Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1

    Standaard B-36 cold war peacemaker

    Een senior member suggereerde dat het beter was mijn foto's van deze 64 jaar geleden gecrashte reus in een reeks te tonen in deze rubriek in plaats van foto per foto bij urbex. Er zijn enkele foto's bij die ik reeds apart toonde en ook enkele nieuwe. Ben benieuwd naar jullie reacties.

    Op 18 maart 1953 vloog een gigantische B-36 USAF bomber in de nabijheid van Burgoynes Cove (een piepklein gehuchtje in een afgelegen gebied van Newfoundland) tegen een bergrug.
    De Convair B-36 (cold war peacemaker) was een strategische bommenwerper, 49 m lang, 14,25 m hoog met een spanwijdte van 70 m en 10(!) motoren: 6 Pratt & Whitney propellermotoren en 4 GE turbojets. Het toestel met 23 man aan boord (waaronder een generaal) was op geheime missie van de Canarische Eilanden naar de USA onderweg. De missie bestond erin om ongezien (onder de radar) het Amerikaanse luchtruim binnen te dringen. Het mocht niet hoger dan 500 voet over de Atlantische Oceaan vliegen om radaropsporing te verhinderen. Door gebrekkige informatie en slecht weer week het toestel van zijn koers af om veel noordelijker in Newfoundland tegen een berg terecht te komen.
    Alle inzittenden kwamen om het leven.
    Het wrak ligt er nog bij zoals in 1953 met brokstukken verspreid over een groot onherbergzaam gebied. Een hele exploratie om er te geraken. Maar het loont de moeite. Ik vond vandaag zelfs de stoel van één van de piloten tussen de duizenden wrakstukken. Het mooiste stuk is het staartstuk dat nog grotendeels intact gebleven is.

    DSC_7578 by Raf Strobbe, on Flickr

    Met wat geklauter over de wrakstukken kon ik me in dit staartstuk wringen en dat gaf volgend beeld:
    DSC_7549 by Raf Strobbe, on Flickr

    De linkervleugel ligt bovenop een heuveltop. De vleugels werden eerst afgerukt tussen de bomen en nadien vloog de romp alleen door.
    DSC_7532 by Raf Strobbe, on Flickr

    Eén van de vier GE straalmotoren ligt een eindje verder op een andere top:
    DSC_7526 by Raf Strobbe, on Flickr

    De bossen liggen werkelijk volgestrooid met wrakstukken.
    DSC_7557 by Raf Strobbe, on Flickr

    Een propellerblad van één van de 6 P&W motoren. Elke propmotor had drie grote propellerbladen:
    DSC_7559 by Raf Strobbe, on Flickr

    Stukken van de romp en inhoud. Hier heeft blijkbaar een felle brand gewoed want ik vond grote gesmolten metaalbrokken. De rode kleur van de rots werd waarschijnlijk ook veroorzaakt door die brand.
    DSC_7570 by Raf Strobbe, on Flickr

    Eén van de interessantste stukken was de stoel van één van de piloten die ver weg midden in de bossen lag, en ook nog stukken van een pilotenjas. Uit respect heb ik deze laatste niet willen tonen. Ik heb die jas omhoog gehangen aan een boomtak niet ver van die stoel.
    DSC_7566 by Raf Strobbe, on Flickr

    Tenslotte het enorme neuswiel:
    DSC_7574 by Raf Strobbe, on Flickr

    Bedankt voor het kijken en alle reacties welkom,

    Raf.

  2. #2

    Standaard Re: B-36 cold war peacemaker

    indrukwekkend dat dit er nu nog zo bij ligt. Mooi in beeld gebracht.

  3. #3

    Standaard Re: B-36 cold war peacemaker

    inderdaad foto's die beter tot hun recht komen in een reeksje. Ik hou wel bijzonder van de laatste. De imposantheid van dat wiel, tof.

    ik denk wel dat het sterker is als je in een reeks je aan zwartwit of kleur houdt. Misschien ook een ideeke om wat micromacro te doen, of abstracte beeldjes te zoeken in het wrak ?
    Album gemaakt van een selectie van mijn BD foto's : http://forum.belgiumdigital.com/album.php?albumid=1620

  4. #4

    Standaard Re: B-36 cold war peacemaker

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
    inderdaad foto's die beter tot hun recht komen in een reeksje. Ik hou wel bijzonder van de laatste. De imposantheid van dat wiel, tof.

    ik denk wel dat het sterker is als je in een reeks je aan zwartwit of kleur houdt. Misschien ook een ideeke om wat micromacro te doen, of abstracte beeldjes te zoeken in het wrak ?
    Bedankt voor de reactie en de interessante tips Iegienie.
    Wat het abstracte betreft: mijn eerste foto hier over die crash site was een zw/w van de binnenkant van de staart en ik kreeg meteen reactie dat men niet goed begreep waarover het ging. Pas na het posten van een tweede foto kon men de samenhang zien.
    In 10 foto's kan men moeilijk alles samenvatten. Ik heb met deze reeks geprobeerd om toch een beeld te geven van het geheel en wat te tonen van stukken die de meeste indruk op mij gemaakt hebben. Daarbij koos ik voor een mix van kleur en zwart/wit. Ik kan misschien nog eens wat foto's posten in een zw/w reeks wanneer er voldoende reacties komen.
    Volgend jaar hoop ik er nog eens terug te gaan en nog wat meer foto's te nemen, rekening houdend met de reacties en tips die ik hier krijg.
    grts,
    Raf.

Soortgelijke discussies

  1. Ice-cold
    Door Dama in forum Natuur & Landschappen
    Reacties: 32
    Laatste bericht: 11 december 2011, 19:40
  2. cold as ice
    Door lonely_driver in forum Mensen
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 14 februari 2010, 13:19
  3. Cold As Ice
    Door Strobocop in forum Macro & Close-Up
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 12 januari 2008, 22:33
  4. Cold...
    Door d_oracle in forum Mensen
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 14 november 2007, 10:33
  5. Cold
    Door Joeri in forum Mensen
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 9 september 2007, 00:14

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •