Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

prutser aan het werk op zoek naar tips

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • prutser aan het werk op zoek naar tips

    Op het werk ben ik gebombardeerd tot fotograaf van dienst, ik zie dat zeker zitten, maar heb hier totaal geen kennis van...
    Aan het materiaal zal het niet liggen, 't is de bediening die beter moet.
    Ik maak gebruik van 3 flitsers elinchrom (2 x 500 + 1 x 750), 2 softboxen 80x120, een trigger setje, een papieren rol en als fototoestel een Nikon D70s met Tamron 18-200 lens.
    In bijlage zie je een foto van een wit lederen stoel, maar er is nog werk aan...

    Zoals je kan zien zit er een rode gloed in, hebben jullie tips ivm plaatsing van de flitsers en instelling van het toestel?
    Last edited by cadsite; 23 oktober 2008, 10:53.

  • #2
    Re: prutser aan het werk op zoek naar tips

    waarom gekozen voor een lichte achtergrond, voor een wit lederen stoel.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: prutser aan het werk op zoek naar tips

      rawbeeld -> pipetje op wit

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: prutser aan het werk op zoek naar tips

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        waarom gekozen voor een lichte achtergrond, voor een wit lederen stoel.
        grt,bouk.
        Om het mezelf moeilijk te maken.

        Nee, omdat die foto's moeten dienen om product folders te maken en allemaal hetzelfde moeten opgebouwd worden.
        Ik heb trouwens hetzelfde bij een zwart lederen stoel:


        Ik zal al eens beginnen met de foto's in raw formaat te trekken.

        Het plaatsen van de flitsers is voor mij ook enkel en alleen trial and error, ik ben al op zoek gegaan naar tutorials maar vind nergens een handleiding over het inrichten van een studio en/of het plaatsen van de flitsers tov het onderwerp.

        Comment


        • #5
          Re: prutser aan het werk op zoek naar tips

          'k zou toch eens investeren in een simpele basisvorming fotografie!
          die zweem is enkel en alleen een gevolg van je (verkeerde) witbalans.

          mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

          Comment


          • #6
            Re: prutser aan het werk op zoek naar tips

            Zou een grijswaardekaart hier niet kunnen helpen om zo de witalans manueel in te stellen ?
            Op de avondschool ook geleerd om bij afwezigheid van grijskaart de camera op M te zetten en op spotmeting, dan 't licht te meten van de witte achtergrond waarna je 3 stops zou gaan overbelichten .. (of was het nu onderbelichten ?)

            'k ben nog maar een beginnerke, dus verbeter me gerust als ik raaskal ... We kunnen er maar uit leren he, desnoods voor ne 2de zit
            Canon 50D + 400D / EF-S 18-55mm Kitlens / Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / Tamron 17-50mm F 2,8 Di II / + Wat gadgets en dit alles verzameld in een Slingshot 300.

            Comment


            • #7
              Re: prutser aan het werk op zoek naar tips

              Ik zou graag op cursus kunnen gaan, maar we hebben net een dochter (10 maand), ik volg al avondschool houtbewerking en mijn vriendin volgt ook avondschool.
              Je begrijpt dat we niet echt tijd op overschot hebben.

              Ik zal eens op zoek gaan naar een kort lopende beginners cursus in de buurt.

              BTW, ik trek de foto's op M en de witbalans staat op "flits". Hier zou ik dus wat moeten bij stellen om dat weg te krijgen? Ik zal hier eens wat aan foefelen.

              Comment


              • #8
                Re: prutser aan het werk op zoek naar tips

                voor een prutser vind ik dit geen slechte foto's. Alleen de witbalans wat aanpassen.
                voor een catalogus zijn deze beelden zeker geschikt.

                Comment


                • #9
                  Re: prutser aan het werk op zoek naar tips

                  Ik vind de fotos zeker niet slecht voor een beginner.

                  Wat me wel stoort is de uitgebrande plek in de linkerbovenhoek.
                  Vooral in de 2e foto is ze te groot.

                  Eventueel je flitsers van positie veranderen zodat 1 enkel de achtergrond volledig effen belicht (en je hem volledig uitbrandt zodat de stoel komt los te staan). Eventueel de stoel een halve meter meer naar voren brengen zodat die flitser zeker enkel de achtergrond belicht en niets op de stoel.
                  Dan krijg je een meer typische productfoto, waarbij de stoel volledig los staat.

                  Is het de bedoeling dat je wel nog schaduwen en achtergrond ziet, dan de flitser iets verder/hoger zetten zodat die plek linksboven uit het beeld verdwijnt (of wegcroppen).

                  En verder in raw fotograferen en je witbalans handmatig aanpassen.. rode gloed is misschien omdat camera probeert te compenseren omdat hij teveel wit ziet ?
                  Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                  Comment


                  • #10
                    Re: prutser aan het werk op zoek naar tips

                    Leuk dit allemaal te lezen!
                    Die lichte vlek is van een flitser waarmee ik probeer de achtergrond te belichten.
                    Ik zal die positie nog eens wat proberen aan te passen. Eerst dus nog enkele m² van de showroom extra in beslag nemen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: prutser aan het werk op zoek naar tips

                      Ik ben een beetje op wandel gegaan met de flitsers en heb de foto's in raw getrokken.
                      achteraf heb ik de witbalans op 'flits' gezet en de belichting een beetje opgetrokken.
                      Hier kan ik mee leven:

                      Comment


                      • #12
                        Re: prutser aan het werk op zoek naar tips

                        Oorspronkelijk geplaatst door cadsite Bekijk bericht
                        ... Hier kan ik mee leven ..
                        Zei hij in alle bescheidenheid

                        Dik lijkt mij ! Nu is't de moment om opslag te gaan vragen (uw 'how-to' wel pas prijsgeven als 't op papier staat he )
                        Canon 50D + 400D / EF-S 18-55mm Kitlens / Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / Tamron 17-50mm F 2,8 Di II / + Wat gadgets en dit alles verzameld in een Slingshot 300.

                        Comment


                        • #13
                          Re: prutser aan het werk op zoek naar tips

                          Dank je!

                          Opslag? Ik ben al blij als ik mag blijven.

                          Comment


                          • #14
                            Re: prutser aan het werk op zoek naar tips

                            Interessant thema en vooral wat een verschil met het begin. Wat heb je nu precies aangepast aan de opstelling?
                            Nikon D300 - Nikon AF-S 80-200mm f/2.8D, Tamron AF-S DX 17-50mm f/2.8, Nikon AF-S 105 mm f/2.8 VR - Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4.5-5.6G - SB-800

                            Comment


                            • #15
                              Re: prutser aan het werk op zoek naar tips

                              Ik heb de achtergrond flitser van links naar rechts verzet en wat meer naar mij toe.
                              De stoel is ook wat meer naar mij verzet. De foto in in raw genomen ipv jpg en achteraf de witbalans en lichtsterkte aangepast.

                              Comment

                              Working...
                              X