Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ik zou het geheel toch nog wat oplichten.
Compositie vind ik mooi.
Qua scherpte zou ik toch iets meer scherptediepte hebben overgehouden, het opgestoken haar is nog wel oke, maar dat linker oor vind ik een beetje raar.
Maar door de compo & de blik van het meisje vind ik het toch een mooie foto hoor
heb een zwak voor meisjes met sproetjes maar dit,... nee niet geslaagd hoor.
snel een washandje nemen en de shoot nog eens overdoen.
grt,bouk.
Oei... hier bespeur ik geen enkele tip die mij kan helpen om de technieken van de fotografie beter onder de knie te krijgen
Het is niet dat er een make-up-artist haar speciaal heeft voorbereid voor een fotoshoot. Ze was net klaar om naar een verjaardags-/verkleedpartijtje te vertrekken... en DAN is pas het idee gekomen om er een foto van te nemen.
Enfin, ieder zijn mening natuurlijk...
Grtz,
Peter
Canon EOS 550D - Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II VC - Canon EFS 55-250mm - Tamron 90mm f/2.8 DI Macro 1:1
Oei... hier bespeur ik geen enkele tip die mij kan helpen om de technieken van de fotografie beter onder de knie te krijgen
Het is niet dat er een make-up-artist haar speciaal heeft voorbereid voor een fotoshoot. Ze was net klaar om naar een verjaardags-/verkleedpartijtje te vertrekken... en DAN is pas het idee gekomen om er een foto van te nemen.
ja maar kijk, dit is behoorlijk verwarrend.
u presenteert deze foto als een portretje op een fotografieforum.
dan gaat het over compositie, belichting, mimiek van het model, maar ook over de make-up.
en daarover had ik onmiddellijk dezelfde reactie als bouk: laat maar weg die sproetjes.
maar dan komt de uitleg over het kinderverkleedpartijtje en de toevallig genomen foto.
dat maakt de zaak heel anders.
dus kijk ik even over de make-up heen en geef commentaar over de fotografie:
voor een onvoorbereid portretje is dit niet slecht.
compositie is goed.
kleuren goed.
scherpte goed.
mimiek van het model vind ik heel goed. het moeten niet altijd lachende kindjes zijn.
belichting is een belangrijk punt en die laat hier te wensen over.
je hebt daar links in de foto een heel mooie zachte lichtbron, maar het gezicht staat in de schaduw ervan.
dus ofwel het model naar de lichtbron draaien, ofwel een groot reflectiescherm gebruiken. maar optie één zal wel veel eenvoudiger zijn.
Last edited by Control-Z; 18 februari 2010, 15:03.
Reden: tikfoutje
Het is een mooi portretje, make-up is niet altijd een meerwaarde. "Natuurlijk" kan veel mooier zijn zeker bij kinderen.
Wat wel stoort is de witte rand in het meisjes rechteroog (links in het plaatje) en zoals aangehaald het oor. Het randje valt over de bruine rand in het oog, en ik kan mijn ogen daar niet afhouden.
Verder wel OK
Met vriendelijke groet, Eric.
------------------------------------------------------------ Canon, glas en beetje doorzettingsvermogen.
Jij geeft echter een totale beoordeling, de positieve én negatieve punten. En dat is voor mij de beste vorm van beoordeling die men zich kan wensen.
Zelfs veel beter dan een beoordeling die enkel zegt 'prima foto' of 'heel mooi portretje' ...
Want er zal toch steeds wel iets voor verbetering vatbaar zijn... anders was elke foto zonder negatieve commentaar een showcase-kandidaat.
Maar, bouk, ik blijf het in de eerste plaats fantastisch en lovenswaardig vinden dat jij de moeite neemt om al die foto's van ons, beginnertjes, van commentaar te voorzien
Overigens: is er al ooit aan gedacht om een beoordelingstemplate te voorzien? Waarin je per element bvb een score van 1 tot 10 kan geven (compositie, belichting, scherpte, kleuren, ...) met eventuele uitleg van het gegeven cijfer. Ik zou hier als beginner veel aan hebben. Maar het zou anderzijdse misschien het spotane uit vele reacties weghalen.
