Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Affinity - Luminar

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Affinity - Luminar

    Er zijn wat nieuwe spelers op de markt (nu ja, nieuw) zoals Affinity Photo en Luminar.

    Affinity wil een PS vervanger worden, en kan inderdaad heel wat. (zoals mij een HOF bezorgen;-) )
    Zo heeft het macro's die je zelf kan opnemen (zeg maar actions), een redelijk toegankelijke interface, focus merge, panorama, HDR merge ...
    Het is even wennen aan de persona's, die staan eigenlijk voor de manier waarop het programma zich 'gedraagt'. Bij het importeren van een RAW is de develop persona wat je eerst ontmoet, je kan die verlaten naar de Photo persona na de eerste aanpassingen (de Camera Raw zeg maar), en er is ook een export persona. (voor de volledigheid, er is ook een liquify en Tone Mapping persona).
    Affinty photo heeft een broertje: Affinity designer dat zich meer op ontwerpen richt, en er komt een Affinity Publisher (zomer 2018) waar ik persoonlijk ook naar uitkijk (old time Pagestream adept).
    Voor wie PS goed kent zal het overstappen redelijk meevallen, veel werkwijzen komen terug, lagen, masks etc.
    Wie hier mee wil aanvang is beter af met Luminar.

    Luminar werkt met 'filters' en 'workspaces' een beetje zoals LR, maar je kan je eigen 'workspace' of 'omgeving' aanmaken met de filters die je meest gebruikt: scherpte, brilliance, AI filter (redelijk intelligent) en zo verder. Wil je een andere filter toevoegen, dat kan. Wil je een preset toepassen (en er zijn er redelijk wat beschikbaar, gratis ook) dat kan ook, maar dan zie je alleen de filters van die preset, alle andere filter kan je zelf toevoegen;
    Je kan ook met lagen werken, non-destructief dus, EN ze zouden een DAM ontwikkelen. Dan is het helemaal een LR natuurlijk.

    Samen met Affinity zou Luminar wel eens een voltreffer kunnen zijn.

    En dan is er Pixelmator Pro, veel ambitie om ook een foto-editor te worden, maar nog wat jong. Wel eentje om in het oog te houden, men weet maar nooit.
    ...leeg...

  • #2
    Re: Affinity - Luminar

    Comment


    • #3
      Re: Affinity - Luminar

      Lieven, laatst nog Atentech Perfectly Clear tegengekomen.
      Het is een Stand Alone en een Plug-in voor Photoshop, Lightroom, Photoshop Elements, and PaintShop Pro, maar werkt ook als Externe Editor Foto's voor Mac, Aperture en Capture One.
      Veel meer kan ik er niet over zeggen, maar ik kom gelukkig nog steeds toe met mijn 'oude' CS6 + NIK + Raya 3.0 Pro en de laatste tijd ben ik bezig met Affinity. Luminar heb ik weer verwijderd van mijn Pc.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Affinity - Luminar

        Met ON1 kan ik het meeste aan, goeie DAM en goeie bewerkingsmogelijkheden, en als ik meer wil is er Affinity, een goed alternatief voor PS in mijn ogen, ze hebben ook een goed opleidingsboek.Gekocht en goed bevonden.
        Luminar is leuk, als het snel moet een goeie uitweg, ON1 is wel net NOG sneller, zolang Luminar geen DAM heeft maar die komt er aan, en dan beslissen zeker.
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Affinity - Luminar

          Wat ik ook nog heb is Oloneo PhotoEngine. Gebruik het zeer weinig en had ik beter niet gekocht.
          En LR maar dat ligt daar maar te liggen. Ik snap er niks van en als je Photoshop hebt waarom zou je eigenlijk nog LR voor nodig hebben?
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Affinity - Luminar

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            ...
            En LR maar dat ligt daar maar te liggen. Ik snap er niks van en als je Photoshop hebt waarom zou je eigenlijk nog LR voor nodig hebben?
            Tja, nu dwing je me bijna ( ) om Adobe te gaan verdedigen, maar ik denk dat de meesten de vraag andersom zouden stellen: waarom PS als je LR al hebt? Al hebben wij daar natuurlijk ook meteen een antwoord op: lagen/laagmaskers...
            Voor RAW-ontwikkeling is Lightroom toch te verkiezen boven Adobe Camera RAW tussen Bridge en PS, al is het niet meer zo eenvoudig.

            Maar ik ben bijna weg bij Adobe. Enkel, als het snel moet gaan, zal ik PS6 nemen ipv Affinity Photo, omdat ik daar nu eenmaal veel ervaring mee heb.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Affinity - Luminar

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Maar ik ben bijna weg bij Adobe. Enkel, als het snel moet gaan, zal ik PS6 nemen ipv Affinity Photo, omdat ik daar nu eenmaal veel ervaring mee heb.
              Dat is volgens mij het grootste probleem waarmee de nieuwe spelers op de markt te maken hebben: ervaren user base.
              Zoek je tutorials voor specifieke technieken in LR en PS, dan vind je er tientallen tot honderden.
              Doe je hetzelfde voor Affinity of Luminar, dan is het toch wat moeilijker.

              Comment


              • #8
                Re: Affinity - Luminar

                Hier enkele video's in het Nederlands: https://vimeo.com/album/4446663/sort.../format:detail
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Affinity - Luminar

                  Op Youtube staat het vol, Affinity heeft een zeer goed boek met praktijklessen en praktijkfoto's, Nicolesy heeft lessen klaar voor Luminar, akkoord niet altijd in het Nederlands, maar wie kent er tegenwoordig geen Engels meer door het internet? (retorische vraag, geen reactie op nodig).
                  ...leeg...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Affinity - Luminar

                    CVO de verdieping(Heusden Zolder) geeft zelfs cursussen fotobewerking met Affinity. Aangenaam verrast eigenlijk, ik kwam er toevallig terecht en mijn oog viel daar op.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Affinity - Luminar

                      Oorspronkelijk geplaatst door Snowy Bekijk bericht
                      CVO de verdieping(Heusden Zolder) geeft zelfs cursussen fotobewerking met Affinity. Aangenaam verrast eigenlijk, ik kwam er toevallig terecht en mijn oog viel daar op.
                      Zou dat met plezier willen volgen ware het niet dat het een beetje te ver is.
                      Hopen dat ze het ook in Mol willen geven.
                      Last edited by Red Falcon; 17 mei 2018, 23:28.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment

                      Working...
                      X