Ik ben een redelijke leek op vlak van Photoshop, verder dan de standaardbewerkingen om m'n foto's af te werken kom ik niet.
Dus nu mijn vraag,
Hoe kan ik bvb een achtergrond blurren zonder dat m'n hoofdonderwerp mee geblurd wordt ??
Om een voorbeeldje te geven, deze foto ;
Reeds bedankt op voorhand voor de antwoorden !
grts
Sieg
ps. voor degene die zich geroepen voelen om een antwoord te geven zoals "een groter diafragma gebruiken" hebben uiteraard gelijk, maar dat is niet steeds mogelijk omdat ik dan met een te kleine dof zit.
In Photoshop een tweede laag aanmaken. Die laag dan volledig blurren tot je de achtergrond je perfect vindt. Dan er een masker op plaatsen en vervolgens met uw brushtool (penseel) je onderwerp er uitborstelen zodat de onderste laag terug te voorschijn komt.
Met een beetje oefening kom je er alvast.
Succes.
R.
Misschien als aanvulling: probeer de achtergrond niet te vaag te maken. Ookal heb je dan een mooie achtergrond er ontstaat dan heel snel een halo om de niet geblurde delen.
Dat kun je voorkomen door de achtergrond over de kanarie heen pasten in de laag die je gaat blurren, anders gaat die meeblurren en dat geeft de halo en dan de originele foto erover en een laagmasker toepassen of eronder en dan het laagmasker op de geblurde laag, net wat minder schilderen is.
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
bedankt, ga ik zeker proberen.
misschien iets omslachtiger, maar probeer anders een de lens blur. Duurt een pak langer om te "renderen" maar je kan via je masker aangeven binnen de filter wat er moet geblurd worden en wat niet. Geeft zeer mooie onscherpte met (met de juiste instellingen) redelijk mooie bokeh. Dat doet de gaussian blur allemaal niet. (ik gebruik gaussian ook best wel heel vaak hoor, daar niet vanLens blur is voor mij gewoon de luxe versie van Photoshop blur.
Hallo,
Probeere dezeeens.
Mvg: LFR.
Ga deze topic ook even volgen. Ben hier ook mee aan het oefenen.
Heb een soortgelijke met deze: French Angelfish Hier met snelle selectie de vis geheel geselcteerd. ( Is best een werkje hoor ) vervolgens met rand verfijnen de selectie naar mijn zin gemaakt.
Met vage lens en een radius van 40 dit resultaat gekregen. Vind het best aardig, maar je ziet nog duidelijk randjes bij de kop van de vis.
Nikon D7000+ Tokina 11-16mm f2.8 + Nikkor 16-85mm f 3.5-5.6g + Nikkor 35mm 1.8 + Tamron 70-300mm f4-5.6 Di VC USD + Tokina 100mm f2.8
Canon Powershot S100 + onderwaterbehuizing.
Bedankt voor de reacties tot dusver, lijkt me dus niet zo simpel ...
Of valt het wel mee ?
grts
Sieg
Het zit 't 'm, zoals altijd, in de selectie. Des te beter je je selectie kunt maken, des te makkelijker je daarna een bewerking (eender dewelke) kunt uitvoeren op wat binnen de selectie ligt (de vogel), of wat buiten de selectie ligt (de achtergrond, de omgeving). Ik zit momenteel ook met zoiets (heel ander onderwerp) te knoeien. Ik maak eerst een vrij nauwkeurige selectie met Topaz Remask 3 (maar d'er zijn ook andere programma's of plugins), daarna ga ik mijn selectie verfijnen met alle mogelijke hulpmiddelen die Photoshop biedt: Quick Mask, Refine Edge... Een monnikenwerk, als het perfect moet zijn.
BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto monopod; tripod 190CXPro4 met Markins Q3 - Intel iMac 24" 2,8GHz (0SX 10.6.8)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Canon EOS 7D - EOS 400D - Canon 70-200 F2.8 L II IS USM - Canon 70-200 F4 L IS USM - Canon 100-400 4.5/5.6 L IS USM - Canon 28-135 IS USM - Canon 50 1.8 II - Speedlite 580EX II - Vanguard Tracker 3
"Just do it !"
blurren kan hier niet het makkelijkste worden!!
je hebt onscherpte voor de poten van de vogel en erna!
en je ziet heel duidelijk een verloop! van scherp naar onscherp!
als je dit gewoon allemaal blurd ver***** je de foto, het gaat zeer hars gaan opvallen.
zal effe zoeken worden om het gewenste resultaat te behalen
nikon stuff
webstekje
In ieder geval niet teveel blurren of de pootjes zijn weg. Ik heb eens een stukje geschreven over het verbeteren van een snapshot, daar staat dit ook in uitgelegd.
klik
je mag de voorgrond niet vervagen hé
hier is een linkje waar dat het een beetje visueel uitgelegd wordt
filmpje achtergrond vervagen met selectie
Achtergrondlaag kopiëren.
Kloonstempel gebruiken om de vogel weg te krijgen (mag redelijk ruw zijn)
Lens blur toepassen.
Laagmasker toevoegen.
Verloop maken op het laagmasker, zodat de voorgrond niet meegeblurd wordt.
Achtergrond kopiëren en de kopie naar de voorgrond brengen.
Selectie maken van de vogel (met magneetlasso ofzo).
Laagmasker maken van die selectie en masker gaussiaans vervagen 1 pixel.
Klaar!
Persoonlijk vind ik dat dit soort nabewerkingen er nogal fake uitzien.
Nikon 1 V1 & Canon 600D - Sima 30mm F1.4; Canon 85mm F1.8; Tamron 17-50 F2.8
Heb heel sterk het vermoede dat dit gewoon scherpte diepte is en niet bewerkt is.
Dit is vrij gemakelijk voor elkaar te krijgen tijdens het nemen van de foto Toch ? (scherpte diepte)
Deze van het weekend gemaakt, enkel omgezet van RAW na jpg. Dus geen bewerking. (was/is test shot)
http://www.flickr.com/photos/superda...in/photostream
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Ik vind dit toch goed meevallen hoor. Zonder "voorkennis" zou ik deze plaat toch niet meteen verdenken van sterke bewerking en zeker niet meteen als "fake" bestempelen.
Mooi gedaan door de eerste "natuurlijke" blur achter de vogel te behouden en pas meer te gaan blurren naarmate de achtergrond verderop ligt.
Toch nuttig om weten hoe je dit kunt bekomen, want je kunt niet alles met diafragma oplossen hé, en al zeker niet als de afstand van je onderwerp tot de storende achtergrond klein is.
Knap![]()