....vele huiskamers met kolen...
Dit was voor mij de eerste keer dat ik de mijnsite bezocht. In mijn jeugdjaren hebben hier veel van mijn vrienden gewerkt.Mijn vader verbood het mij uit veilighiedsreden en princiepes. Ik heb gewoon mateloos respect voor de mijnwerkers uit die periode en de film over de mijnsluiting in de tentoostellings zaal grijpt je nog steeds naar de keel..Ik ben fier om Limburger te zijn
Vandaag was de laatste dag maar het museum is zeker ook een aanrader...
De ingang van de tentoonstelling en tevens de grote Badzaal waar ik deze fotos nam.
De tentoonstellings ruimte....
De laatste steen die bovengehaald is.
Even naar buiten gegaan om wat sfeer te snuiven...
Ik heb er een paar weggehaald en onder een link geplaatst
Treinwagon
Mijnwerker
Vuile mijnwerker
Douches
Beschrijving evenement:
28 oktober 2009 is het 20 jaar geleden dat de mijn van Beringen de deuren sloot. Het moment om terug te blikken op het verleden, om vast te stellen hoe het vandaag met de mijnsite en de cité is gesteld en om vooruit te kijken naar de toekomst.
Vanaf 28 oktober tot en met 8 november worden deze thema’s voorgesteld aan het publiek, elke dag tussen 10 en 17 uur op het mijnterrein van Beringen, Koolmijnlaan 201, 3582 Beringen. De toegang is volledig gratis.
Een overzichtsfilm herinnert aan de woelige sluitingsgeschiedenis, met een overzicht van de stakingen en de sluitingsgeschiedenis van de Limburgse mijnen.
Het project ‘Elk kastje zijn gezicht’ stelt de mensen waar het tijdens de mijnindustrie allemaal om draaide centraal: de mijnwerkers. In de badzaal krijgen de vele kleedkastjes terug een identiteit. Oud-mijnwerkers van Beringen werd gevraagd om hun kastnummer, hun functie en loopbaan door te geven. Mijnwerkers konden een oude foto binnenbrengen of gefotografeerd worden bij hun kastje. 200 kastjes kregen op deze manier terug een gezicht.
Het mijnwerkersleven omvatte ook een sterk sociaal verhaal. De tuinwijk of cité is vandaag de dag nog altijd een levendige buurt. Fotograaf Karim Abraheem trok rond op de mijnsite en door de cité en geeft zijn kijk op deze leefgemeenschap in de tentoonstelling ‘Cité de Beeringen’.
En tenslotte… een vooruitblik op de toekomst. Wat brengt 2018? Onlangs werd de beslissing genomen om de mijnzetel een nieuwe bestemming te geven.
Onlangs werd de beslissing genomen om de mijnzetel een nieuwe bestemming te geven. In samenwerking met de private partners van het herbestemmingsproject ‘Be Mine’ wordt op deze vragen geantwoord aan de hand van een voorstelling van de toekomstplannen.
Comment