...als dat niet makkelijk is.
![]()
Dat is knap gedaan, ik probeer me voor te stellen welke werkwijze je gevolgd hebt, en ik vermoed knipmaskers of zo ??
![]()
Een echte "maniac"-bewerking![]()
![]()
![]()
|mierenneukmodus ON|
er zit me juist wat te veel contrast in de korst (ze glanst een beetje) en komt zo een beetje onnatuurlijk over
<nag>
Scall, uw miereneukermodus staat nog aan.![]()
</nag>
Godver, ik krijg hem niet meer af !Oorspronkelijk geplaatst door stefken
![]()
![]()
Oorspronkelijk geplaatst door scalll
![]()
![]()
Nu nog een stukje kaas bewerken. Belgische kaas wel te verstaan.![]()
en je reclame is klaar.
Dit is het werk van een meester illustrator.![]()
![]()
Sta in bewondering voor deze bewerking en had ook graag wat meer info bekomen hoe je dit hebt gedaan.
Het enige wat mss nog ontbreekt is een str..vliegje op Brussel.![]()
Henri
lidnummer: BD0435BE
Kan je nog lang op wachten want hij deelt zijn kennis nietOorspronkelijk geplaatst door kodachrome
![]()
.
Wat mij betreft, kan hij dan beter posten in Showcase. Daar dient dit forum voor.
Hier gaat het om beeldbewerking.
Knap werk - vakmanschap is meesterschap![]()
![]()
Tja stefken, ik vind dat zijn goed recht hoor - hoe graag ik ook wel zou weten hoe hij het geflikt heeft...Oorspronkelijk geplaatst door stefken
![]()
Greetz, Kariboe
* Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, die komt in mijn eigen BOF !!!
Euh... deze quotering is zeer subjectief !
Ik heb wel een heel goed idee dus ik hoef het niet te weten.Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
Maar ik vind het verschrikkelijk oncollegiaal.
Ik vind het godverdomme nogal straffe uitspraken, stefken;Oorspronkelijk geplaatst door stefken
Denk je dat ik full time op dit forum zit, en iedere post onmiddellijk nacheck op reacties. En zelfs als ik de reacties lees, denk je dat ik onmiddellijk tijd kan maken om er op te reageren? En denk je dat ik hier nog niemand geholpen heb? Waar haal je het verdomde recht om mij 'oncollegiaal' te noemen, gewoon omdat ik niet onmiddellijk op jouw (of andermans) reactie reageer?
Er ook al eens aan gedacht dat ik ook nog 'werk'?,... in vele gevallen dan nog eens 'superdringend' of 'het moest liefst gisteren reeds klaar zijn' ?
Besef jij hoeveel tijd er in kruipt om iets als deze foto uit te leggen?
Zelfs de meest eenvoudige dingen uitleggen vraagt meer tijd om ze uit te leggen, dan ze te maken. En ik kan het weten, want ik heb er reeds meerdere uitgelegd. En als ik nu veel tijd heb, dan schrikt mij dat hoegenaamd niet af om dit te doen.
Ook al eens gedacht aan "wie" je het nu eigenlijk moet uitleggen? Op het forum zitten photoshoppers in alle graden, van beginneling tot gevorderde, en je weet niet altijd wie je voor jou hebt.
Ik denk, en ik heb het nu over deze foto, dat het redelijk duidelijk is hoe het gemaakt is (daarom toon ik ook de beide foto's waaruit het beeld is opgemaakt). Er is eerst een lijntekening gemaakt van de kaart van Belgie. Ik heb ze in perspectief gekanteld en eerst in lijn de dikte (korst) aangegeven.
Daarna is een masker van de kaart gemaakt en is het gefotografeerde brood er achter geschoven. Nadien zijn maskers gemaakt voor alle provincies en zijn individueel de kleuren per provincie aangepast.
Het moeilijkste was de korst rondom Belgie. Ik heb eerst een 2 of 3 stukjes korst gemaakt, en dat telkens afwisselend gekopieerd en aangepast, tot wanneer ik Belgie rond was. Nadien weer 'aanpassen', t.t.z. licht en schaduw toevoegen (door plaatselijk te verlichten en verdonkeren).
Nadien de ganse kaart uitsnijden en ze kleven op 'het tafelblad'. Dan weer hetzelfde: licht toevoegen, alweer door bepaalde delen te verdonkeren of verlichten.
Maar eerlijk gezegd, denk ik dat iedereen deze werkwijze kan opmaken uit de 3 geplaatste foto's.
Dit was het grosso modo.
Maar als ik nu alles moet uitleggen tot in de puntjes, dan heb ik een ganse dag nodig en wordt de uitleg oeverloos lang.
