Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem scherpte en probleem achtergrond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleem scherpte en probleem achtergrond

    Hallo, hier zijn 3 foto's waarvoor ik graag tips zou krijgen hoe het beter kan.

    In de eerste is er echt een scherpte probleem, en het is niet de enige foto die ik zo heb. Ligt het misschien aan de lens (Canon 17-85mm IS USM)?

    Van de tweede foto wist ik gewoon dat dit een goede ging worden wanneer ik het brugje en de boom zag, maar het is echt slecht lol. De achtergrond verpest alles. Hoe had ik dit beter kunnen trekken?

    De derde foto is niets bijzonders, maar was is in hetzelfde park getrokken als foto 2, en ergens is hij beter dan dan foto 2, misschien mist deze wat contrast... Wat vinden jullie?






  • #2
    Re: probleem scherpte en probleem achtergrond

    Bij de eerste is waarschijnlijk het probleem dat de camera heeft scherpgesteld op het voorste handje of ergens op de lakens. En deze foto was beter geweest als er was scherpgesteld op de ogen.

    Voor portretten is het aangeraden om alleen het middelste scherpstelpunt te activeren. Dit op de ogen te richten om scherp te stellen en dan de compositie opnieuw maken terwijl je de knop half ingedrukt houdt en dan doorduwen om de foto te nemen.

    Of je activeerd bv het bovenste scherpstelpunt en gebruikt dit. Voordeel is dat je dan misschien ineens de juiste compo hebt.


    Voor de boom en het bruggetje kan je alleen maar rondlopen en kijken of van de andere kant niet een betere compo kan maken.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: probleem scherpte en probleem achtergrond

      Ik zie weinig problemen met de scherpte op de eerste.
      Er is wel één probleem... de sterretjes en dingetjes op de kussens op de achtergrond vragen heel veel aandacht, zeker als je ze aan weerskanten laat meespelen.
      Scherpstellen met enkelveldschepstelling en werken met een groot diafragma (kleine F-waarde) maken de achtergornd waziger.

      Ik vind de tweede best een mooi stilleven. Enkel de lichtere boom achter de boom met bloesems vraagt ietwat te veel aandacht.

      Bij de derde, bovenaan een cm er af en rechts anderhalve, en hij wordt beter. Daar staat niets dat bijdraagt tot de foto.

      Comment


      • #4
        Re: probleem scherpte en probleem achtergrond

        Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
        Ik zie weinig problemen met de scherpte op de eerste.
        Er is wel één probleem... de sterretjes en dingetjes op de kussens op de achtergrond vragen heel veel aandacht, zeker als je ze aan weerskanten laat meespelen.
        Scherpstellen met enkelveldschepstelling en werken met een groot diafragma (kleine F-waarde) maken de achtergornd waziger.

        Ik vind de tweede best een mooi stilleven. Enkel de lichtere boom achter de boom met bloesems vraagt ietwat te veel aandacht.

        Bij de derde, bovenaan een cm er af en rechts anderhalve, en hij wordt beter. Daar staat niets dat bijdraagt tot de foto.
        Terechte opmerkingen die je hier maakt. Ik zal eens opzoeken welke f-waarde er werd gebruikt bij de eerste foto want een of ander programma heeft blijkbaar de exif eruitgehaald.

        Die lichte boom is inderdaad een van de storende elementen uit de tweede foto, maar in het algemeen vind ik dat er contrast mist tussen voorgrond en achtergrond. Nochthans in 3D, met het oog gezien, zag deze omgeving er prachtig uit. Sereen, rustgevend, stil, romantisch, het begin van de lente, enz... maar eens op foto lijkt het zo plattekes, zo grijs, en blijft er enkel een foto van een brugje en een boom over
        Last edited by seewee; 8 mei 2008, 08:34. Reden: typo

        Comment


        • #5
          Re: probleem scherpte en probleem achtergrond

          Spotmeten bij de eerste mischien?

          Comment


          • #6
            Re: probleem scherpte en probleem achtergrond

            Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
            Spotmeten bij de eerste mischien?
            Hallo Peeka, wat is de bedoeling van spotmeten en wat zou het gevolg geweest zijn bij deze foto?

            Alvast bedankt

            Comment


            • #7
              Re: probleem scherpte en probleem achtergrond

              Spotlichtmeten doe je wanneer je zeker wil zijn dat dat onderwerp goed belicht is. Ik meen dat Peekaa "enkelveldscherpstelling" bedoelt.

              Ik weet niet welke camera je hebt, maar op een 400D staat bijvoorbeeld geen spotlichtmeting op.

              Wat het oog ziet, is vaak anders dan wat de camera ziet, en dat komt omdat je met de camera slechts een gedeeltelijk beeld vastlegt van wat het oog ziet.
              Het oog kijkt ongeveer zoals een 35mm lens. Digitaal (bij Canon) wil dat zeggen zoals je fotografeert op 24mm. Als je je fixeert met je ogen, je scherpstelpunt verlegt, blijft het beeld hetzelfde.
              Als je met een lens het beeld verandert of een deel van het beeld wil zien, door bijvoorbeeld te zoomen, haal je meteen ook de achtergrond dichterbij.
              Als je wil dat het beeld hetzelfde blijft, ga je gewoon niet moeten zoomen, maar je beeldveld verkleinen, door dichterbij te gaan.

              Hoe verder de afstand tot het punt waarop je zoomt, hoe kleiner het diafragma gaat moeten zijn om de achtergrond wazig te krijgen. Bij macrofotografie, werk je met scherptediepte van millimeters omdat je vlakbij je onderwerp zit.
              Ik had hiervan een mooi voorbeeld online staan, maar 't is inmiddels offline, maar doe zelf de test maar eens. Een voorwerp met dezelfde grootte fotograferen met 85mm of met 24 mm (door dichterbij te gaan)... je zal een opmerkelijk verschil in de achtergrond zien.

              Comment

              Working...
              X