Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Achtergrond wazig maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Achtergrond wazig maken

    Ik gebruik photoshop 7 en cs

    Heb zaterdag enkele foto's gemaakt tijdens ene sportwedstrijdje voor kids en wil de storende elementen op de achtergrond wazig maken maar weet niet hoe
    ik het moet doen

    bv deze foto's
    http://users.pandora.be/henrike/miniemen_in_hoevenen.htm

    Kan iemand mij de werkwijze uitleggen aub

    Alvast bedankt
    Last edited by Henri; 25 oktober 2004, 07:14.
    Groetjes
    http://www.vehe.be

  • #2
    Re: Achtergrond wazig maken

    Ik zou het als volg doen.
    1. Selecteren wat je scherp wil houden
    2. Selectie omkeren
    3. En dan een fliter (vb. Gausssiaans vervagen) kiezen bij vervagen.
    4. Deselecteren

    Er zijn misschien andere en betere methodes maar zo doe ik het.
    Cypho
    Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

    Comment


    • #3
      Re: Achtergrond wazig maken

      Bij het maken van dergelijke opnames kan je beter vertrekken van een juist objectief en werken op tele en een grote opening 2.8 tot 3.5 op 200 mm zou je beelden geven waar de achtergrond onscherp zou zijn. Bij gebruik van een DSLR wel te verstaan, met compactje ben je steeds op groothoek bezig en werk je met een veel grotere dieptescherpte.

      Voor de beelden die je toont te voorzien van een onscherpe achtergrond dien je het onderwerp te selecteren met het door U gewenste selectie gereedschap de selectie omkeren en dan de filter Blur te gebruiken. Ik kies voos Gaussian blur met een zelf te bepalen %. Die gaat goed voor één onderwerp maar als er veel spelers zijn is het wel een heel werk om die voor ieder beeld te gaan selecteren.
      Last edited by Digipics357; 25 oktober 2004, 07:48.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Achtergrond wazig maken

        Bedankt voor de snelle reactie's
        Groetjes
        http://www.vehe.be

        Comment


        • #5
          Re: Achtergrond wazig maken

          Oorspronkelijk geplaatst door cypho
          Ik zou het als volg doen.
          1. Selecteren wat je scherp wil houden
          2. Selectie omkeren
          3. En dan een fliter (vb. Gausssiaans vervagen) kiezen bij vervagen.
          4. Deselecteren

          Er zijn misschien andere en betere methodes maar zo doe ik het.
          na stap 1 of 2 (volgorde maakt niet zo uit) zou ik het geselecteerd gebied doezelen/feather met een straal van 15-45 pixels zodat de overgang tussen het wazig en niet wazige gedeelte minder abrupt is.


          groeten

          Comment


          • #6
            Re: Achtergrond wazig maken

            Oorspronkelijk geplaatst door cypho
            Ik zou het als volg doen.
            1. Selecteren wat je scherp wil houden
            2. Selectie omkeren
            3. En dan een fliter (vb. Gausssiaans vervagen) kiezen bij vervagen.
            4. Deselecteren

            Er zijn misschien andere en betere methodes maar zo doe ik het.
            Er is wel een nadeel bij deze methode. Als je als voorbeeld de 1ste foto gaat bewerken: je selecteert dus de miniemen, maar door de selectie om te keren is de achtergrond wazig, maar wordt ook de voorgrond wazig en dat geeft een onnatuurlijk effect (alsof je de voetballers op een onscherp voetbalveld plakte). Bij dit soort van foto's is het beter een selectie te maken van hetgeen je onscherp wil maken en niet hetgeen je scherp wil laten.

            Zie verschil:
            Selectie miniemen


            Selectie achtergrond


            Staar je niet blind op het resultaat, de selectie was met de grooooove borstel Maar het verschil is duidelijk. De perfectie zal wel enige tijd in beslag nemen.

            Oli.

            Comment


            • #7
              Re: Achtergrond wazig maken

              Dat is inderdaad stukken beter Oliver
              Cypho
              Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

              Comment


              • #8
                Re: Achtergrond wazig maken

                Heb er gisternavond enkele uurtjes aan bezig geweest en moet zeggen bovenstaandresultaat haal ik niet .Is niet zo simpel ,oefenen en oefenen .
                Was van zin zo een tekenpen aan te schaffen ,denk dat dat beter zal gaan.

                Alvast bedankt voor de resultaten die zijn inderdaad al een stuk beter.
                Last edited by Henri; 26 oktober 2004, 06:31.
                Groetjes
                http://www.vehe.be

                Comment


                • #9
                  Re: Achtergrond wazig maken

                  Een tekenpen zal het zeker een stuk eenvoudiger maken! Zeker kopen dus, je zult er geen spijt van krijgen.

                  Het enige minpuntje van een tekenpen is dat je er in het begin wel wat aan moet wennen, maar dan.....gaat er een wereld voor je open.
                  Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                  --------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Achtergrond wazig maken

                    Als je een 'echte' out-of-focus blur wilt is gaussian blur eigenlijk de verkeerde filter. Je haalt die processed backgrounds er zo uit.
                    In Photoshop CS zit ook ergens een 'Lens Blur' tussen de filters. Die geeft een mooie bokeh aan de achtergrond, wat je vooral merkt in de highlights.
                    http://www.computer-darkroom.com/tut...tutorial_9.htm
                    ___________________________________

                    Comment


                    • #11
                      Re: Achtergrond wazig maken

                      welk soort tekenpen bedoelen je?? en hoe werkt dat ding?Wat kost het??
                      Waar te vinden?Als ik denk wat het is dat jullie bedoele ;interessert het mij wel enorm.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Achtergrond wazig maken

                        @Demuro: enkele keywords: WACOM en Graphire3..

                        http://www.my-graphire.com/main.asp?lang=3

                        Wacom is een van de betere merken van tabletten. Het grote verschil met de 'goedkope' (vb Trust) is dat de Wacoms geen batterijen in de pen hebben. De Grapphire3 is een goede optie voor de hobbyist.

                        Kostprijs... afhankelijk van type en grootte (je vindt ze in A6 - A5 - A4 - A3) maar A6 is eigenlijk al voldoende om wat te retoucheren in Photoshop. Een Grapphire3 A6 kost je < €100, maar Wacom zelf verkoopt ze ook in occasie (demo modellen?).

                        http://www.wacom-shop.net/cgi-bin/wacom.storefront/EN

                        Ik heb zelf ook nog geen tablet maar zoek ook een aan te schaffen. Misschien ga ik nog even wachten op Santa en meteen voor een Intuos3 gaan :-)
                        Last edited by faiser; 26 oktober 2004, 14:29.
                        ___________________________________

                        Comment


                        • #13
                          Re: Achtergrond wazig maken

                          Wat ik altijd doe om de achtergrond wazig te maken is het volgende:
                          * laag dupliceren
                          * 1 laag blurren (of wat dan ook)
                          * Nu op die laag een masker tekenen om af te bakenen wat wazig moet zijn en wat niet.

                          Het voordeel is hier dat je het masker kan bijwerken tot je tevreden bent en ook met zones kan werken die meer of minder wazig zijn (je kan op je masker ook een kleur(grijs)verloop leggen) .
                          Als je met een selectie werkt is dat zo definitief

                          Eigenlijk is dit voor mij de basis bij bijna alle bewerkingen
                          laag dupliceren, bewerking op duplicaat en masker voor selectieve toepassing.
                          Groetjes,
                          FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                          * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                          Comment


                          • #14
                            Re: Achtergrond wazig maken

                            Als je dat met één foto wil gaan doen is het te doen, maar met al je foto's dat kan je nooit mooi krijgen. Je kan beter de achtergrond iets donker maken.
                            "Photos capture a moment in time. But the full story is always lost"
                            Member of Han Fan Clan
                            Visit my http://www.hanvogel.web-log.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: Achtergrond wazig maken

                              Wat betreft de teken-tablets:

                              Er is pas nog een thread geweest. Daarin heb ik en nog anderen zitten stoefen over het model wat in de Mediamarket te koop stond (in hasselt). Dit was een aanbieding (en die was idd wél goedkoop): 30€

                              Het ging hier om een model van Dataline maar als je op het stickertje keek op de onderkant dan stond er ineens toch Wacom op!!!! De grootte was A6. ik ben er nog steeds zéééééééééééééér tevreden van.

                              ik weet niet of ze nog in voorraad zijn in de Mediamarket.

                              ps: dit is trouwens zowat hetzelfde model als ze in het voorjaar in de Ali verkochten.

                              Comment

                              Working...
                              X