Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Achtergrond veranderen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Achtergrond veranderen?

    Als iemand een GIMP-klooier zoekt, dan ben je bij mij aan het juiste adres.
    Als ik een GIMP-expert zoek, dan ben ik - hoop ik - hier aan het juiste adres.

    Ik probeer soms wat te spelen in GIMP en had onlangs een foto die zich leende voor een schoolvoorbeeld achtergrond bewerken.



    Mijn enige probleem is dat het mij absoluut niet lukt zoals het zou moeten.

    Ik gebruik meestal deze tutor voor het werkje, maar ik blijf meestal met artefacten zitten die vooral te maken hebben met de selectie.

    Wat moet ik doen om die selectienaden niet zo hard te zien.
    Of heeft iemand de energie om mij stap voor stap uit te leggen hoe het moet.

    Bij ingevoegde foto zou ik bv. de achtergrond door iets meer natuurlijk kunnen veranderen...
    Al doende leert men...

    Flickr

  • #2
    Re: Achtergrond veranderen?

    Dit is meer een foto waar (ik) de achtergrond volledig geel zou maken met het emmertooltje!

    Sorry, maar het is niet anders
    Raf'ken
    00.00 Gone

    Comment


    • #3
      Re: Achtergrond veranderen?

      Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
      Dit is meer een foto waar (ik) de achtergrond volledig geel zou maken met het emmertooltje!
      Maar daarmee is het probleem nog niet opgelost. De contouren van de selectie zullen blijven bestaan...
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Achtergrond veranderen?

        Met selecteren alleen geraak je er niet.
        Je ziet dat de poten voor een groot gedeelte de kleur van de achtergrond hebben aangenomen, dus is het belangrijk om te weten op welke achtergrond je het beestje wil plaatsen.

        Denk niet dat je het beestje kunt selecteren om het zomaar te verschuiven op eender welke achtergrond.

        Comment


        • #5
          Re: Achtergrond veranderen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
          Maar daarmee is het probleem nog niet opgelost. De contouren van de selectie zullen blijven bestaan...
          Ik vrees dat je me niet juist begrepen hebt
          00.00 Gone

          Comment


          • #6
            Re: Achtergrond veranderen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
            Als iemand een GIMP-klooier zoekt, dan ben je bij mij aan het juiste adres.
            Als ik een GIMP-expert zoek, dan ben ik - hoop ik - hier aan het juiste adres.

            Ik probeer soms wat te spelen in GIMP en had onlangs een foto die zich leende voor een schoolvoorbeeld achtergrond bewerken.



            Mijn enige probleem is dat het mij absoluut niet lukt zoals het zou moeten.

            Ik gebruik meestal deze tutor voor het werkje, maar ik blijf meestal met artefacten zitten die vooral te maken hebben met de selectie.

            Wat moet ik doen om die selectienaden niet zo hard te zien.
            Of heeft iemand de energie om mij stap voor stap uit te leggen hoe het moet.

            Bij ingevoegde foto zou ik bv. de achtergrond door iets meer natuurlijk kunnen veranderen...

            Je moet eerst het beestje zijn achtergrondkleur veranderen naar een kleur die correspondeert met de kleur van de achtergrond waar je hem wil op zetten ( dit op te vermijden dat randpixels lelijk afsteken )
            fase 1 (gedaan voor 't gemak met capture NX dat selecteren makkelijker maakt,anders moet je 't doen met de toverstaf of zo en spelen met de tolerantie en de selectiewaarden als helderheid,kleurtoon enz.,verdere uitleg misschien wat later,het is nu wat laat




            fase 2,het beestje uit zijn achtergrond selecteren en opslaan als zelfstandige afbeelding :




            fase 3,het beestje ergens op plakken met een vergelijkbare achtergrondkleur :





            Vanzelfsprekend zijn hier nog tal van mankementen,zo heeft het beestje geen schaduw bv.,ik heb hem ook een beetje geroteerd,en er is nog wel een en ander,maar zoals gezegd,het is laat...
            Walter
            D850

            Comment


            • #7
              Re: Achtergrond veranderen?

              Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
              Ik vrees dat je me niet juist begrepen hebt
              Dan mag je het mij nu eens uit leggen
              Al doende leert men...

              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Achtergrond veranderen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                moet je 't doen met de toverstaf of zo en spelen met de tolerantie en de selectiewaarden als helderheid,kleurtoon enz.,verdere uitleg misschien wat later,het is nu wat laat
                Dit is waarschijnlijk waar ik de problemen heb.
                Ik zal in het weekend zelf eens wat uit proberen op basis van je advies ook en dan hier mijn 'geklungel' plaatsen als update. Misschien dat we dan ook wat verder raken in de juiste adviezen.
                Al doende leert men...

                Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Achtergrond veranderen?

                  als de achtergrond groen is hoef je niet zo scherp te selecteren
                  maar kan je met een heel zacht penseel maskeren


                  Comment


                  • #10
                    Re: Achtergrond veranderen?

                    Amaai, knap gedaan !
                    Dat leer je niet op een avondcursus provinciaal onderwijs

                    Comment


                    • #11
                      Re: Achtergrond veranderen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door ddavid Bekijk bericht
                      als de achtergrond groen is hoef je niet zo scherp te selecteren
                      maar kan je met een heel zacht penseel maskeren



                      Woow. ik heb nog heel wat te leren op fotobewerkingsvlak. Hoe werkt dit juist? Ik blijf 'struggelen' met het selecteren, vermoedelijk omdat ik de juiste handelingen niet ken. Kun jij mij even helpen (eventueel met een online tutor of zo?)
                      Al doende leert men...

                      Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Achtergrond veranderen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door ddavid Bekijk bericht
                        als de achtergrond groen is hoef je niet zo scherp te selecteren
                        maar kan je met een heel zacht penseel maskeren


                        ja maar nu zit je met een scherpe kop, een onscherp achterlijf en daaronder weer een scherp blad. Aangezien lenzen waarbij alles scherp is behalve wat je onscherp instelt niet bestaan, mag je opnieuw beginnen. Niet veel werk, gewoon achtergrond blurren.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Achtergrond veranderen?

                          tutorial in 11 stappen

                          have fun

                          Comment


                          • #14
                            Re: Achtergrond veranderen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door ddavid Bekijk bericht
                            Waauw, dit is wat ik nodig heb Ik probeer dit eerstdaags zeker uit. Hartelijk bedankt op voorhand alvast !!
                            Al doende leert men...

                            Flickr

                            Comment

                            Working...
                            X