Maar ik zal je eens de grote "Photoshop truc" verklappen, stefken. En deze schuilt niet in Photoshop zelf, maar in de 'benadering' van Photoshop. Ik ken Photoshop niet beter dan Janneke of Mieke. Integendeel zelfs, ik ben helemaal niet bezig met al die ingewikkelde uitleg en tutorials, die ik hier soms tegenkom. Maar tot hiertoe heb ik al mijn photoshopproblemen gemakkelijk kunnen oplossen, gewoon omdat Photoshop 'mij' dient, en niet andersom.
Velen denken, we gooien er maar een filter boven, en zien maar wat het geeft, of we selecteren zus of zo. Ach nee....zo werkt het niet. Als je op voorhand niet weet waar je naartoe wilt, dan loopt het meestal falikant af, of wordt het een eenmalige gelukstreffer.
Ik heb het reeds gezegd: met een minimum aan PS kennis kan je alles maken, ALS je maar weet waar je mee bezig bent. Zo doe ik het.
Nog een laatste puntje betreffende de PS-truc, stefken. Ik heb reeds vroeger gezegd hoe ik over tutorials denk: weinig positiefs. Gewoon omdat Photoshop dan de meester is, terwijl jij het eigenlijk moet zijn.
Zo, mijn tijd zit er weer eens op.
Oprechte dank voor je uitleg Maniac. Vermoedde al zoiets maar na je overzichtelijke uitleg kan ik nog meer je werk apprecieren. De korst is idd een hersenbreker en ik moet je feliciteren met je geduld.
Neem de opmerking van stefken niet al te serieus, want ik denk dat hij die eerder als een olijke kwinkslag wou laten overkomen en beslist niet negerend wou zijn.
Nogmaals mijn (en wellicht ook van andere BD-ers) welgemeende dank en diep respect voor je prestatie.
Henri
lidnummer: BD0435BE
Oh ja , heel goed. Houdt me niet tegen. Net als vele anderen hier.Oorspronkelijk geplaatst door maniac
Je hoeft ook geen tutorials te schrijven. Een paar zinnen kunnen de meeste hier al vooruit helpen. Zoals vb hier :
http://forum.belgiumdigital.com/show...45#post1025645
Merk je wel aan de vraagstelling of steller. Concreet kent kodachrome PS wel he.Oorspronkelijk geplaatst door maniac
Hoef ik niet. Er is geen.Oorspronkelijk geplaatst door maniac
Volg ik je volledig in.Oorspronkelijk geplaatst door maniac
Je hebt ongetwijfeld veel talent en mensen herkennen dit he.Oorspronkelijk geplaatst door maniac
Bedankt voor de moeite.
Laatst gewijzigd door PSG; 30 juni 2006 om 10:38
Dit raakt kant nog wal.Oorspronkelijk geplaatst door stefken
Ik heb in het nog niet zo verre verleden (29 november) contact gehad met Maniac over zijn posting OPGEPOETST (Ferrari).,
Hij heeft me daar met raad en daad bijgestaan hoe dat te doen.
(De enigste die daar tot nog toe gefaald heeft ben ik zelf, omdat ik mijn bewerking nog steeds niet naar Maniac heb gestuurd omdat ik hem niet goed genoeg vind.)
Ik vind dan ook dat je dit soort ongenuanceerde uitspraken beter achterwege kunt laten, want dat vind ik dus oncollegiaal.
Chris
Wat is de boodschap, dat we hier goed onze boterham verdienen (sommigen dan toch)of dat we stillaan een eiland met steile rotsen binnen Europa worden, de natte droom van het Vlaams Belang...
Oorspronkelijk geplaatst door picasso
![]()
![]()
![]()
* Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, die komt in mijn eigen BOF !!!
Euh... deze quotering is zeer subjectief !
Ach, de discussie lijkt steeds minder en minder over 't onderwerp te gaan.
Ik heb niet eens PS, ken het niet eens, gebruik het dus nooit, maar dit lijkt me ongelooflijk schitterend gemaakt!
fantastisch!
Tim
Ik vind het ook knap gedaan,en de repliek laat al even een tipje van de sluier oplichten,en daar zullen de gevorderden zeker genoeg aan hebben.
Met een detail ben ik niet echt akkoord.
Door die tuts kunnen die beginners toch de werking van het programma leren,en met een voorbeeld die stap voor stap uitgelegd is kom je als leek tot het einde goed uit,en door verschillende tuts te leren,kan men na verloop van tijd zijn eigen weg vinden in de toch wel niet zo gemakkelijk te doorgronden ps.
Neem maar van mij aan, Maniac,dat het gros nu nog niet weet hoe je het gefikst hebt.
Deze bewerking verdient meer dan afleidend gezever van hoe oncollegiaal iets is als je niet direct de werkwijze uitlegt.Graag iets meer geduld, de uitleg komt er ook (en meestal nog vlotter ook!) als je iets fatsoenlijk vraagt en niet direct ongeduldig reageert als het antwoord niet direct gegeven wordt.
En nu graag on-topic!
@maniac; ik denk dat ik toch voor het Nederlandse brood ga, dat lijkt mij toch een stuk smakelijker.![]()
![]()
Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.--------