nieuwe optics Photolab eens snel getest. De NIK upoint Tech is aanwezig maar is er precies maar snel op het laatste moment ingezet en is niet echt geintregreerd met de rest van het product.
                Er is nog werk aan.

                voor mij lijkt een relatistisch alternatief : Capture One + Affinity maar ik stel geen hoge eisen aan DAM en Phototshop functionaliteit wel aan degelijke raw-bewerking. Helaas is de prijs van dit alles +/-3 jaar CC-Abb.
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

                Comment


                • #9
                  Re: Alternatief voor LR ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  ON1 RAW Photo 2018 ondersteunt nu al LR keywords e.d. en biedt zelfs een migratietool aan.
                  hun versie 2017 geevalueerd
                  - Lens+camera database is open source, veel combinaties worden gewoon niet herkent
                  - Basis raw bewerking is niet op hetzelfde niveau als LR / capture one (vind ik persoonlijk )
                  + veel functionaleit (fotobewerking + filters) op RAW en Bit level geintegreerd in 1 pakket.

                  migratietool niet geprobeerd, maar het blijft zoals overal heel beperkt omdat heel de RAWbewerking specifiek is voor elk product ( saturatie in LR is niet hetzelfde als saturatie in een ander pakket)
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: Alternatief voor LR ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                    De nieuwe optics Photolab eens snel getest. De NIK upoint Tech is aanwezig maar is er precies maar snel op het laatste moment ingezet en is niet echt geintregreerd met de rest van het product.
                    Er is nog werk aan.

                    voor mij lijkt een relatistisch alternatief : Capture One + Affinity maar ik stel geen hoge eisen aan DAM en Phototshop functionaliteit wel aan degelijke raw-bewerking. Helaas is de prijs van dit alles +/-3 jaar CC-Abb.
                    Dan ben je inderdaad even ver he...
                    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Alternatief voor LR ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                      hun versie 2017 geevalueerd
                      Waarom de 2018 niet geprobeerd. Dit is een beta3 versie waarvan de definitieve outroll binnen de week gepland is. Dus toch al redelijk functioneel.
                      Volgens de ON1 site worden lenzen en camera's op regelmatige basis geüpdatet.
                      Ik gebruik ON1 en tevreden voor de doeleinden waarvoor ik het nodig heb. Ook over hun RAW bewerking.
                      Natuurlijk heeft elk prg zijn voor en nadelen zoals elke gebruiker zijn voorkeuren en verwachtingen heeft. Het is natuurlijk wel zo elk (nieuw) fotoprogramma vergeleken wordt met LR en PS en dat daarom dezelfde mogelijkheden, toetsencombinaties en eindresultaat verwacht wordt.
                      mg,
                      Patric

                      Comment

                      Working...
                      X