Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Achtergrond veranderen in Photoshop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Achtergrond veranderen in Photoshop

    hallo,

    naar aanleiding van deze post van een uil kreeg ik de opmerking om de achtergrond van de foto zwart te maken.

    Ik was wel akkoord en heb dit geprobeerd in PS via een laagmasker en een zwarte achtergrond... (zowat de manier om een foto gedeeltelijk z/w te maken).

    Ik ben echter niet 100% tevreden over het resultaat dus zou ik willen weten hoe dit het beste gedaan wordt.

    Hier is het origineel en de herwerking (laat de compo enzo maar buiten beschouwing he) :

    Origineel :



    Herwerkt :



    Alvast bedankt voor alle hulp!
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site


  • #2
    Re: Achtergrond veranderen in Photoshop

    Je hebt de achtergrond te donker zwart gemaakt.

    Dupliceer je laag, en begin met wat kloon werk van de achtergrond (onderste laag).
    Wat je verder ook kunt doen is gradient vullen, hier een noise filter overheen en deze weer een gausiant blur filter geven.

    Vervolgens de bovenste laag een mask geven zodat enkel de uil getoond wordt.
    Ik heb ook nog een laag toegevoegd die een enige schaduw toond (zo als deze ook op het orgineel te zien is)



    Lagen:

    Last edited by Streetedge; 8 augustus 2007, 10:21.
    Album: http://www.webmeester.com/

    Comment


    • #3
      Re: Achtergrond veranderen in Photoshop

      Oorspronkelijk geplaatst door Streetedge Bekijk bericht
      Je hebt de achtergrond te donker zwart gemaakt.

      Dupliceer je laag, en begin met wat kloon werk van de achtergrond (onderste laag).
      Wat je verder ook kunt doen is gradient vullen, hier een noise filter overheen en deze weer een gausiant blur filter geven.

      Vervolgens de bovenste laag een mask geven zodat enkel de uil getoond wordt.
      dus op die manier had ik het bij het rechte eind... ik heb dus de Background layer gedupliceerd en er een laagmasker bijgezet... Dan geprobeerd om enkel de uil weer te geven maar dit is niet zo evident... Hoe haal jij de uil eruit?

      de achtergrond is inderdaad wat TE zwart ja...

      alvast bedankt voor de tip... keep'em coming
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Achtergrond veranderen in Photoshop

        Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
        Hoe haal jij de uil eruit?
        Selecteer de uil met de magnetic laso tool (door het grote contrast met achtergrond en uil kom je hier al een heel eind mee!)

        Vervolgens flink inzoomen en met de lasso tool foutieve stukken verwijderen / toevoegen (<SHIFT> inhouden is toevoegen, <CTRL> inhouden is verwijderen).

        Selectie omdraaien (<CTRL><SHIFT><I>)

        Select, Feather 2px. toepassen.

        Deze selectie gebruiken om je mask te vullen (zie eerste post laag "uil")
        Album: http://www.webmeester.com/

        Comment


        • #5
          Re: Achtergrond veranderen in Photoshop

          Omdat er hier een duidelijke afscheiding tussen de uil en de achtergrond is, kan je met het magnetisch lasso tool vrij snel de uil isoleren. Als er fijne veertjes (of menselijk haar) moeten gemaskeerd worden, zal dit niet lukken met het lasso tool. Dan moet je tools zoals "Vertus Fluid Mask" gaan gebruiken. Dit vergt wel veel meer werk en geduld.
          Ook is een wazige achtergrond waarin de kleuren van het hoofdonderwerp verdonkerd voorkomen vaak een goede keuze:

          mijn foto's: www.reneheylen.be

          Comment


          • #6
            Re: Achtergrond veranderen in Photoshop

            Oorspronkelijk geplaatst door dzumbo Bekijk bericht
            Ook is een wazige achtergrond waarin de kleuren van het hoofdonderwerp verdonkerd voorkomen vaak een goede keuze:
            Goeie tip!!! Ziet er inderdaad goed uit......

            Ben alleen van mening dat je jouw bewerking te scherp hebt gemaakt. Door de enorm onscherpe achtergrond vind ik hem dan iets onnatuurlijk overkomen. Mischien ook wat noise toevoegen aan je achtergrond??????

            mijn poging nr. 2:
            Album: http://www.webmeester.com/

            Comment


            • #7
              Re: Achtergrond veranderen in Photoshop

              geef mij toch maar de versie van dzumbo. Die aanmerkelijk meer "diepte"
              Website : www.alextimmermans.com
              Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
              Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

              Comment


              • #8
                Re: Achtergrond veranderen in Photoshop

                Oorspronkelijk geplaatst door Streetedge Bekijk bericht
                Selecteer de uil met de magnetic laso tool (door het grote contrast met achtergrond en uil kom je hier al een heel eind mee!)

                Vervolgens flink inzoomen en met de lasso tool foutieve stukken verwijderen / toevoegen (<SHIFT> inhouden is toevoegen, <CTRL> inhouden is verwijderen).

                Selectie omdraaien (<CTRL><SHIFT><I>)

                Select, Feather 2px. toepassen.

                Deze selectie gebruiken om je mask te vullen (zie eerste post laag "uil")
                de magnetic lasso had ik al ontdekt ja... ik wist alleen niet dat (laat staan hoe) je die selectie nadien kon aanpassen.

                Wat doet die feather precies? werkt dat ook op beestjes zonder pluimen?

                (dat laatste was uiteraard een grap )
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #9
                  Re: Achtergrond veranderen in Photoshop

                  zo iets dan misschien?

                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: Achtergrond veranderen in Photoshop

                    verzacht de rand van een uitgesneden voorwerp zodat deze natuurlijker overkomt bij plakken, of van een geselecteerd voorwerp met lasso tool en dergelijke. Je snapt de bedoeling wel denk ik

                    Hans
                    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                    Comment


                    • #11
                      Re: Achtergrond veranderen in Photoshop

                      Oorspronkelijk geplaatst door FJRrider38 Bekijk bericht
                      verzacht de rand van een uitgesneden voorwerp zodat deze natuurlijker overkomt bij plakken, of van een geselecteerd voorwerp met lasso tool en dergelijke. Je snapt de bedoeling wel denk ik

                      Hans
                      dat dacht ik meteen toen ik de foto in zijn geheel zag ja... doe je dat met die feather dan misschien?
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #12
                        Re: Achtergrond veranderen in Photoshop

                        Oorspronkelijk geplaatst door dzumbo Bekijk bericht
                        Omdat er hier een duidelijke afscheiding tussen de uil en de achtergrond is, kan je met het magnetisch lasso tool vrij snel de uil isoleren. Als er fijne veertjes (of menselijk haar) moeten gemaskeerd worden, zal dit niet lukken met het lasso tool. Dan moet je tools zoals "Vertus Fluid Mask" gaan gebruiken. Dit vergt wel veel meer werk en geduld.
                        Ook is een wazige achtergrond waarin de kleuren van het hoofdonderwerp verdonkerd voorkomen vaak een goede keuze:

                        (deze vind ik echt prachtig ....dat tooltje wat je noemt, vind je dat ook in PSP X?) Thx
                        Nikon D300+ Nikkor 18-200mm + Nikkor 70-300mm + Sigma Nikon SB 600 + Nikkor 50mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: Achtergrond veranderen in Photoshop

                          Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                          dat dacht ik meteen toen ik de foto in zijn geheel zag ja... doe je dat met die feather dan misschien?
                          Ik was inderdaad feather aan het uitleggen.
                          Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                          Comment

                          Working...
                          X