Iedereen bedankt voor het bekijken en becommentariëren van de foto
grtz,
Peter
Canon EOS 550D - Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II VC - Canon EFS 55-250mm - Tamron 90mm f/2.8 DI Macro 1:1
Jij geeft echter een totale beoordeling, de positieve én negatieve punten. En dat is voor mij de beste vorm van beoordeling die men zich kan wensen.
Zelfs veel beter dan een beoordeling die enkel zegt 'prima foto' of 'heel mooi portretje' ...
Want er zal toch steeds wel iets voor verbetering vatbaar zijn... anders was elke foto zonder negatieve commentaar een showcase-kandidaat.
Maar, bouk, ik blijf het in de eerste plaats fantastisch en lovenswaardig vinden dat jij de moeite neemt om al die foto's van ons, beginnertjes, van commentaar te voorzien
Overigens: is er al ooit aan gedacht om een beoordelingstemplate te voorzien? Waarin je per element bvb een score van 1 tot 10 kan geven (compositie, belichting, scherpte, kleuren, ...) met eventuele uitleg van het gegeven cijfer. Ik zou hier als beginner veel aan hebben. Maar het zou anderzijdse misschien het spotane uit vele reacties weghalen.
Iedere vogel zingt zoals hij gebekt is natuurlijk. Ik vind Bouk zijn advies (zijn kritiek)
waardevol. Weg met die sproetjes en het nog eens overdoen. Maar ook control-Z zijn
kritiek is dit natuurlijk. Naast de sproetjes is de belichting hier duidelijk een zwak punt.
Enfin, iets dat voor verbetering vatbaar is. Zo'n cijfertje geven lijkt me toch net iets
te schoolmeesterachtig. Zoals je zelf al zegt, het zal ten koste gaan van het spontane.
Trouwens wat heb je eraan als iemand voor kleur bijvoorbeeld een 6 geeft, een ander
een 4 en een volgende misschien een 10?
Zelf vind ik het meisje onwaarschijnlijk droevig kijken voor iemand die zich net heeft
klaargemaakt om naar een feestje te gaan. Dit is niet bedoeld als kritiek, maar gewoon
iets wat ik na het lezen onmiddellijk dacht.
Natuurlijk willen we leren en ons zelf verbeteren, maar vergeet niet dat je best trots mag zijn met het gene wat je nu doet.
Als we niet trots waren op onze foto's zouden we onze foto's ook niet aan de senioren laten zien. Dus het is een mooie foto en we leren bij van de profs die ons willen helpen, de een doet het soms met wat meer tactiek als de ander
Dus als leek vindt ik het ook een mooie foto, maar de sproeten mochten van mij ook weg.
Het perfecte voor je zelf benaderbaar maken is denk ik het belangrijkste.
Het is van veel dingen afhankelijk, zoals dat oog, is vaak niet eerder zichtbaar als op de pc.
Je fotomoment is dan al lang passe of je moet het aangesloten hebben op je pc.
Ik hou er niet zo van om het weg te shoppen, voor mij gaat het natuurlijke er af, al zijn er superbewerkers die echt bijna alles kunnen "weghalen" en van een half hoofd weer een hele maken, waarvan zelfs familie niet zien dat ze het "bewerkt hebben"
Niemand is perfect, en dat mag eigenlijk niet gezien worden??? In mijn ogen onzin.
just my 2 cents
Met vriendelijke groet, Eric.
------------------------------------------------------------ Canon, glas en beetje doorzettingsvermogen.
Okido, bedankt iedereen.
Lessons learned:
1. beter gebruik maken van aanwezig licht
2. grotere DOF voor dit soort portretten
3. geen (kunstmatige) sproeten
4. meteen naar bouk luisteren
Grtz,
Peter
Comment