Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdruk bij 2 verschillende centrales, enorm kleurverschil, waar zit de fout?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afdruk bij 2 verschillende centrales, enorm kleurverschil, waar zit de fout?

    Even een vraagje, en er al meteen bij zeggen dat ik echt dringend werk moet maken van een workshop of opleiding kleurbeheer want ik blijf hier mee knoeien!
    Dat is mijn voornemen voor 2017 alvast

    Ik liet vorige week een kerstkaartje afdrukken bij de drukker waar ik heel regelmatig mee samenwerk, het was een Photoshop-bestand (met erin een foto in sRGB). Eenmaal het kaartje klaar heb ik dit geopend in Indesign om er een bleed aan toe te voegen, waarna ik er een PDF van heb gemaakt en deze naar de drukker gestuurd. De afdruk die ik achteraf kreeg was perfect van kleur, precies zoals op mijn gekalibreerd scherm.

    Maar omdat ik vorig jaar met kerst kaartjes had laten afdrukken bij een andere afdrukcentrale (ik weet niet of ik dit mag vermelden maar het was flyer.be), en ik toen de kaartjes veel mooier vond (dikker papier en een glanslaag erover), besloot ik om hetzelfde kaartje nogmaals te laten afdrukken, deze keer dus bij flyer.be. Omdat flyer.be CMYK bestanden vraagt aan te leveren, heb ik de originele PSD omgezet naar CMYK (via Edit-Convert to profile). Daarna heb ik dit bestand opgeslagen als JPEG en zo verstuurd naar flyer.be. Vandaag kreeg ik het resultaat thuis opgestuurd... en het trekt op niks! Het kleurverschil met de kaartjes van de drukker is enorm, de huidtinten zijn ipv roze eerder oranje-rood-achtig.

    Waar ben ik in de fout gegaan, of als ik niet in de fout ben gegaan, hoe kan ik zoiets in de toekomst vermijden?

    Hopelijk kan iemand me dit even helpen oplossen.

    Alvast bedankt in ieder geval!
    Last edited by fenix; 20 december 2016, 18:05.
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: Afdruk bij 2 verschillende centrales, enorm kleurverschil, waar zit de fout?

    Ik volg even: identiek hetzelfde meegemaakt.
    Als bedankingskaart een afdruk laten maken bij de lokale fotoboek. Als herinnering nog een fotoboek laten maken met deze foto erin. Het resultaat was immens groot.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

    Comment


    • #3
      Re: Afdruk bij 2 verschillende centrales, enorm kleurverschil, waar zit de fout?

      Als het perfect moet zijn, dan moet je eigenlijk ook de foto van een standaard kleurkaart gemaakt in zelfde omstandigheden en onder hetzelfde bestandstype mee sturen,
      maar ik vrees ervoor of die online drukcentrales zich daar zullen mee bezig houden.
      Maar zo te zien kan je op hun site ook je ongenoegen uiten of contact opnemen stel hun rechtstreeks de vraag,
      als het aan hun ligt zullen ze je bestelling hoogst waarschijnlijk hernemen en zelf de kleur aanpassen.
      Last edited by Guest42; 22 december 2016, 08:07.

      Comment


      • #4
        Re: Afdruk bij 2 verschillende centrales, enorm kleurverschil, waar zit de fout?

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Maar zo te zien kan je op hun site ook je ongenoegen uiten of contact opnemen stel hun rechtstreeks de vraag,
        als het aan hun ligt zullen ze je bestelling hoogst waarschijnlijk hernemen en zelf de kleur aanpassen.
        Daar ben je vet mee als het om kerstkaartjes gaat en je de slechte kaartjes op 20 december ontvangt. Een herdruk zou je veel kans pas na kerstmis ontvangen
        Ik heb deze firma trouwens op 20 december gecontacteerd hierover, maar wacht nog steeds op antwoord.

        Neen, een les die ik hier uit geleerd heb is de volgende; Ik probeer vanaf nu zoveel mogelijk zelf af te drukken vanaf mijn gekalibreerd scherm en met de juiste printerproielen. Ik deed het in dit geval niet omwille van tijdsgebrek (en ook omdat ik sommige dingen niet kan, zoals bvb een glanslaag op de foto zetten).

        Wat je zelf doet, doe je meestal beter! Dit geldt blijkbaar zeker ook in dit geval!
        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

        Comment


        • #5
          Re: Afdruk bij 2 verschillende centrales, enorm kleurverschil, waar zit de fout?

          Eigenlijk zou je bij een afdrukcentrale steeds het kleurprofiel moeten opvragen waarmee ze afdrukken.
          Met dat profiel kan je dan je foto's afwerken zodat ze identiek zijn, het enige wat dan nog kan schelen is hoe licht of hoe donker de afdruk is

          Afdrukcentrales gebruiken niet allemaal hetzelfde printprofiel, daar zit soms een wereld van verschil in
          Bij de betere afdrukcentrales kan je dat profiel vinden op hun site of kan je dit zonder probleem doorgemaild krijgen

          hierbij een voorbeeldje https://www.profotonet.nl/support/be...nt-aan/item183

          grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 22 december 2016, 20:01.
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Afdruk bij 2 verschillende centrales, enorm kleurverschil, waar zit de fout?

            Ik doe dat ook met de kleurprofielen van profotonet.
            Nooit geen problemen mee gehad.

            Comment

            Working...
            X