Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

achtergrond lichter krijgen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • achtergrond lichter krijgen

    Hoe kan ik het beste deze grijzige achtergrond lichter (witter) krijgen. Heb al geprobeerd de kat te selecteren en met omgekeerd selecteren de laag lichter te zetten in photoshop alleen valt de selectie teveel op. En wanneer ik mijn selectie redelijk heb kan ik de achtergrond weer niet licht genoeg zetten door de schaduw en lichte partijen zodat de kat ook enigszins wat verkleurd uit de strijd komten anders de achtergrond wat strepen trekt.

    Hoe kan ik dit het beste aanpakken, heb er nog meer vandaar de interesse om een methode te weten die hopelijk makkelijker en sneller is. Ben ruim heel de avond al aan het klooien.

    RAW versie staat hier: http://members.home.nl/crderuiter/katten/kat1.cr2

    onbewerkt



    bewerkt


  • #2
    Re: achtergrond lichter krijgen

    Handig gebruikmaken van BELICHTINGSCOMPENSATIE en FLITSSTERKTECOMPENSATIE.

    of een bijkomende (manuele) flits die het decor verlicht.
    Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

    Comment


    • #3
      Re: achtergrond lichter krijgen

      Je eerste vraag zou hier moeten zijn : hoe krijg ik de kleuren juist ?
      Je achtergrond is niet wit omdat je met een foute witbalans werkt en de tint teveel naar magenta gaat. Witbalanscorrectie en tintverschuiving :

      Als de achtergrond naar je smaak nog niet wit genoeg is verwijs ik je naar de opmerking van hbervoets : beter uitlichten.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: achtergrond lichter krijgen

        Het forumonderdeel heet toch fotobewerking ?
        Het belichtings stadium is dan al voorbij nietwaar ?
        Denk dus dat de vraag is "Op welke manier selecteer ik het beste die kat"?

        Comment


        • #5
          Re: achtergrond lichter krijgen

          Hoewel ik de opmerking van Elsan terecht vind, heeft de witbalans op zich niet echt veel te maken met het al dan niet vrijstaand maken van je kat. Zoals hbervoets aangeeft, moet je er met een afzonderlijke lichtbron voor zorgen dat je achtergrond veel feller belicht wordt tijdens de opname zelf. Zoiets achteraf goed krijgen, leidt zelden tot bevredigende resultaten.

          Je kan proberen met de de dodgetool op highlights ingesteld de ruimte rond de kat witter maken . Je zal dan, zoals hieronder blijkt, moeten vaststellen dat het belangrijkste probleem de rechterkant van de poes (links voor de kijker) is. Die is namelijk zo licht dat bij het oplichten van de achtergrond in nabewerking deze nagenoeg geen contour meer vormt:



          Als deze bewerking weg moet, dan volstaat een eenvoudig PB.
          Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

          Comment


          • #6
            Re: achtergrond lichter krijgen

            Ok, met de setting van de lampen ben ik helemaal eens. Weet alleen de oplossing nog niet gezien de katen redelijk dicht op de achtergrond zitten en als je ruimte creeert ze toch tegen de achtergrond gaan zitten. Dat was ook het probleem met deze shoot, kreeg mijn flitser niet gericht op de achtergrond (ruimte) zonder de katten te raken met deze flits

            Met de brush heb ik ook geprobeerd, maar hoe doe je dat dan bij de haargrens, deze krijg ik niet netjes en gaat ook teveel tijd kosten (zoals ik het doe) om "eventjes" een stuk 0f 10 foto's zo te behandelen. Dus vroeg me af of er geen betere , snellere manier is

            @vicberger: je mag hem laten staan ;-) . Ik vindt hem qua high key foto nog wel acceptabel.

            @elsan, misschien moet ik het hier wel mee doen, alleen witbalans en tintverschuiving. Vindt het resultaat meer dan voldoende. Andere bewerkingen schat ik in dat dit a) teveel tijd kost en b) de foto (kat) er niet beter op wordt.

            Verder de vraag in een ander topic maar eens stellen hoe anderen dit probleem tijdens belichting oplossen.

            Maar andere manieren / oplossingen zijn nog van harte welkom

            Comment


            • #7
              Re: achtergrond lichter krijgen

              Met het photoshop extract filter wil het soms nog wel eens lukken.
              Andere manier is met een adjustment layer het contrast verschil heel groot maken, zelf uw selectie maken, achtergrond lichter maken, en dan terug contrast verwijderen of aanpassen.


              Veel succes

              Comment

              Working...
              X