Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Achtergrond egaliseren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Achtergrond egaliseren

    Als ik bij mijn foto's de achtergrond gelijk van kleur wil maken, selecteer ik alles met het toverstafje en doe dan Fill << with foreground color.
    Op mijn scherm is alles daarna mooi zwart (dat had ik ingesteld als foreground color), maar zodra ik dan bijv. met curves de boel nog wat lichter wil maken zie je opeens precies waar ik de achtergrond heb bijgewerkt!

    Ook op zo'n flatscreen scherm kan je precies zien op welke stukken er eerst iets anders te zien was dan een zwart vlak.
    hoe komt dit? Als je een gebied vult met zwart dan zou alles daarna toch gewoon egaal zwart moeten zijn??
    Op mijn eigen beeldscherm is dat ook zo, maar hier op mijn werk hebben we flatscreens en dan schrik je je dood als je die foto's ziet.

    Weet iemand hier hoe je een achtergrond mooi egaal krijgt zonder dat de oorspronkelijke achtergrond er nog "doorheen komt schijnen" ??
    www.turnfoto.nl

  • #2
    Re: Achtergrond egaliseren

    Je zou in lagen kunnen gaan werken.

    Bvb: als je je selectie gemaakt hebt -> keer die om (CTRL-Shift-I)
    dan CTRL-J en het geselecteerde gebied komt los in een tweede
    laag te staan.
    Klik op je Background layer en maak dan een nieuwe laag aan
    (deze laag komt dan normaal gezien tussen de 2 vorige lagen)
    Selecteer je nieuwe laag en vul deze met de kleur die je wilt.

    Als je dan achteraf iets wilt aanpassen -> gewoon in de desbetreffende laag werken.

    Dirk
    Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

    Comment


    • #3
      Re: Achtergrond egaliseren

      PS: als je zwart lichter maakt (dmv curves ) dan wordt dit -> grijs -> wit.

      Dirk
      Last edited by Medidoc; 10 november 2004, 09:46.
      Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

      Comment


      • #4
        Re: Achtergrond egaliseren

        dankjewel, ik heb het eens geprobeerd en dit werkt inderdaad wel.

        maar ik snap eigenlijk gewoon niet hoe de oorspronkelijke achtergrond er nog doorheen komt schijnen op een flatscreen, terwijl ik het hele gebied met zwart heb gevuld. Heeft iemand daarvoor een technische verklaring?
        www.turnfoto.nl

        Comment


        • #5
          Re: Achtergrond egaliseren

          Staat de opacity wel op 100% ??
          Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

          Comment


          • #6
            Re: Achtergrond egaliseren

            ja alles staat op 100% dekkend
            Op mijn eigen beeldscherm is het ook niet te zien maar zodra je op een laptopscherm of flatscreen gaat kijken zie je die hele achtergrond er doorheen komen. Echt heel raar
            www.turnfoto.nl

            Comment


            • #7
              Re: Achtergrond egaliseren

              niet raar, uw schermen hebben verschillende calibraties, ( ik werk met 2 gewone schermen) en daarop is het verschil ook al te zien, hou wel rekening dat deze waar het verschil het meest duidelijk is ook het dichtst bij de print of druk zal zijn...dus vlekkerig.

              Comment


              • #8
                Re: Achtergrond egaliseren

                Oorspronkelijk geplaatst door Iris_1982
                Als ik bij mijn foto's de achtergrond gelijk van kleur wil maken, selecteer ik alles met het toverstafje
                Selecteer eens met 't toverstafje en vergroot daarna uit tot 100%. Dan zul je zien dat er een heleboel plekken niet meegenomen zijn uit de achtergrond omdat die net buiten de selectiespecificaties vallen.. die worden dan ook niet meegenomen met vullen...

                Hoe vul je overigens? Want ook vullen kan zelf nog tegen allerlei drempelwaardes aanlopen als je niet de goede methode gebruikt...

                Comment

                Working...
                X